#Bezpieczeństwo biznesu #Handel

Handel po koronawirusie, audyt i analiza procesów na start!

Epidemia COVID-19 zmienia modele biznesowe nie tylko w handlu. Większość zasad sprawnie działających do połowy marca musi zostać poddana analizie w nowych warunkach. Niektóre zmiany zostaną z nami na stałe, niektóre odejdą w niepamięć za kilka miesięcy Handel detaliczny staje w obliczu wielu problemów. Czy przyszedł moment, by przeanalizować działalność handlową jeszcze raz?

Handel – audyt z głową!
Najważniejszym pytaniem do prezesa przedsiębiorstwa jest: po co robić audyt? – czego chcemy się dowiedzieć? Pomóc w tym może szerokie spojrzenie na rynek i na nowe mechanizmy, które ukształtowały się wraz z kryzysem epidemicznym. Zanim rozpoczniemy audyt należy też założyć, że wnioski wdrożymy niezwłocznie. Bo audyt bez wdrożenia to „sztuka dla sztuki”.

Handel a konsument
Nie mamy już wątpliwości, że klienci zmieniają swoje przyzwyczajenia. Zmuszeni do nagłej zmiany stylu życia ludzie zaczęli robić zakupy szybciej. Galerie handlowe
nie przestaną być miejscem spotkań, ale wielu konsumentów będzie unikało zatłoczonych miejsc. Epidemia wykreowała nowe nawyki płatnicze. Polacy już w 2019 roku byli na czele społeczeństw Europy, które najchętniej płaciło „plastikiem”. Pandemia koronawirusa tylko ten trend podtrzymała. Klienci czujnym okiem obserwują obecnie poziom higieny i bezpieczeństwa w handlu. I tu wiele się zmieniło. Odległości klient-klient czy reagowanie na konflikty wywołane frustracją ludzi – to nowe wyzwania przed którymi stoi branża security. Są one równie ważne jak zabezpieczenie odpowiedniego poziomu higieny w sklepach.

Handel: na ratunek klientom
Sprzedawców i klientów czeka nowa rzeczywistość. Po kilkutygodniowej izolacji część klientów wpadnie do sklepów, by po zakupach oddać się błogiemu stanowi „po zakupowego haju”. Druga grupa, równie liczna, w czasie dokonywania zakupów wyłączy emocje, tak by kupić tylko najpotrzebniejsze artykuły. Ważne będzie także to, czy recesja nie spowoduje znacznego zmniejszenia możliwości zakupowych Polaków. A rosnące emocje będą dotyczyć cen produktów, a nie ich wyboru. Po analizie dotychczasowej działalności można pomyśleć nad modyfikacją oferty tak by ta była jak najbardziej spersonalizowana. Kamery mogą służyć jako świetne narzędzie do spojrzenia się na nowo na zmieniające się nawyki konsumenckie.

Handel a logistyka
Bezpieczny handel to handel bez problemów z zapewnioną ciągłością działania. I tu wiele sieci handlowych będzie musiało uważnie przyjrzeć się łańcuchowi dostaw. Pandemia pokazała, że niezdywersyfikowana siatka dostawców powoduje puste półki w sklepie. To jeden z głównych powodów odpływu klientów. Po i w trakcie kryzysu klienci większą wagę przykładają do tego co kupują, a nie tylko do jak najniższych cen produktów. Gamę artykułów lepiej uzupełnić sięgając po towary od polskich dostawców. Oni obecnie są przez konsumentów uznawani za bezpieczniejsze źródło nabywanych wyrobów. Lokalny dostawca to też oszczędność czasu. Łatwiej uzupełnić braki, gdy dostawcą nie jest firma z zagranicy.

Handel a e-handel
Obok dostaw i logistyki warto postawić na walkę o klienta w sieci. Pandemia pokazała, ile wygrali Ci, które mają rozwiniętą e-sprzedaż. W dobie kryzysu nawet małe lokalne przedsiębiorstwa handlowe ruszyły na łowy do świata wirtualnego za pomocą social mediów. Na szeroką skalę e-handel jest obarczony dużym ryzykiem cyberataków. I tu widać jak duża różnica jest między sklepem offline a online. Ten pierwszy, gdy nie ma czasowo w asortymencie oczekiwanego przez klienta produktu nie musi obawiać się, że klient odejdzie do konkurencji na stałe. W przypadku sklepów online, jeśli nie zaspokoimy potrzeb klienta ten natychmiast zmieni dostawcę towarów. Dlatego dobrze jest spojrzeć w stronę nowych możliwości bez pośpiechu, który może przynieść więcej strat niż korzyści.

„Tylko te przedsiębiorstwa, które odpowiednio szybko zareagują i dostosują się do nowych warunków czyniąc z bezpieczeństwa swojego biznesu – dla klientów – kluczowy element długofalowej strategii, mają dużą szansę na szybkie odbudowanie pozycji, a także uzyskanie znaczącej przewagi konkurencyjnej” – tłumaczy Rafał Łupkowski, chief operating officer Trustman.

Handel – plan na przyszłość
Audyt może pokazać, gdzie do tej pory w biznesie pojawiały się „dziury”, a jego dokładana analiza pomoże zmierzyć się z problemami. Pomoże też określić, gdzie możemy spodziewać się kłopotów w sytuacji kryzysowej. Sporządzenie planu działania na kolejne nieoczekiwane perturbacje powinno opracować i wdrożyć każde przedsiębiorstwo. Szczególnie, że po 5 tygodniach od ogłoszonej izolacji ogólnonarodowej już można wyciągnąć konkretne wnioski.

(red.)

Zostaw komentarz

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.