Strona główna Bezpieczne miasto Boom na rynku IoT i inteligentnego domu – niezbędna standaryzacja

Boom na rynku IoT i inteligentnego domu – niezbędna standaryzacja

UDOSTĘPNIJ

a&s International


Internet Rzeczy (IoT) wywołał niemałe zamieszanie i przyspieszył rozwój wielu branż. Raporty czołowych firm badawczych pokazują, że szybko rosną wydatki i przychody związane z IoT w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Chiny i Stany Zjednoczone to kolejne duże rynki inteligentnego domu. Rozpowszechnianie się IoT pociąga problemy związane z ochroną prywatności i cyberbezpieczeństwem, co wymusza opracowanie standardów ochrony danych osobowych.

1. Wydatki na IoT w Europie Środko-wo-Wschodniej za 4 lata wyniosą 24 mld USD
Nakłady na urządzenia, oprogramowanie, usługi i komunikację związane z IoT w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w 2016 r. wyniosły 11 mld USD. Według prognoz firmy analitycznej IDC przychody związane z IoT w tym rejonie w latach 2016–2020, przy średnim wskaźniku CAGR na poziomie 21,5% zamkną się kwotą 24 mld USD. Pod względem inwestycji w IoT w 2016 r. pierwsze miejsce zajmowała branża transportu, generując wydatki rzędu 2,3 mld USD. Tuż za nią znalazł się sektor produkcyjny (2,1 mld USD), trzecie miejsce (1,2 mld USD) przypadło sektorowi utilities.

Według IDC w najbliższych pięciu latach na prowadzenie pod względem obrotów w obszarze IoT wysunie się rynek konsumenta. Ubezpieczenia, budownictwo (inteligentne budynki), transport, samochody podłączone do sieci oraz inwestycje międzybranżowe będą stanowić główne obszary zastosowań IoT. Wzrosną też nakłady użytkowników indywidualnych na inteligentne domy – według IDC do 2020 r. przekroczą 1,1 mld USD. Firmy oraz instytucje rządowe w Europie Środkowo-Wschodniej, podobnie jak konsumenci, dobrze znają ideę Internetu Rzeczy i są skłonni do poważnych inwestycji w rozwiązania IoT – wyjaśnia Milan Kalal, Program Manager ds. Internetu Rzeczy w IDC CEMA.

Według IDC największe obroty przyniosą usługi, następnie sprzęt, oprogramowanie i komunikacja. Wydatki na usługi w ciągu najbliższych pięciu lat mają się podwoić, osiągając w 2020 r. poziom 7 mld USD. Na razie szybszy wzrost będzie dotyczył sprzętu (moduły i czujniki) oraz oprogramowania, aplikacje natomiast mogą stanowić ponad połowę wydatków na oprogramowanie.

2. Chiny i Stany Zjednoczone – największe rynki rozwiązań inteligentnego domu
Firma analityczno-konsultingowa Ovum w ostatnim raporcie prognozuje, że największymi odbiorcami rozwiązań inteligentnego domu będą Chiny i USA, a sprzedaż urządzeń inteligentnych do 2021 r. przekroczy 1,4 mld sztuk. Według jej analityków za wzrost od 224 mln w 2016 r. do 1,4 mld w roku 2021 będą odpowiadać głównie urządzenia z branż security i utilities, takie jak kamery, zamki do drzwi, inteligentne termostaty i żarówki. Liczba inteligentnych gospodarstw domowych w 2021 r. wzrośnie do 463 mln, w każdym będzie się znajdować średnio 8,7 urządzeń inteligentnych, co łącznie – jak podaje Ovum –zwiększy ich liczbę do 1,4 mld sztuk.

Stany Zjednoczone i Chiny uznano za największe rynki rozwiązań inteligentnych domów ze względu na podaż produktów i duże zainteresowanie konsumentów. Pozostałe rejony Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej także będą miały istotne znaczenie dla rynku. Opracowana przez Ovum dla sektora inteligentnych domów mapa przedstawiająca nasycenie rynku w 2021 r. pokazuje, że w adaptacji technologii prowadzenie obejmą Stany Zjednoczone (69%). Za nimi znajdą się Kanada (54%), Korea Południowa (48%), Japonia (41%) i Wielka Brytania (40%). W raporcie przedstawiono podział urządzeń inteligentnego domu na pięć kategorii: utilities, AGD, security, interaktywne głośniki audio i pozostałe. Uwagę zwraca osobna kategoria interaktywnych głośników audio (takich jak Amazon Echo czy Google Home). Zdaniem Ovum ich sprzedaż będzie rosnąć najszybciej – w 2021 r. osiągając 192 mln sztuk.

Raport wskazuje też na lukę między systemami „zrób to sam” a dedykowanymi usługami dla inteligentnego domu. Na przykład do 2021 r. 15,5% gospodarstw zaadaptuje inteligentne systemy zabezpieczeń, a jedynie 6,2% zamierza skorzystać z płatnych profesjonalnych usług branży ochrony. Ta luka może oznaczać dla firm nowe możliwości rozwoju modeli biznesowych skupionych wokół technologii inteligentnego domu.

3. Standardy bezpieczeństwa produktów IoT
Wydawnictwo Consumer Reports zapowiedziało wykreowanie standardu, który umożliwiałby sprawdzenie odpowiedniego poziomu zabezpieczeń i prywatności użytkowników korzystających z urządzeń IoT. Impulsem do opracowania standardu były wyniki niedawnej ankiety CR Consumer Voices, według której 65% Amerykanów nie ma pewności, czy ich dane osobowe są bezpieczne podczas korzystania z komunikujących się ze sobą urządzeń IoT. Zdaniem Consumer Reports producenci nie powinni przerzucać na użytkowników samodzielnego konfigurowania ustawień bezpieczeństwa urządzeń sieciowych. Branża powinna zainteresować się proponowanym standardem ochrony prywatności i bezpieczeństwa, wdrażając odpowiednie mechanizmy podczas projektowania i tworzenia produktów cyfrowych – urządzeń IoT, oprogramowania i aplikacji. Naszym celem jest pomoc konsumentom w zorientowaniu się, które z produktów cyfrowych najlepiej chronią ich prywatność i bezpieczeństwo oraz umożliwiają im kontrolę nad ich danymi osobowymi – podkreślono w komunikacie.

Przy opracowaniu wskazówek i rozwiązań standardów jak najbardziej uniwersalnych Consumer Reports współpracowało z kilkoma partnerami. Wśród nich znaleźli się np. dostawca aplikacji blokujących śledzenie danych Disconnect, organizacja non profit Ranking Digital Rights (RDR) zajmująca się badaniami polityki prywatności oraz Cyber Independend Testing Lab (CITL) testująca bezpieczeństwo oprogramowania.

Spółka przedstawiła wskazówki dotyczące tego standardu. Przykładowo podczas pierwszego uruchomienia nowego urządzenia IoT użytkownik powinien zostać zapytany o ustanowienie unikatowej nazwy użytkownika i hasła, podobnie jak to się dzieje w przypadku zakładania konta bankowego. Ponadto polityka firm powinna obejmować praktyki usuwania z serwera danych konsumenta na jego prośbę o ochronę prywatności.
Standard ten może być wykorzystywany jako pomoc w rozwijaniu specyficznych i powtarzalnych procedur testowych. Będziemy wówczas mogli oceniać produkty i umożliwiać konsumentom ich wzajemne porównywanie na podstawie np. stopnia ochrony prywatności, podobnie jak robimy to obecnie w innych aspektach działania produktów – podkreśla Consumer Reports.

Źródło: Prognoza Ovum dotycząca urządzeń inteligentnego domu 2016–2021