Nie daj szansy konkurencji
Standardem w centrach handlowych w Polsce stało się wyposażanie sklepów w inteligentne kamery i rejestratory. Za ich pomocą właściciel może uzyskać informacje o tym, ile osób przekroczyło próg sklepu. Zastosowane technologie pozwalają też określić profil klientów czy uzyskać informacje, które półki sklepowe cieszą się największym zainteresowaniem.
Uzyskane informacje umożliwiają zwiększenie efektywności pracowników i korzystnie wpływają na podejmowanie decyzji związanych ze stanem magazynowym. Mogą też stanowić źródło odniesienia do efektywnego zarządzania i podejmowania decyzji w celach marketingowych. Jedną z firm, która zaufała naszym rozwiązaniom, jest Miniso – sieć sklepów detalicznych, która specjalizuje się w sprzedaży produktów użytku domowego i dóbr konsumpcyjnych. Marka ma ponad 2,6 tys. sklepów detalicznych na świecie, niedawno otworzyła placówki również w Polsce.
Wyzwaniem dla handlu detalicznego jest nieustanne poszukiwanie nowych sposobów na podniesienie konkurencyjności. Marka Miniso zdecydowała się skorzystać z rozwiązań Hikvision, licząc na zyskanie przewagi, szczególnie w obliczu konkurencyjnego otoczenia (główne punkty handlowe), oraz popularność zakupów online.
Aby uzyskać odpowiedź na pytania o skuteczności strategii marketingowej, Miniso sięgnęła po rozwiązanie AI z oferty Hikvision, obejmujące kamery zliczające osoby, kamery typu „rybie oko” z funkcją heat map oraz rejestratory NVR. Urządzenia te są skoordynowane za pośrednictwem oprogramowania HikCentral, dzięki czemu firma może zdalnie pozyskiwać wszelkie dane.
Jedna z kamer zlicza potencjalnych klientów mijających sklep, natomiast druga – osoby wchodzące do niego i wychodzące. Na tej podstawie kadra zarządzająca może ustalić wskaźnik konwersji zakupowej. Znajomość liczby osób wchodzących do sklepu i zestawienie tego z wynikami sprzedażowymi daje pełny ogląd sytuacji, pozwalając badać, jakie czynniki zewnętrzne mają wpływ na liczbę osób odwiedzających sklep. Ponadto system montowanych na suficie kilku kamer typu „rybie oko” z funkcją heat map jest w stanie wygenerować jedną mapę ciepła dla całego obiektu handlowego. Kierownictwo może zidentyfikować „gorące strefy” oraz odpowiednio rozlokowywać produkty do celów promocji, a także sprawdzić, które z nich cieszyły się największą popularnością.
Ponieważ firma Miniso zastosowała tę samą konfigurację technologii we wszystkich swoich sklepach w Polsce, można porównać atrakcyjność poszczególnych lokalizacji. Jest to przydatne także podczas negocjacji kosztów wynajmu powierzchni w centrach handlowych.
Wszystkie informacje dostarczane przez system są skoordynowane, a siedziba główna Miniso w Warszawie ma możliwość nałożenia danych biznesowych zarówno na plan sklepu, jak i na oryginalny obraz. Profesjonalna platforma do zarządzania materiałami wideo pozwala właścicielom uzyskiwać dostęp do informacji w różnych lokalizacjach oraz z dowolnego miejsca również dzięki aplikacjom mobilnym. Znacząco ułatwia to pracę zespołu operacyjnego, który musi monitorować sytuację we wszystkich placówkach jednocześnie. Oznacza to też, że wszystkie dane mogą być wyświetlane w tym samym momencie, dzięki czemu można identyfikować trendy w całej sieci.
To doskonały przykład na to, jak produkty do systemów monitoringu wizyjnego wsparte AI mogą zmienić perspektywę podejmowania decyzji biznesowych. Jest to szczególnie istotne w środowisku o wysokim stopniu konkurencyjności, takim jak centrum handlowe czy ulice handlowe. Dane na temat trendów zakupowych są bardzo pomocne sprzedawcy w osiągnięciu coraz lepszych wyników sprzedaży. Rozwiązanie to sprawdziło się tak dobrze, że firma Miniso postanowiła wykorzystać je w swoich sklepach w całej Europie – trafi ono do ok. 200 placówek już w przyszłym roku.
Hikvision Poland
ul. Krakowiaków 50,
02-255 Warszawa
tel. 22 460 01 50, faks 22 464 32 11
e-mail: info.pl@hikvision.com