Zdalny monitoring autobusów
Komunikację międzymiastową na terenie Urugwaju zapewniają przede wszystkim przewoźnicy autobusowi. Jednymi z największych są CodelEste i Cromin. Wspólnie dysponują flotą ponad 250 nowoczesnych autokarów, oferując usługi 24 godziny na dobę i przez siedem dni w tygodniu. Obie firmy od wielu lat poszukiwały rozwiązania, które zapewniłoby zdalny całodobowy monitoring wizyjny pojazdów.
Tomasz Kaliński
Powodem tych poszukiwań była chęć poprawy bezpieczeństwa kierowców i pasażerów oraz podniesienie standardu obsługi klienta. Wymogiem kluczowym było przesyłanie obrazu „na żywo” z każdego autobusu do całodobowego centrum bezpieczeństwa. Istotne były też niska cena systemu (w przeliczeniu na jeden pojazd) oraz jego jak najprostsza instalacja.
Wyzwania
Monitoring pojazdów stanowi wyzwanie, ponieważ trzeba zapewnić komunikację pomiędzy kamerami zamontowanymi w pojazdach a jednostką rejestrującą obraz. Jest to dużo trudniejsze niż w przypadku monitorowania obiektu stacjonarnego. O ile w tym drugim przypadku wystarczy połączenie urządzeń w ramach sieci LAN, o tyle w przypadku pojazdów często jedynym sposobem komunikacji jest wykorzystanie transmisji danych przez sieć komórkową. Najczęściej stosowane są zatem dwie metody:
- Kamery znajdują̨ się̨ w pojeździe, rejestracja obrazu odbywa się na urządzeniu zamontowanym w pojeździe.
W przypadku rejestracji na urządzeniu umieszczonym w pojeździe nie trzeba wysyłać obrazu z kamer poprzez GSM, co zmniejsza miesięczne koszty obsługi. Wymaga to jednak od użytkownika zakupu rejestratora z systemem tłumienia drgań. Trzeba pamiętać, że po wyłączeniu silnika rejestrator będzie zużywać energię z akumulatora. Można też zastosować kamery wyposażone w karty SD bez konieczności stosowania rejestratora. Jednak obsługa takiego rozwiązania może być kłopotliwa w perspektywie czasu. - Kamery znajdują̨ się̨ w pojeździe, ale serwer rejestrujący znajduje się w centrum monitoringu.
W przypadku rejestracji obrazu na zewnętrznym serwerze koszt jest niższy niż w przypadku rejestratorów w każdym pojeździe z osobna. Wymaga to jednak zastosowania odpowiedniego łącza GSM z nielimitowanym pakietem transmisji danych oraz modemu z odpowiednią anteną dla zapewnienia wystarczającego zasięgu. Oczywiście brak zasięgu sieci GSM będzie oznaczał brak transmisji wideo, a co za tym idzie niemożność transferu obrazu na serwer.
Oba rozwiązania mają zalety i wady, dlatego warto rozważyć system hybrydowy, czyli połączenie lokalnej rejestracji z możliwością wysyłania nagrań na serwer zewnętrzny. Taki właśnie system, bazujący na oprogramowaniu Alnet Systems NetStation Enterprise, został wdrożony we wspomnianych urugwajskich firmach.
W każdym autobusie znajdują się 3 kamery IP z opcją nagrywania na kartę SD (EDGE Recording), modem GSM ze stałym publicznym adresem IP oraz switch POE. Natomiast w centrum monitoringu funkcjonującym w bazie autobusowej znajduje się serwer rejestrujący z oprogramowaniem VMS NetStation Enterprise z dostępem do Internetu.
Opis konfiguracji w pojeździe
Po montażu kamer z kartami SD i podłączeniu ich do switcha POE należy je tak skonfigurować sieciowo, aby była możliwość podłączenia się̨ do nich z każdego miejsca na świecie. W większości przypadków wystarczą dwa porty komunikacyjne: port HTTP oraz port RTSP. O ile po stronie kamer mogą pozostać ustawienia domyślne portów, o tyle w przypadku modemu GSM dla każdej kamery osobno trzeba będzie skonfigurować zestaw dwóch portów. Dla przykładu:
Port LAN kamera | Port WAN forwarding modem GSM | ||
Kamera 1 | HTTP | 80 | 8010 |
RTSP | 554 | 8011 | |
Kamera 2 | HTTP | 80 | 8020 |
RTSP | 554 | 8021 | |
Kamera 3 | HTTP | 80 | 8030 |
RTSP | 554 | 8031 |
Podczas konfigurowania modemu GSM należy ustawić przekierowanie portów LAN 80 i 554 dla poszczególnych kamer na odpowiednie porty WAN. Umożliwi to komunikację poprzez Internet z każdą z kamer osobno.
Opis konfiguracji po stronie jednostki rejestrującej
Po stronie serwera należy jedynie dodać kamery, pamiętając o podaniu adresu IP WAN modemu GSM oraz odpowiednich portów i włączyć opcję pobierania nagrań z karty SD w konfiguracji programu.
Powyższa konfiguracja jest wystarczająca do rejestracji obrazu w czasie rzeczywistym. W razie utraty połączenia brakujące nagrania zostaną odzyskane, gdy tylko zostanie przywrócone połączenie z kamerą. W przypadku awarii modemu albo zaniku sieci GSM materiał zapisany na kartach SD zostanie zgrany automatycznie przez Wi-Fi, gdy autobus wróci do bazy pojazdów.
W każdym autobusie są dodatkowo monitorowane przycisk napadu, otwarcie kasy gotówkowej, otwarcie klapy silnika, otwarcie klapy zbiornika paliwa. Ponadto system jest wzbogacony o przełącznik, którym kierowca sygnalizuje opuszczenie pojazdu. Po jego użyciu w centrali monitoringu pojawia się obraz pojazdu, z którego kierowca wysiadł, co ułatwia jego monitorowanie przez pracowników ochrony. Trwają też testy akcelerometru, który może wykrywać nagłe hamowanie i kolizje, co spowoduje, że centrum ochrony od razu otrzyma obraz z pojazdu, a na zapisie wideo pojawi się specjalny znacznik ułatwiający lokalizację zdarzenia.
Opisana aplikacja została wdrożona w firmach zajmujących się przewozem osób, ale z powodzeniem może być stosowana również w firmach logistycznych, zajmujących się przewozem towarów, dążących do jak najwyższego standardu ochrony własnych pracowników i powierzonego im mienia. ⦁
Alnet Systems
Olivia Business Centre
al. Grunwaldzka 472B, 80-309 Gdańsk
www.alnetsystems.com