#Telewizja dozorowa

Czy monitoring może być inteligentny? 

Inteligentna kamera

Jeszcze kilkanaście lat temu monitoring w ochronie ograniczał się do podstawowych elementów – sygnalizatora akustycznego na obiekcie, patrolu interwencyjnego i sporadycznie kamer monitoringu wizyjnego. Te czasy dawno minęły.
Cezary Kukuć

Działanie systemów monitoringu polegało na instalacji alarmu z nadajnikiem radiowym, który przekazywał prosty sygnał do Alarmowego Centrum Odbiorczego (ACO). Materiał wideo z kamer był wykorzystywany głównie w celach archiwalnych i analizowany po wystąpieniu incydentu.

Choć te metody były skuteczne, ewolucja rozwiązań technicznych i rosnące wymagania rynku wymusiły zmianę. Nastąpił rozwój mikroprocesorów, systemów przesyłania danych, rozwiązań AI oraz narzędzi programistycznych. Wszystkie te czynniki znacząco wpłynęły na sektor ochrony. Wskutek tych zmian branża zaczęła przechodzić intensywną transformację cyfrową. Coraz lepsze urządzenia nadawcze, precyzyjna analiza obrazu, nieograniczony dostęp do Internetu i łączności IP, rozwój połączeń bezprzewodowych oraz systemów AI składają się na współczesny obraz sektora.

Obecnie monitoring jest tą gałęzią ochrony, która rozwija się najszybciej. Oprócz klasycznego monitoringu alarmów doszły usługi monitoringu pracy wartowników, monitoringu pojazdów, monitoringu wideo,  za pomocą których możliwa jest analiza obrazu, weryfikacja wideo, wideo nadzór, czy też obchody wideo. Te możliwości oznaczają szansę, ale stanowią także wyzwanie. Jak bowiem obsłużyć 100 tys. obiektów i 15 tys. kamer, które generują tysiące sygnałów dziennie?

Odpowiedzią na to pytanie są ludzie i oprogramowanie – w tej kolejności. Sercem każdej profesjonalnej firmy świadczącej usługi monitoringu jest platforma ACO (Alarmowe Centrum Odbiorcze; to „mózg” systemu monitoringu, do którego spływają sygnały i za pomocą którego operatorzy podejmują działania) połączona z bezpieczną infrastrukturą telekomunikacyjną. Dobrze zaprojektowany system potrafi ograniczyć do minimum liczbę fałszywych alarmów, automatycznie obsłużyć proste zdarzenia, podpowiadać operatorowi przy złożonych przypadkach i pilnować procedur. W praktyce operator skupia się na tym, co najważniejsze.

Zatem, czy monitoring może być inteligentny? Jak najbardziej. Tylko co tu jest naprawdę „inteligentne”?

  • Nie każdy sygnał alarmowy oznacza alarm–system porównuje zdarzenia z innymi parametrami i sam kwalifikuje je jako istotne lub nie.
  • Zarządzanie z poziomu aplikacji – od podglądu monitoringu po potwierdzenie czy odwołanie alarmu bądź patrolu.
  • Automatyczne powiadomienia–dyspozytor nie musi dzwonić do załogi interwencyjnej. Jest ona powiadamiana automatycznie poprzez alarm, który pojawia się na terminalu.
  • Voicebot – optymalizuje pracę operatora, który nie musi poświęcać czasu na setki połączeń telefonicznych. 
  • Analiza wideo AI – rozwiązania wykorzystujące algorytmy AI wspierają operatorów w analizie obrazu, dzięki czemu mogą oni skupić się na weryfikacji najbardziej skomplikowanych przypadków.
  • Wsparcie operacyjne – operator nie musi znać procedur – dobrze zaprojektowany system ACO podpowiada, co wykonać, i „pilnuje”, by to wykonał.

Klucz do efektywności współczesnych systemów monitoringu leży w umiejętnym wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Integracja zaawansowanych urządzeń końcowych, takich jak czujki, kamery/rejestratory z wbudowaną analityką AI oraz rozwiązania oparte na protokole SIP, pozwala na niemal pełną automatyzację procesów.

Nowoczesna technologia stanowi dziś niezastąpione wsparcie dla człowieka, a nie jego zamiennik. To pracownicy z ich unikalnymi kompetencjami i doświadczeniem tworzą i wykorzystują potencjał inteligentnych systemów w pełni. Bez synergii między technologią a człowiekiem nawet najbardziej zaawansowany system monitoringu pozostaje tylko narzędziem. •


Czy monitoring może być inteligentny? 

Radiotelefon Hytera PT590 w standardzie TETRA

Zostaw komentarz

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.