Strona główna Bezpieczne miasto Inteligentny station zapewni bezpieczeństwo kibicom i sportowcom

Inteligentny station zapewni bezpieczeństwo kibicom i sportowcom

Czerwiec i lipiec tego roku upłyną dla kibiców sportowych pod znakiem mistrzostw świata w piłce nożnej w Rosji. Coraz częściej pojawiają się pytania, czy kibice i piłkarze będą bezpieczni na 12 rosyjskich stadionach. Jak wynika z raportu Deloitte’s sports industry starting lineup Trends expected to disrupt and dominate 2018 operatorzy stadionów będą w coraz większym stopniu polegać na technologii, by zwiększyć bezpieczeństwo zarówno odwiedzających je fanów, jak i samych sportowców.

Zamach na stadionie piłkarskim w Paryżu w listopadzie 2015 r. pokazał, że obiekty sportowe, na których gromadzą się tysiące ludzi, mogą stać się celem ataków terrorystycznych.
Należy spodziewać się, że wysiłki mające na celu minimalizację wszelkich zagrożeń będą nadal podejmowane, nawet ze zwielokrotnioną siłą. Jak wynika z raportu policji przedstawionego na posiedzeniu Sejmowej Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki w lutym br., jednym z najpoważniejszych problemów jest nadal używanie przez kibiców wyrobów pirotechnicznych z narażeniem utraty życia czy zdrowia. Powoduje to, że osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo fizyczne na stadionach przygotowują wieloaspektowe rozwiązania dla pojawiających się możliwych sytuacji kryzysowych – mówi Piotr Potejko, doradca zarządu Deloitte.
– Dobre praktyki w zakresie bezpieczeństwa na stadionach w Polsce, które zostały wypracowanie podczas wielu imprez masowych niekoniecznie związanych bezpośrednio z meczami piłkarskimi, takich jak Szczyt Klimatyczny 2013 i Szczyt NATO 2016 na stadionie PGE Narodowy w Warszawie, koncerty Stinga 2010 i Iron Maiden 2013 na stadionie INEA w Poznaniu czy finał polskiej ligi futbolu amerykańskiego na stadionie we Wrocławiu są bardzo dobrą bazą doświadczeń możliwych do implementowania na innych stadionach w całej Europie. Polskie stadiony są swoistym „poligonem działań” dla poprawy bezpieczeństwa i rozwiązywania sytuacji trudnych – dodaje.

Stadionowe cyberbezpieczeństwo
Oprócz tradycyjnych metod zapewnienia bezpieczeństwa, takich jak choćby wzmożone środki ochrony, z pomocą przychodzą również technologie cyfrowe. Dlatego coraz więcej operatorów stadionów wykorzystuje najnowszej generacji kamery o wysokiej rozdzielczości oraz biometrię, w tym elektroniczne skanery linii papilarnych rozpoznające w trybie online odciski palców, a także znaczniki identyfikacji radiowej (RFID) i inne narzędzia, by łatwo i szybko zidentyfikować osoby wchodzące na stadion. Nie bez znaczenia pozostaje również testowanie podatności systemów komputerowych, zarządzających stadionowymi sieciami bezpieczeństwa, na włamania do nich. W świecie smart city staje się to najpoważniejszym zagrożeniem dla cyberbezpieczeństwa zarówno stadionu, jak i uczestników wydarzenia sportowego. Cyberataki wymierzone w serwery na arenach sportowych stały się faktem, a ich zhakowanie może doprowadzić do sytuacji, w której kibice będą pozbawieni możliwości pobrania jakiejkolwiek informacji lub biletów elektronicznych. Na stadionie może zostać wyłączona sieć bezprzewodowa, przerwana łączność z internetem, a przejęcie serwerów może doprowadzić do utraty kontroli nad bezpieczeństwem stadionu.

Właścicielom obiektów zależy na przyciąganiu coraz większej grupy kibiców, w tym rodzin z dziećmi, dlatego muszą również wyeliminować zachowania pseudokibiców, które mimo upływu lat i wielu podjętych działań organizacyjno-prawnych są nadal obecne na stadionach w całej Europie. Stąd wykorzystywanie na coraz większą skalę kamer IP z algorytmami analizy wizyjnej, informatycznych systemów zawierających informacje o agresywnych kibicach oraz innych technologii, które będą miały wpływ na poprawę bezpieczeństwa na stadionach.

Smart stadion
Coraz częściej organizatorzy wydarzeń sportowych rywalizują o uwagę widzów nie tylko z innymi dyscyplinami sportu, ale także rozrywkami pozasportowymi, szeroko rozumianym rynkiem czasu wolnego i rozrywki, np. kino, gry czy internetowe serwisy z serialami i filmami. Dlatego organizatorzy imprez muszą wykazać się większą niż dotychczas elastycznością wobec oczekiwań kibiców, także w zakresie biletów, w tym tych długookresowych. Przykładowo właściciele New York Jets wdrożyli subskrypcję mobilnych karnetów, które pozwalają fanom na wejście na wcześniej wykupioną liczbę meczów, zapisanych na elektronicznej opasce. Dzięki niej można zlokalizować wolne miejsce po wejściu na stadion.

Z kolei New Jersey Devils oferuje kibicom elastyczny system abonamentowy. Na początku sezonu wpłacają oni określoną kwotę, z której później potrącane są opłaty za wykorzystane bilety. Kibice sami decydują więc, ile razy znajdą się na stadionie i za jaką liczbę wydarzeń są w stanie zapłacić.

Blockchain także w sporcie
Technologia blockchain, z racji możliwości wszechstronnego zastosowania i elastyczności, powoli zaczyna być także obecna w sporcie. Niezmienność rejestru i zamieszczanie informacji w czasie rzeczywistym pozwoliłyby na tworzenie lepszych i bardziej zabezpieczonych systemów do zapisywania wyników zawodów sportowych, takich jak wyścigi konne czy zawody pływackie. Ciekawym aspektem jest jej zastosowanie w internetowych zakładach sportowych, gdzie można skutecznie zastosować koncepcję smart contracts do określenia jasnych „zasad gry” oraz do wypłat wygranych. Ponadto oparcie systemu zakładów internetowych na blockchain eliminuje ryzyko zatrzymania wygranej przez jednego, centralnego administratora (strony internetowej). Zastosowanie smart contract umożliwia zaś pełną automatyzację dokonywania płatności wygranych poszczególnym użytkownikom.

Na obecnym etapie jej rozwoju wciąż pojawiają się problemy, które muszą zostać rozwiązane, by móc ją zastosować na szerszą skalę, chociażby w zapisywaniu wyników kontroli antydopingowych. Aby stało się to możliwe, konieczne jest zaangażowanie wielu podmiotów, także na skalę międzynarodową. Wymagałoby to utworzenia rozległej sieci blockchain, pociągając za sobą kwestie takie jak szybkość zatwierdzania dodawanych do bloków informacji.

Deloitte
Biuro w Warszawie
al. Jana Pawła II 22
00-133 Warszawa