Głos branży – bezpieczeństwo transportu i logistyki
Transport i logistyka to specyficzna branża wymagająca specyficznych rozwiązań z zakresu security. O najważniejszych kwestiach opowiedzieli nam użytkownicy systemów zabezpieczeń i ich oferenci.
Wizyjne systemy zabezpieczeń w transporcie i logistyce |
Kiedyś wizyjne systemy zabezpieczeń kojarzyły się głównie ze stacjonarnym zabezpieczeniem obiektów przemysłowych lub przestrzeni miejskiej. Wraz z rozwojem techniki i zmniejszeniem wielkości kamer zaczynają znajdować zastosowanie w nowych obszarach. Jednym z nich jest branża transportu i logistyki. |
Wyzwania przed operatorami logistycznymi |
W roku 2018 operatorów logistycznych czekają kolejne podwyżki cen usług ochrony. Dostawcy tłumaczą to zmianami w przepisach prawa oraz rynkiem pracy pracownika. Duża konkurencja powoduje, że w obszarach, w których jest to możliwe, firmy zaczną zastępować człowieka techniką, wcześniej pomijaną ze względu na ceny urządzeń. Przy obecnych kosztach ochrony fizycznej wydają się one już bardziej atrakcyjne. W tej sytuacji największym wyzwaniem dla firm branży logistycznej będzie utrzymanie obecnych kosztów ochrony. |
Technologia jutra wspiera infrastrukturę drogową |
Na początku tego roku Axis Communications przedstawił 10 trendów technologicznych, które istotnie wpłyną na kierunek zmian w elektronicznych systemach zabezpieczeń. Jednym z nich jest zwiększająca się moc obliczeniowa urządzeń brzegowych, która sprzyja rozwiązaniu kwestii związanej z problematyką centralnego przetwarzania dużej liczby informacji, analizując dane w miejscu ich przechwytywania. Ponieważ kamery sieciowe, audio i inne czujniki – urządzenia znajdujące się na obrzeżach sieci – stają się coraz bardziej zaawansowane, zrównoważenie przetwarzania w chmurze, a także obliczeń brzegowych staje się nieodzowne w dostarczaniu niezawodnych i użytecznych danych. |
Bezpieczeństwo to nie produkt, to proces |
Jak stwierdził Bruce Schneier: Bezpieczeństwo to nie produkt, to proces, bezpieczeństwo transportu i logistyki nie jest problemem technologicznym, tylko problemem związanym z ludźmi i zarządzaniem. |
Kamery w służbie przemysłu transportowego i logistyki |
Zakres i dostępność usług świadczonych przez firmy z branży transportu i logistyki stale rośnie. W zasadzie nie ma znaczenia rozmiar ładunku czy odległość, jaką musi pokonać. Liczba paczek wysyłanych pocztą lub za pośrednictwem firm kurierskich każdego roku się zwiększa. Nie bez znaczenia jest także stale rosnąca popularność e-commerce, jednego z ważniejszych motorów napędzających sektor logistyki. Wymusza to na przewoźnikach korzystanie z nowoczesnych technologii pozwalających sprostać wymaganiom. Firmy kurierskie muszą się skupić nie tylko na wydajności, ale również bezpieczeństwie – zarówno powierzonych im przesyłek, jak i pracowników oraz mienia. |
Bezpieczny transport kolejowy |
Polski transport kolejowy oraz produkcja pojazdów szynowych rozwijają się coraz szybciej, a co za tym idzie zapotrzebowanie na produkty z branży security wzrasta. Firma Hikvision posiada kompletną ofertę do rozwiązań mobilnych. Nasze urządzenia znalazły nabywców także wśród producentów krajowych. |
Monitoring obiektów bez zasilania |
W branży transportowej wiele zagadnień związanych z bezpieczeństwem ładunku, pojazdu i ludzi można rozwiązać za pomocą kamer telewizji dozorowej, popularnych dzisiaj nadajników GPS, różnego rodzaju czujników instalowanych w przestrzeni bagażowej czy specjalnych urządzeń rozpoznających drogę, znaki drogowe i ostrzegających kierowców o nieprawidłowym zachowaniu. Wszystkie te rozwiązania łączy wspólna cecha: wymagają ciągłego zasilania i często złożonej instalacji. Z pomocą przychodzą nowoczesne lokalizatory GPS z transmisją komórkową, które wykorzystując akcelerometr, mogą służyć przez lata do lokalizowania obiektów. Niekwestionowanymi zaletami tego typu urządzeń są ich kompaktowe rozmiary, autonomiczne zasilanie, hermetyczna i odporna obudowa oraz brak konieczności częstego serwisowania. Istotna jest też łatwość wymiany i montażu takiego urządzenia, aby czynności te zajmowały jak najmniej czasu, nawet w niesprzyjających warunkach atmosferycznych w każdym terenie. Właśnie w tym celu urządzenia można wyposażyć w silne magnesy neodymowe, które umożliwiają montaż bez dodatkowych narzędzi w dowolnych warunkach. Lokalizatory tego typu mają za zadanie wskazać na mapie obiekt już po jego zatrzymaniu, dzięki czemu nie pobierają prądu na śledzenie bieżącej trasy i transmisję do serwera w czasie, kiedy obiekt jest w ruchu. Kontener lub wagon towarowy miesięcznie przemieszczają się na długie dystanse. W każdym porcie może się zdarzyć, że się gdzieś „zawieruszy”. Jego pozycję urządzenie może sprawdzić w dowolnej chwili, a jeśli zostanie przesunięty lub przewieziony, to po zatrzymaniu system znów będzie znał jego najnowszą lokalizację. W szczególnych zastosowaniach, np. kolejnictwa towarowego, jest wymagana sprawozdawczość dotycząca przebiegu każdego wagonu. Jest to istotne ze względu na konieczność wykonywania przeglądów zależnych właśnie od przebiegu. W takim przypadku urządzenie może dodatkowo w pewnych odstępach czasu rejestrować lokalizację, zapisując ją w pamięci. Następnie po zatrzymaniu urządzenie przesyła na serwer w jednej paczce zarejestrowane pozycje wraz z tą po zatrzymaniu. To umożliwia operatorom wagonów wymaganą przepisami sprawozdawczość, a jednocześnie powoduje tylko nieznacznie większe zużycie prądu, dzięki czemu żywotność urządzenia nie spada drastycznie. Zainteresowani takimi produktami na rynku polskim mogą znaleźć urządzenia zasilane dwiema lub trzema bateriami w rozmiarze D. Ich żywotność wg producenta wynosi nawet 36 miesięcy. Urządzenia mają wymiary ok. 160 x 80 x 65 mm. |
Mobilne bezpieczeństwo |
Nietrudno zbudować system telewizji dozorowej chroniący obiekty stacjonarne lub system monitoringu miast – oferta rozwiązań i urządzeń jest bogata. Zdarza się jednak, że po zabezpieczeniu budynków, np. hurtowni lub centrum logistycznego, konieczne jest również zabezpieczenie transportowanych towarów. Wówczas wybór odpowiedniego rozwiązania staje się bardziej skomplikowany. Wymagania monitoringu mobilnego są tak różne, jak różne są sposoby transportu. Projektując system, warto spojrzeć w przyszłość i wybrać rozwiązanie łatwo skalowalne, aby przy rozbudowie floty nie trzeba było wymieniać całego rozwiązania. |