Sezonowe stoiska i wyspy handlowe? Opłacalne, jeśli dobrze chronione
Gdzie handel opłaca się najbardziej? Wszędzie, gdzie są klienci! Jednak tam, gdzie potencjalnych klientów jest najwięcej, stawki za wynajem lokalu są największe. Alternatywą jest zainwestowanie w wyspę handlową. Aby jednak ten rodzaj działalności się opłacił, musi być spełniony pewien warunek – skuteczna ochrona towaru.
Koszt wejścia w ten rodzaj biznesu jest relatywnie niski, stawki czynszu wyraźnie mniejsze, a umowę można dość łatwo rozwiązać. Nawet znane sieci spożywcze decydują się na wyspy handlowe w popularnych obiektach. Inwestycja w taki punkt sprzedaży to wydatek od 35 tys. do 80 tys. zł w zależności od branży i poziomu zatowarowania. To znacznie mniej niż w przypadku tradycyjnego sklepu.
Warto znać zagrożenia
Obok licznych zalet prowadzenia wysp handlowych, takich jak duży ruch, niższe koszty działalności, łatwość zmiany asortymentu czy możliwości działań sezonowych, nie można nie wspomnieć o zagrożeniach tego rodzaju prowadzenia sprzedaży. Jednym z największych są kradzieże i uszkodzenia towaru. Przy sporym natężeniu ruchu w galeriach handlowych czy w miejscowościach turystycznych pilnowanie towaru przez zazwyczaj jedną osobę jest praktycznie niemożliwe. To może się przyczynić do poważnych strat, a w konsekwencji sprawić, że biznes zamiast zysków odnotuje straty.
– Zabezpieczenie towarów na wyspach handlowych i stoiskach sezonowych zawsze było problemem sprzedawców. Zamknięte pod kluczem gabloty skutecznie zniechęcają konsumentów. Nie sposób kupić okularów przeciwsłonecznych bez przymierzenia choćby kilku par. Jednocześnie otwarte stoiska to zachęta dla złodziei. Właśnie dlatego opracowaliśmy wysoce skuteczny system zabezpieczeń Alpha Zone. Pozwala on na nieskrępowany dostęp do produktów, a jednocześnie chroni je przed kradzieżą. Specjalne klipsy umieszczone na towarach – dopasowane do szerokiego asortymentu produktów, takich jak odzież, buty, okulary, butelki, alkohole czy kosmetyki – pozwalają na poruszanie się z produktem po stoisku w określonym obszarze. W chwili opuszczenia strefy wyznaczonej przez specjalne anteny uruchamiany jest alarm. To bardzo wygodne rozwiązanie, które nie wymaga wydzielania wejść lub montowania bramek ograniczających przestrzeń – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska. – Uniwersalność tego rozwiązania powoduje, że staje się ono coraz popularniejsze. Wprowadziła je m.in. sieć sklepów Blain’s Farm & Fleet, która w ten sposób zabezpieczyła stoiska z drogimi elektronarzędziami. Każdy klient może spokojnie zapoznać się z właściwościami sprzętu prezentowanego na stoisku, ale nie może go wynieść poza wyznaczoną strefę.
Jest potencjał
O tym, że ten sposób sprzedaży może być lukratywny, świadczą dane z USA. Przychód z wysp handlowych i kiosków w 2023 r. to prawie 12 mld USD, a liczba pracowników w nich zatrudnionych wynosi 120 tys. (wg serwisu IbisWorld, Mall Carts & Kiosks in the US industry analysis). Dane z polskiego rynku również dowodzą, że handel ma i będzie miał się dobrze. Z raportu przygotowanego przez firmę JLL (Rynek handlowy w Polsce – IV kw. 2023, luty 2024) wynika, że nieruchomości przeznaczone pod działalność handlową w 2023 r. zwiększyły się o ponad 560 000 m², czyli o 14% w porównaniu z poprzednim rokiem i 8% od pięcioletniej średniej. Do tego Retail Confidence Index dla Polski znacznie się poprawia. Jest więc potencjał.
To świetna wiadomość dla każdego, kto chce rozpocząć swój biznes w branży, zaczynając od wyspy handlowej lub stoiska sezonowego, tym bardziej że centra handlowe są coraz bardziej elastyczne i niektóre z nich pozwalają na wynajem miejsca nawet na jeden dzień. ⦁
Checkpoint Systems Polska
ul. L. Idzikowskiego 16
00-710 Warszawa
biuro@checkpt.com