Monitoring wizyjny kluczem do utrzymania konkurencyjności
Krzysztof Mika
Turystyka i hotelarstwo to niezwykle dynamiczny sektor polskiej gospodarki. I choć firmy z tego sektora wróciły do swobodnego funkcjonowania po trudnym okresie pandemii, wciąż mierzą się z wieloma problemami. Wzrost inflacji, niedobory kadrowe oraz zmieniające się preferencje i oczekiwania klientów, to tylko niektóre. Nowoczesne systemy zabezpieczeń pozwalają sprostać wyzwaniom, pomagając przy tym w zachowaniu jak najwyższej jakości obsługi.
Monitoring wizyjny jest standardem w obiektach hotelowych. Systemy te nie tylko podnoszą poziom bezpieczeństwa gości i personelu, ale także mają znaczący wpływ na efektywność pracy całego obiektu. Wraz z postępem technologicznym kamery nauczyły się „rozumieć” obrazy, które rejestrują. Za sprawą sztucznej inteligencji kamery Hikvision są w stanie rozróżniać ludzi i pojazdy od innych obiektów, reagując jedynie na zdarzenia istotne dla obsługi hotelowej. Ta umiejętność w znacznym stopniu usprawnia pracę operatorów, z jednej strony ograniczając liczbę fałszywych alarmów, z drugiej – umożliwiając skuteczną reakcję na sytuacje wymagające natychmiastowej interwencji.
Możliwości nowoczesnych kamer wychodzą daleko poza zwykły monitoring wizyjny. W branży hotelowej zastosowanie rozszerzonej analizy obrazu spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem. Przykładem takiej analizy jest odczytywanie przez kamery tablic rejestracyjnych pojazdów. Gość, podając numer rejestracyjny podczas rezerwacji, może wjeżdżać na parking hotelowy i wyjeżdżać z niego przez cały okres pobytu, bez konieczności angażowania obsługi lub stosowania tradycyjnych kart parkingowych. Ponadto nowoczesne systemy monitoringu wizyjnego mają możliwość monitorowania stanu zajętości miejsc zarówno na parkingach zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Mogą też wyświetlać informacje o lokalizacji zaparkowanego pojazdu, co jest dużym udogodnieniem dla gości i obsługi. Zarejestrowany obraz z kamer może również stanowić niepodważalny materiał dowodowy w przypadku zarysowania lub uszkodzenia pojazdu.
Kolejną innowacją, która zdobyła uznanie branży hotelarskiej, jest możliwość obserwacji kolorowego obrazu nie tylko w ciągu dnia, ale również w nocy, bez względu na warunki pogodowe i oświetleniowe. Firma Hikvision wprowadziła na rynek technologię ColorVu, która zrewolucjonizowała rynek telewizji dozorowej. Tradycyjne kamery, korzystając w nocy z oświetlaczy podczerwieni, mogły transmitować jedynie czarno-białe obrazy, przez co rozpoznawanie szczegółów, zwłaszcza podczas opadów deszczu czy mgły, było utrudnione. Dzięki wprowadzeniu zaawansowanych przetworników obrazu o wysokiej czułości i szerokiej aperturze kamery ColorVu dostarczają kolorowy obraz przez całą dobę, nawet w trudnych warunkach oświetleniowych.
Technologie dozoru wizyjnego stosowane we współczesnych hotelach mają również zastosowanie w wielu innych obszarach działalności. Na przykład automatyczna kontrola kolejek informuje menedżerów, że liczba oczekujących osób przekracza ustalony limit, sygnalizując potrzebę oddelegowania dodatkowych osób do obsługi recepcji. Kamery monitorujące pozwalają dyskretnie kontrolować, ile osób przebywa w budynku, poza gośćmi hotelowymi, co ma ogromne znaczenie w przypadku przymusowej ewakuacji.
Dla pracowników ochrony, oprócz redukcji fałszywych alarmów dzięki technologii AcuSense, istotne są takie funkcje, jak wykrywanie porzuconych bagaży po określonym czasie, alarmowanie w przypadku dostępu osób niepowołanych do strefy tylko dla personelu, a także ochrona obiektów za pomocą termowizji. Pozwala to skutecznie reagować na obecność osób nieuprawnionych. Kamery, dzięki funkcjom rozpoznawania twarzy, rozróżniają pracowników i pozwalają im swobodnie poruszać się w odpowiednich strefach bez reakcji systemu. Wejście do pomieszczeń ochrony możliwe jest dopiero po weryfikacji uprawnień zapisanych na karcie za pomocą odcisku palca osoby uprawnionej, kodu dostępu lub po rozpoznaniu twarzy.
Nowoczesne systemy monitoringu wizyjnego są również źródłem cennych dla zarządu danych, takich jak informacje demograficzne dotyczące gości czy też o najczęściej odwiedzanych częściach obiektu, a nawet o preferowanych przez gości atrakcjach. Te statystyki umożliwiają ciągłe doskonalenie działalności hotelu w kontekście zarządzania, marketingu i podnoszenia jakości obsługi gości.
Bezpieczeństwo, wygoda i doskonała obsługa gości są niezwykle ważne dla hoteli, a zastosowanie innowacyjnych rozwiązań pozwala na skuteczne osiągnięcie tych celów. Dzięki postępowi technicznemu kamery są bardziej inteligentne, potrafią rozpoznawać i analizować obrazy, co prowadzi do ograniczenia do minimum liczby fałszywych alarmów i skuteczniejszej reakcji na sytuacje wymagające interwencji. Systemy telewizji dozorowej nie tylko zapewniają bezpieczeństwo, ale także umożliwiają optymalizację procesów zarządzania, poprawę jakości obsługi oraz generowanie cennych danych do analizy i podjęcia odpowiednich decyzji. Nagrania rejestrowane przez telewizję dozorową okazują się też przydatne, gdy na terenie obiektu dojdzie do złamania prawa. W dobie dynamicznego rozwoju branży hotelarskiej oraz specyficznych wyzwań inwestycja w nowoczesne technologie monitoringu wizyjnego jest kluczowa dla utrzymania konkurencyjności i zapewnienia obsługi najwyższej jakości. ⦁
Hikvision Poland
ul. Żwirki i Wigury 16B, 02-092 Warszawa
michal.swoboda@hikvision.com
https://www.hikvision.com/europe/