Powszechne błędy w podejściu do cyberbezpieczeństwa
Wiele firm popełnia błędy, które narażają je na poważne cyberzagrożenia. Przedstawiamy najczęściej występujące oraz sposoby ich unikania.
Maciej Cieśla
Lekceważenie ryzyka. Wiele małych i średnich przedsiębiorstw uważa, że hakerzy koncentrują się tylko na dużych firmach. To błędne przekonanie prowadzi do niedostatecznych inwestycji w zabezpieczenia. Cyberprzestępcy często kierują swoje ataki na małe i średnie przedsiębiorstwa, które nie mają odpowiednich polityk bezpieczeństwa. Warto zauważyć, że najczęściej stosowanymi metodami ataków są ataki socjotechniczne, takiej jak phishing (e-maile), vishing (telefony) czy smishing (SMS).
Brak przygotowania na zagrożenia wewnętrzne. Wiele incydentów bezpieczeństwa wynika z błędów pracowników, takich jak przypadkowe kliknięcie w złośliwy link. Dlatego istotne jest wdrożenie narzędzi do monitorowania pracy z danymi oraz zarządzania urządzeniami mobilnymi. Pracownicy powinni być również edukowani w zakresie rozpoznawania zagrożeń.
Brak edukacji pracowników. Nie organizuje się szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa, a nawet jeśli już są, to po ich przeprowadzeniu okazuje się, że 25% „wyedukowanych” pracowników nadal popełnia błędy i niewłaściwie udostępnia dane firmowe. Szkolenia powinny być regularnie aktualizowane i dostosowywane do zmieniającego się obszaru zagrożeń w kontekście danej organizacji.
Słabe hasła i brak wieloskładnikowej autoryzacji. To kolejny słaby punkt w zabezpieczeniach wielu przedsiębiorstw.Organizacje często lekceważą te podstawowe środki ochrony, co ułatwia cyberprzestępcom dostęp do systemów. Warto wprowadzić politykę silnych haseł oraz wymagać dodatkowych form uwierzytelnienia.
Brak strategii ochrony danych. W wyniku tego zazwyczaj dochodzi do naruszeń. Firmy często nie mają jasno określonej strategii ich protekcji, co prowadzi do chaosu w zarządzaniu informacjami. Niezbędne jest określenie, które dane są najbardziej wrażliwe i wymagają szczególnej ochrony, oraz przeprowadzenie szczegółowej analizy ryzyka. Wdrożenie systemów DLP (Data Loss Prevention) i szyfrowania danych to kluczowe kroki w zabezpieczaniu informacji.
Nieprawidłowe zarządzanie uprawnieniami dostępu. Nadmierna liczba kont administratorów oraz aktywne konta byłych pracowników mogą prowadzić do poważnych naruszeń bezpieczeństwa. Regularne przeglądanie uprawnień dostępu oraz stosowanie zasady najmniejszych uprawnień jest kluczowe, aby zminimalizować ryzyko naruszenia bezpieczeństwa.
Brak kopii zapasowych. Bezpieczeństwo nie może być zbudowane solidnie, jeśli w organizacji nie tworzy się kopii zapasowych. Brak takich kopii lub ich nieregularne tworzenie to kolejny błąd, który może prowadzić do utraty danych. Kopie zapasowe powinny być tworzone regularnie i przechowywane w bezpiecznym miejscu. Należy także testować ich odtworzenie zgodnie z planami przywracania ciągłości działania.
Spoczywanie na laurach. W niektórych firmach nadal panuje przekonanie, że po wdrożeniu podstawowych zabezpieczeń są już bezpieczne. Jednak cyberzagrożenia ewoluują, dlatego ważne jest ciągłe monitorowanie trendów i aktualizacja polityk bezpieczeństwa. Regularne audyty bezpieczeństwa mogą pomóc w identyfikacji luk i zagrożeń. W obliczu rosnących zagrożeń cybernetycznych organizacje muszą być świadome najczęstszych błędów popełnianych w zakresie cyberbezpieczeństwa. Edukacja pracowników, wdrażanie odpowiednich narzędzi oraz ciągłe monitorowanie sytuacji to kluczowe elementy skutecznej strategii ochrony przed cyberatakami. Ignorowanie tych kwestii może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i obniżenia reputacji dla firmy, w tym do utraty kluczowych danych. ⦁
Polski Związek Pracodawców Ochrona
ul. Koszykowa 61, 00-667 Warszawa
www.pzpochrona.pl
biuro@pzpochrona.pl