Bosch tworzy dział zintegrowanych usług mobilnych
Bosch kontynuuje proces transformacji, stając się dostawcą usług w obszarze mobilności. W nowym dziale branżowym koncernu, Connected Mobility Solutions, ponad 600 pracowników będzie w przyszłości rozwijać i oferować usługi cyfrowe w obszarze mobilności. Należą do nich systemy Sharingu, czyli współużytkowania pojazdów, usługa wspólnych przejazdów oraz bazujące na integracji usługi dla kierowców.
– Integracja z internetem zasadniczo zmienia zwyczaje związane z mobilnością, a w przyszłości pomoże rozwiązać problemy transportowe, z którymi mamy dziś do czynienia. Dzięki temu nasza wizja bezwypadkowej, bezemisyjnej i bezstresowej jazdy stanie się rzeczywistością – powiedział dr Volkmar Denner, prezes zarządu spółki Robert Bosch, podczas otwarcia konferencji IoT Bosch ConnectedWorld 2018 odbywającej się w Berlinie. Segment ten ma ogromny potencjał biznesowy. Do roku 2025 roku na całym świecie będzie ponad 470 milionów samochodów podłączonych do internetu (źródło: PwC). Już za cztery lata wartość rynku usług w obszarze mobilności i usług cyfrowych ma wynieść 140 mld EUR (źródło: PwC). – Samochody zintegrowane z internetem to dla koncernu Bosch jeden z perspektywicznych obszarów rozwoju, który powinien wykazywać dwucyfrowy wzrost – powiedział dr Volkmar Denner. Nowy dział branżowy Connected Mobility Solutions ma także rozbudować istniejące portfolio usług. Usługi w obszarze mobilności, opracowane przez Bosch, m.in. ostrzegają kierowców o samochodach jadących pod prąd lub zmieniają smartfon w kluczyki do samochodu. Zintegrowane usługi dla elektromobilności mają za zadanie zwiększyć użyteczność samochodów elektrycznych w codziennym życiu i przygotować je do masowej ekspansji.
Bosch wchodzi na rynek wspólnych przejazdów
Ride Sharing jest jednym z rozwojowych rynków w obszarze zintegrowanej mobilności, obejmującym usługi on-line i aplikacje dla wspólnot użytkowników oraz pośrednictwo w usługach transportowych i przewozów osobowych (taksówki). Do roku 2022 liczba użytkowników rynku Ride Sharing ma wzrosnąć na całym świecie o 60%, do 685 mln osób (źródło: Statista). Dotychczas oferty tego rodzaju kierowane były najczęściej do osób, które przypadkowo jadą w tym samym kierunku lub rezerwują przejazdy raczej spontanicznie; firmy czy osoby regularnie dojeżdżające do pracy znajdowały się poza głównym obszarem zainteresowania. Lukę tę wykorzystuje firma Splitting Fares Inc. (SPLT) – przejęty przez koncern Bosch amerykański start-up stworzył platformę, przy pomocy której firmy, uniwersytety i podmioty administracji mogą organizować wspólne przejazdy dla swoich pracowników.
Dzięki koncepcji B2B można w ten sposób dotrzeć do osób regularnie dojeżdżających do pracy. SPLT za pomocą aplikacji kojarzy osoby, które chciałyby dojeżdżać razem w to samo miejsce, np. do pracy lub na uniwersytet. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że podczas wspólnych przejazdów spotykają się znajomi, nie trzeba więc podróżować z zupełnie obcymi sobie osobami. Algorytm w ciągu paru sekund znajduje chętnych, oblicza najszybszą drogę w danych warunkach i przejmuje dawniej dość czasochłonną koordynację miejsca i czasu wyjazdu, optymalnej trasy i pasażerów. Wspólne podróżowanie oszczędza nerwów i stresu, zmniejsza wydatki, a także pozytywnie wpływa na środowisko. Dodatkowo firmy wnoszą wkład w zmniejszenienatężenia ruchu związanego z dojazdami swoich pracowników do pracy. – Integracja z internetem pozwala nie tylko zmienić podejście do samochodów, ale i do sposobu wykorzystania środków transportu – powiedział dr Volkmar Denner.
Usługi cyfrowe dla samochodów elektrycznych
Już od roku 2016 działa w Berlinie spółka zależna Bosch COUP,udostępniająca skutery elektryczne w usłudze Sharingu. W zeszłym roku do miast oferujących tę usługę dołączył Paryż, a w tym roku będzie ona dostępna także w Madrycie. W sumie na drogach tych miast znajdzie się 3 500 skuterów elektrycznych. – Usługi cyfrowe przyczynią się do przyspieszenia rozwoju koncepcji jazdy samochodami elektrycznymi – powiedział dr Volkmar Denner. Prezes Bosch zaprezentował podczas konferencji IoT „system!e”: kompleksowy system złożony ze zintegrowanych z internetem, zelektryfikowanych komponentów napędowych oraz nowych usług dla samochodów elektrycznych. W tym celu Bosch zintegrował napęd elektryczny z platformą w chmurze BoschAutomotive Cloud Suite i opracowuje na tej podstawie rozwija usługi wykorzystujące połączenie z internetem. Inteligentny samochód elektryczny przyszłości nie tylko będzie wiedział, kiedy skończy się mu rezerwa energii elektrycznej, ale także gdzie doładować akumulator.
Lekarstwo na „strach przed krótkim zasięgiem”: usługi zwiększające użyteczność samochodów elektrycznych w codziennym życiu
Dla wielu klientów podstawowym problemem, a równocześnie argumentem przeciwko zakupowi samochodu elektrycznego jest ryzyko wyładowania się akumulatora w trasie. Rozwiązaniem tego problemu jest „system!e”, który wykorzystując komunikację napędu elektrycznego z chmurą obliczeniową umożliwia stworzenie „rozszerzonej prognozy zasięgu”. Algorytm uwzględnia dane pojazdu, takie jak aktualny stan naładowania akumulatora, zużycie energii na działanie ogrzewania lub klimatyzacji oraz styl jazdy kierowcy, a także informacje z otoczenia. Należą do nich dane topograficzne trasy oraz aktualna sytuacja na drogach. Na podstawie tych informacji usługa oblicza dokładny zasięg. W przypadku dalekich podróży rozszerzona prognoza zasięgu jest uzupełniana o „asystenta ładowania”. Usługa ta dysponuje danymi o wszystkich ładowarkach na trasie planowanej trasie, planuje przerwy w celu naładowania akumulatora i obsługuje płatności z tym związane. Dzięki dodatkowym informacjom np. o restauracjach, kawiarniach czy sklepach, kierowcy mogą wykorzystać czas ładowania akumulatora na zrobienie zakupów czy odpoczynek. Ponadto usługa pomaga poprawić bilans energetyczny inteligentnego domu podczas ładowania akumulatora samochodu elektrycznego. W tym celu samochód elektryczny integruje się z siecią inteligentnego domu, jego akumulator stanowi uzupełnienie stacjonarnego magazynu energii dla instalacji fotowoltaicznej. Nadmiar energii słonecznej jest w ciągu dnia odbierany przez samochód, a nocą w razie potrzeby ponownie wprowadzany do sieci. – Dla firmy Bosch mobilność nie kończy się na samochodach. Dzięki naszym szerokim kompetencjom technicznym w wielu dziedzinach jesteśmy w stanie – jak żadne inne przedsiębiorstwo na świecie – projektować i obsługiwać ekosystemy dla wielu różnych zastosowań – powiedział dr Volkmar Denner.
4000 uczestników, 70 wystawców i 140 mówców
Bosch zajmuje mocną pozycję w obszarze IoT (Internetu rzeczy), oferując rozwiązania dla zintegrowanej mobilności, zintegrowanej produkcji, zintegrowanych systemów energetycznych oraz zintegrowanych budynków. Podczas spotkania branży IoT na konferencji Bosch ConnectedWorld w Berlinie (#BCW18) ponad 70 wystawców prezentuje współczesne możliwości Internetu rzeczy, oraz pokazuje, jak będzie można ulepszyć życie ludzi w przyszłości. W dniach 21 i 22 lutego berlińska „Station” zgromadzi na powierzchni 10 000 m2 ok. 4 000 uczestników. Wśród blisko 140 mówców, oprócz prezesa Bosch dr Volkmara Dennera, znajdują się także dr Dieter Zetsche (CEO Daimler), dr Frank Appel (CEO Deutsche Post DHL) oraz Johann Jungwirth (CDO Volkswagen). Podczas towarzyszącego konferencji hackathonu ok. 700 programistów, pracowników start-upów i projektantów będzie rozwijać nowe pomysły dla rozwiązań w zakresie mobilności, zautomatyzowanej jazdy i logistyki 4.0 oraz innych bazujących na integracji świata realnego z internetem. To już piąta edycja corocznej konferencji Bosch ConnectedWorld. Jest to jedna z największych na świecie międzynarodowych imprez poświęconych IoT.