Bezpieczny handel w czasach pandemii
Kiedy na początku roku dowiedzieliśmy się o wirusie z Wuhan, nikt nie przypuszczał, jakie szkody wywoła. Nikt nie spodziewał się pandemii COVID-19, wprowadzenia obostrzeń, zatrzymania gospodarki. Nikt nie jest też w stanie przewidzieć, kiedy choroba ustąpi. Wirus SARS-CoV-2 nie odpuszcza.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podaje, że na koniec lipca br. liczba zakażeń na całym świecie przekroczyła już 17 mln, zmarło ponad 650 tys. chorych. Polskie Ministerstwo Zdrowia poinformowało, że w tym samym czasie w naszym kraju potwierdzono zakażenie koronawirusem u blisko 45 tys. osób, zmarło ponad 1,6 tys. pacjentów.
Czy jest sposób, by uchronić się przed zakażeniem, zanim pojawi się skuteczna szczepionka? Epidemiolodzy zgodnie twierdzą, że w miejscach publicznych, m.in. takich jak obiekty handlowe, należy przestrzegać zaleceń sanitarnych i zachowywać odpowiedni dystans społeczny. Pomocne w tym mogą być urządzenia i systemy zabezpieczeń elektronicznych. Oto kilka przykładów ich praktycznego wykorzystania.
Telewizja dozorowa
Systemy CCTV/VSS w obiektach handlu detalicznego czuwają nad bezpieczeństwem osób, chronią mienie, zarejestrowane obrazy mogą stanowić materiał dowodowy, pomagając właścicielom ograniczać straty spowodowane kradzieżą lub dewastacją. Ale nie tylko – wspierane przez algorytmy analizy obrazu związane ze zliczaniem są wykorzystywane w analityce statystycznej, pomocnej w budowaniu strategii biznesowej. Obecnie, w dobie pandemii mogą być stosowane do detekcji osób bez maseczki na twarzy lub zliczania klientów przebywających w placówce handlowej.
Zaawansowaną analizę zawartości wizji wykorzystano w sklepach Adidas. Jak mówi Adam Brzezicki z Axis Communications: Firma potrzebowała efektywnego sposobu pomiaru natężenia ruchu w swoich sklepach. Celem kierownictwa było znalezienie niezawodnego, dokładnego sposobu zliczania osób odwiedzających jego sklepy, który można łatwo połączyć z innymi zainstalowanymi już systemami. Zastosowanie kamery Axis z funkcją zliczania zapewniło zarządowi jasne, kompleksowe informacje nt. okresów, w których ruch w sklepie jest największy. W połączeniu z informacjami z kas fiskalnych wdrożony system pozwala też określić współczynniki konwersji, które menedżerowie mogą wykorzystać do oceny efektywności poszczególnych placówek.
Sklepy Adidasa zainwestowały w narzędzie, które można zastosować do wielu różnych celów, np. zmian w planowaniu wystroju sklepu czy – w dobie pandemii – zachowania odpowiedniego dystansu społecznego.
Józef Barniak, menedżer ds. rozwoju franczyzy w Grupie Adidas na rynek CEE, ocenia to rozwiązanie jako dokładne, proste i niezawodne. Muszę przyznać, że ten system, wykorzystujący najnowocześniejsze kamery sieciowe Axis i oprogramowanie AXIS People Counter, jest dokładnie tym, czego potrzebowaliśmy. Spełnia wszystkie nasze oczekiwania – podkreśla.
Kontrola dostępu
Systemy KD spełniają kluczową funkcję w zapewnieniu wymaganego poziomu bezpieczeństwa w firmie. To ważne, aby mieć kontrolę nad tym, kto może do danego obiektu wejść i w jakiej strefie może przebywać. Zwłaszcza teraz, w czasach pandemii, kiedy ograniczają nas przepisy epidemiczne, ważna jest odpowiednia organizacja pracy.
Jednym ze sposobów pomocnych w ograniczaniu rozprzestrzeniania się wirusa jest dzielenie pracowników na zespoły, które nie mają ze sobą bezpośredniego kontaktu i poruszają się tylko po wyznaczonych trasach budynku. System kontroli dostępu Nedap pozwala ograniczyć dostęp pracowników i gości do określonych stref. Pomaga realizować scenariusze wprowadzone podczas pandemii i prezentować raporty z prób nieautoryzowanego dostępu do danych stref obiektu – mówi Anna Twardowska z Nedap Security Management.
System AEOS w czytelny sposób informuje, ile osób jest w obiekcie – w podziale na liczbę pracowników, osób z firm serwisowych i gości. Prezentuje też liczbę osób w danej strefie oraz umożliwia zastosowanie limitów pracowników przebywających w danym pomieszczeniu. Dzięki raportom można uzyskać informację o tym, kto z kim spotykał się w danym czasie. AEOS może być także zintegrowany z urządzeniem do pomiaru temperatury. Uzyskane dane są zapisywane w rekordach osobowych, a podwyższona temperatura automatycznie blokuje dostęp do budynku. W galeriach handlowych system KD firmy Nedap zapewnia bezpieczeństwo całego zaplecza obsługi i administracji budynku. Nasz system doskonale sprawdza się w wielu obiektach, m.in. w Galerii Libero w Katowicach, której inwestorem jest spółka Echo Investment – dodaje Anna Twardowska.
Integracja systemów
Centra handlowe to budynki użyteczności publicznej, w których istnieje wiele systemów bezpieczeństwa od wielu producentów. Żeby nimi zarządzać, potrzebny jest system, który na jednej platformie wszystkie je zintegruje, niezależnie od ich wielkości i liczby podsystemów. Te warunki spełnia system integrujący GEMOS.
Jak do tej pory możemy pochwalić się wdrożeniami w kilkudziesięciu obiektach handlowych w całej Polsce, m.in. w poznańskiej Posnanii, Bonarka City Center w Krakowie czy Galerii Katowickiej. GEMOS pełni w nich funkcję integratora wszystkich systemów bezpieczeństwa, od automatyki budynkowej, poprzez systemy sterowania komfortem i kontroli dostępu, na bezpieczeństwie ppoż. kończąc – mówi Norbert Bartkowiak, CEO w firmie Ela-compil.
GEMOS pozwala też na połączenie z systemem KD wielu rozwiązań przydatnych nie tylko w dzisiejszych czasach, m.in. zliczania klientów przy wejściu i na wyjściu ze sklepu czy pomiaru temperatury ciała osób uprawnionych do wejścia do wyznaczonej strefy. Może zarządzać sprawną ewakuacją oraz w miarę potrzeb wydzielać lub odcinać przestrzeń handlową.
Skuteczne działanie systemu w praktyce potwierdza Piotr Karbowy, dyrektor techniczny firmy APSYS POLSKA, która zarządza wszystkimi systemami technicznymi w kilkudziesięciu galeriach handlowych w Polsce. GEMOS oraz inne systemy BMS na co dzień wspierają zarządzanie systemami technicznymi. Sprawdzają się w codziennej pracy i w sytuacjach awaryjnych. Informują o stanie pracy systemów, a w przypadkach awarii szybko alarmują o zagrożeniach, podpowiadając, co należy zrobić w danej sytuacji. Jest to szczególnie przydatne choćby z tego powodu, że w stanie zagrożenia takie wskazówki są niezwykle cenne dla pracownika, od którego oczekujemy szybkiego działania i decyzyjności. Nie wspominam tu o automatycznym sterowaniu, jakie zapewnia GEMOS, ułatwiając podejmowanie decyzji w przypadku awarii na dużych obiektach – mówi Piotr Karbowy.
W galeriach handlowych zdarzają się różne incydenty. Z awariami technicznymi radziliśmy sobie na bieżąco, wiedzieliśmy, czego się spodziewać. Jednak w czasie pandemii w krótkim czasie musieliśmy zadbać o bezpieczeństwo naszych pracowników i klientów. Musieliśmy przesterować pracę wszystkich systemów technicznych, zapewniając minimum obsługi wymagane względami bezpieczeństwa. Centra pracujące na 20 proc. swoich możliwości handlowych musiały być w 100 proc. funkcjonalne i bezpieczne. Tam, gdzie służby techniczne mogły być wsparte systemami takimi jak GEMOS, kontrola tego stanu była na pewno dokładniejsza i łatwiejsza. Może się czasem wydawać, że niektóre systemy wspierające nadzór i zarządzanie są projektowane na wyrost. Ale wątpliwości znikają w sytuacjach awaryjnych, kiedy doceniamy w pełni ich wsparcie – podkreśla Piotr Karbowy.