#Filmy a&s Polska #Smart City

Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego

Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego może się pochwalić nowoczesnym systemem kontroli dostępu. Władze wydziału w ciągu 4-5 lat planują rozbudowę tego systemu tak, by kubistyczny budynek akademicki stał się prawdziwym smart building. Za pomocą otwartej platformy Genetec zaimplementowano już kontrolę dostępu do części sal dydaktycznych oraz sal specjalnego przeznaczenia (sala radiowa, pracownia translatoryczna wyposażona w kabiny tłumaczy czy studio telewizyjne). W kolejnych krokach władze wydziału zamierzają zintegrować system alarmowy, sygnalizację pożarową, wentylację i dostęp do parkingów.

Na teren nowego budynku Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego pierwsi studenci weszli w 2014 r. i mniej więcej od tego momentu władze wydziału starają się, by bryła powstała z kombinacji szkła i aluminium była nowoczesna również pod kątem zabezpieczeń technicznych. Pierwszym krokiem do osiągnięcia tego rozwiązania jest elektroniczny system kontroli dostępu zaprojektowany przy użyciu platformy Genetec.

– System ma za zadanie ułatwić pracownikom i studentom dostęp do różnych pomieszczeń. W czytniki elektroniczne są wyposażone wszystkie sale dydaktyczne, aule, laboratoria językowe, logopedyczne oraz pomieszczenia szczególne o ograniczonym dostępie, takie jak studio telewizyjne, studio radiowe czy pracownia translatoryczna, w której znajdują się kabiny tłumaczy. W sumie w tej chwili daje to 100 przejść – mówi Aneta Sadach, kierownik Działu ds. Obsługi Administracyjno-Informatycznej Wydziału Filologicznego w Łodzi.

Pomysł na takie rozwiązanie pojawił się kilka lat temu. Przygotowanie wdrożenia, od zakupu oprogramowania i instalacji pierwszych 5 klamek wyposażonych w czytnik, trwało około roku. Dla zespołu zajmującego się systemem kontroli dostępu był to okres testowania i szukania rozwiązań przeznaczonych do budynku będącego częścią jednej z większych uczelni w Polsce. Elektroniczny dostęp był pierwszym na liście punktem do zrealizowania. System jest zintegrowany z monitoringiem wizyjnym. Kamery wysokiej jakości włączone w system pomagają skutecznie ustalić przebieg różnego rodzaju incydentów i wykryć ich sprawców.

Uprawnienia zarówno pracownikom, jak i studentom nadaje zespół obsługi systemu Genetec. Każda karta jest spersonalizowana, dlatego na stronie internetowej wydziału dostępnych jest kilka rodzajów formularzy wniosków o dostęp do sal wydziału (w zależności od zapotrzebowania). Na podstawie wniosku uprawnienia nadawane są automatycznie. Dane pracowników etatowych są pobierane z wewnętrznego systemu UŁ, co pozwala na szybkie przygotowanie kart i przypisanie uprawnień dostępu skorelowanych z charakterem pracy. Pracownikom prowadzącym zajęcia z innych wydziałów UŁ uprawnienia są przypisane na podstawie legitymacji pracowniczej zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych w danym semestrze.

Osoby wizytujące otrzymują kartę gościa z dostępem do konkretnej sali czy auli. Studenci ubiegający się o udostępnienie pomieszczenia do pracy indywidualnej, zgodnie z wcześniej

przesłanym wnioskiem za pośrednictwem platformy dostępnej na stronie wydziału, otrzymują uprawnienia na podstawie legitymacji studenckiej. Podczas konferencji swobodny dostęp do auli zapewnia synchronizacja z harmonogramem drzwi. Dzięki niej możliwe jest utrzymanie trybu otwarcia drzwi w żądanym przedziale czasowym..

– Przykładem sytuacji kryzysowej są osoby przebywające w budynku po godzinie 21.00, głównie w strefach alarmowych. Wszystkie strefy budynku wyposażone w system alarmowy po 21.00 zostają zakodowane (uzbrojone) i do tego czasu wszyscy użytkownicy pomieszczeń i przestrzeni ogólnodostępnej są zobowiązani do opuszczenia budynku. System pomaga wykryć osoby przebywające na wydziale po godzinach jego funkcjonowania – podkreśla Grzegorz Zgondek, główny specjalista w dziale ds. obsługi administracyjno-informatycznej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego.

Osoba, która zgubi kartę dostępu stałego lub czasowego, powinna zgłosić ten fakt za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie wydziału. Formularz wpływa mailem do zespołu obsługi Genetec Security Center, który blokuje kartę. Osoba zgłaszająca zagubienie karty otrzymuje na 2 tygodnie tzw. token rezerwowy. Jeśli karta zostanie odnaleziona, pracownik obsługi systemu dokonuje jej aktywacji, jeśli natomiast nie ma jej, wysyła prośbę o wydanie duplikatu karty.

Odmowa dostępu jest sygnalizowana za pomocą diody w kolorze czerwonym. W tym samym czasie pocztą elektroniczną do pracowników obsługi systemu trafia informacja o nieuprawnionej próbie wejścia do sali. Obecnie system ma dwa tryby otwierania drzwi: zwykły i biurowy. Tryb biurowy został dopasowany do potrzeb uczelni. Pozwala on na swobodny dostęp do sali dydaktycznej przez 15 minut od momentu sczytania karty pracownika jako osoby uprawnionej do wejścia. – System pomaga utrzymać dyscyplinę wśród studentów, skończyły się czasy kwadransa akademickiego, który czasem trwał nawet godzinę – komentuje dr Sebastian Zacharow, nauczyciel akademicki z Instytutu Romanistyki.

Jakub Kozak, Genetec

– Uniwersytety rozwijają się bardzo dynamicznie. W strukturze uczelni często jest wiele budynków. System musi być elastyczny i otwarty, by z jednej strony umożliwiać nadzór nad rozproszoną strukturą, z drugiej – dawać możliwość scentralizowania spojrzenia na to, co się dzieje w ramach uniwersytetu. Tym, co wyróżnia Genetec Security Center spośród innych systemów, jest nie tylko kontrola dostępu i zabezpieczenia techniczne budynku, ale także integracja z podsystemem ściśle związanym z automatyką budynkową. Dzięki zastosowaniu urządzeń IoT, oprócz standardowych funkcji systemu zabezpieczeń, użytkownik może korzystać z podsystemu i optymalizować koszty zużycia energii elektrycznej, wody czy energii cieplnej. Ten system to nie tylko zabezpieczenie budynku, ale także zwiększenie logiki jego funkcjonowania – mówi Jakub Kozak, Regional Sales Manager East Central Europe Genetec.

W planach wydziału jest integracja elektronicznej kontroli dostępu z pełnym monitoringiem wizyjnym, a także sterowanie automatyką budynku. System ma generować raporty o alarmach na terenie wydziału, zdarzeniach pożarowych (dzięki integracji centrali przeciwpożarowej), działaniu czujników wycieku wody, zużyciu energii elektrycznej oraz sterowaniu harmonogramem pracy urządzeń wentylacyjnych.

– Dla nas najważniejsze jest to, że pomysł nie miał być jednorazową wymianą standardowych kluczy na karty, a całym szeregiem działań, które uczynią wydział nowocześniejszym i optymalnie zautomatyzowanym. Ten projekt jest pionierski, jeśli chodzi o uczelnie w Polsce. Chcemy, by nasz wydział był pierwszym w pełni smart wydziałem w Polsce. To ogromna satysfakcja, szczególnie że finansowanie takiego projektu w przypadku każdego wydziału jest osobne. Może inne wydziały, nie tylko naszego uniwersytetu, ale i innych uczelni będą chciały mieć podobny system – dodaje Dorota Cieślak, dyrektor administracyjna Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. ⦁

ŁÓDŹ – miasto akademickie
19 uczelni wyższych
7 wyższych uczelni
publicznych

Uniwersytet Łódzki
26 tysięcy studentów

Wydział Filologiczny UŁ
3500 studentów
400 pracowników
40 kierunków studiów

Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego

Zdalny monitoring autobusów

Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego

Jubileuszowe Warsztaty POLON-ALFA

Zostaw komentarz

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.