Stopnie alarmowe Bravo i Bravo-CRP będą obowiązywać do 31 maja 2025

Przedłużone zostały stopnie alarmowe BRAVO i BRAVO-CRP oraz stopień BRAVO dla polskiej infrastruktury energetycznej ulokowanej za granicą. Premier Donald Tusk przedłużył obowiązywanie stopni alarmowych BRAVO i BRAVO-CRP na terenie całej Polski oraz stopnia BRAVO dla polskiej infrastruktury energetycznej ulokowanej za granicą do 31 maja 2025 roku. Decyzja ta, zawarta w zarządzeniach nr 7 z dnia 28 lutego 2025 r., ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa w obliczu potencjalnych zagrożeń.
Przedłużenie obowiązywania stopni alarmowych do 31 maja 2025 r. to kluczowy krok w umacnianiu bezpieczeństwa narodowego. Prezes Rady Ministrów Donald Tusk podpisał zarządzenia, które rozszerzają obowiązywanie trzech stopni alarmowych na całym terytorium Polski. Zarządzenie nr 7 dotyczy stopnia BRAVO – drugiego w czterostopniowej skali zagrożeń, zarządzenie nr 8 wprowadza stopień BRAVO-CRP, natomiast zarządzenie nr 9 odnosi się do stopnia BRAVO wobec polskiej infrastruktury energetycznej poza granicami kraju. Wdrożenie tych środków ma na celu zapewnienie maksymalnej gotowości służb oraz administracji publicznej, która jest zobowiązana do wzmożonego monitoringu systemów teleinformatycznych i utrzymania szczególnej czujności w obliczu potencjalnych zagrożeń terrorystycznych.
Stopnie alarmowe od Alfa do Delta
Stopnie alarmowe pełnią funkcję sygnału dla służb bezpieczeństwa, informując o konieczności niezwłocznego podjęcia działań prewencyjnych. Wprowadzenie stopnia BRAVO-CRP, jako jednego z czterech poziomów określonych w ustawie o działaniach antyterrorystycznych, nakłada na administrację obowiązek ciągłego monitorowania stanu systemów teleinformatycznych. Z kolei stopień BRAVO, stosowany w sytuacjach zwiększonego i przewidywalnego zagrożenia terrorystycznego, pozwala służbom na szybką reakcję w razie wystąpienia potencjalnego incydentu, co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania porządku i bezpieczeństwa w kraju.
Stopień alarmowy | Opis sytuacji |
---|---|
Pierwszy stopień alarmowy (ALFA – ALFA–CRP) |
Wprowadza się w przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, którego rodzaj i zakres jest trudny do przewidzenia. |
Drugi stopień alarmowy (BRAVO – BRAVO–CRP) |
Wprowadza się w przypadku wystąpienia zwiększonego i przewidywalnego zagrożenia zdarzeniem terrorystycznym, przy czym konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany. |
Trzeci stopień alarmowy (CHARLIE – CHARLIE–CRP) |
Wprowadza się w sytuacji: 1. Wystąpienia zdarzenia potwierdzającego prawdopodobny cel ataku o charakterze terrorystycznym, który zagraża bezpieczeństwu publicznemu, Rzeczypospolitej Polskiej, innego państwa lub organizacji międzynarodowej; 2. Uzyskania wiarygodnych informacji o planowanym ataku w Polsce; 3. Uzyskania informacji o planowanym ataku, którego skutki mogą dotyczyć obywateli polskich poza granicami RP. |
Czwarty stopień alarmowy (DELTA – DELTA–CRP) |
Wprowadza się w przypadku: 1. Wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, które powoduje zagrożenie bezpieczeństwa publicznego, RP, innego państwa lub organizacji międzynarodowej; 2. Uzyskania informacji o zaawansowanej fazie przygotowań do ataku w Polsce; 3. Uzyskania informacji o zaawansowanej fazie przygotowań do ataku, który może dotyczyć obywateli polskich lub polskiej infrastruktury poza granicami RP. |
Źródło: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji – Rodzaje stopni alarmowych
Stopnie alarmowe to klasyczny system określania poziomu zagrożenia terrorystycznego, który skupia się na sytuacjach związanych z atakami fizycznymi – na przykład atakami na obiekty publiczne, infrastrukturę lub ludność. Wprowadzane są one na podstawie oceny ryzyka oraz dostępnych informacji wywiadowczych i służą do natychmiastowego mobilizowania służb oraz wdrażania procedur bezpieczeństwa.
Stopnie alarmowe CRP są wariantem tego systemu, ale służącym ochronie systemów teleinformatycznych oraz infrastruktury krytycznej, zwłaszcza w kontekście zagrożeń w cyberprzestrzeni. Oznacza to, że w przypadku wprowadzenia stopnia alarmowego CRP, priorytetem staje się monitorowanie, zabezpieczanie i utrzymanie ciągłości działania systemów IT, co pozwala szybko wykryć i przeciwdziałać potencjalnym atakom cybernetycznym.:
- Stopnie alarmowe – odnoszą się do zagrożeń terrorystycznych o charakterze fizycznym.
- Stopnie alarmowe CRP – koncentrują się na zagrożeniach w cyberprzestrzeni dotyczących systemów teleinformatycznych i infrastruktury krytycznej.
W obliczu trwającego konfliktu na Ukrainie, wprowadzenie przedłużonych stopni alarmowych nabiera dodatkowego wymiaru. Geopolityczna niestabilność w regionie oraz rosnąca agresja ze strony państw o niejasnych intencjach sprawiają, że Polska musi być przygotowana na ewentualne zagrożenia o charakterze hybrydowym. Intensyfikacja działań prewencyjnych w postaci przedłużonych stopni alarmowych jest odpowiedzią na zmieniające się warunki geopolityczne, które mogą wpłynąć zarówno na bezpieczeństwo obywateli, jak i na stabilność strategicznych sektorów gospodarki.
Stopnie alarmowe w innych krajach europejskich
W Europie systemy oceny zagrożeń terrorystycznych, choć różnią się szczegółami formalnymi, opierają się na podobnej logice – zapewnieniu najwyższej gotowości służb bezpieczeństwa i szybkiej mobilizacji w przypadku wzrostu ryzyka. We Francji, na przykład, po doświadczeniach z zamachami terrorystycznymi, wprowadzono system alarmowy, który w momencie wystąpienia najwyższego poziomu zagrożenia skutkuje intensyfikacją patroli policyjnych, ograniczeniami w obszarach publicznych oraz zwiększonym monitoringiem potencjalnych celów ataku. Decyzje te są podejmowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych na podstawie analiz wywiadowczych, co umożliwia sprawną reakcję na każdy sygnał zagrożenia.
W Niemczech z kolei odpowiedzialne agencje, takie jak Federalne Biuro ds. Ochrony Konstytucji (BfV) i Bundeskriminalamt (BKA), stosują zaawansowane systemy monitoringu i oceny ryzyka. W sytuacjach, gdy pojawia się zwiększone zagrożenie, uruchamiane są procedury umożliwiające natychmiastową koordynację działań operacyjnych między różnymi służbami. Taki system pozwala nie tylko na reagowanie na zdarzenia, ale także na ciągłe gromadzenie i analizę danych, co przyczynia się do przewidywania potencjalnych incydentów.
W Wielkiej Brytanii system oceny zagrożenia opiera się na bieżącej analizie informacji wywiadowczych. Rządowe jednostki, w tym służby specjalne i agencje wywiadowcze, współpracują w celu szybkiego identyfikowania potencjalnych zagrożeń. W momencie, gdy ryzyko wzrasta, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych wprowadza odpowiednie alerty, które mobilizują zarówno policję, jak i inne służby ratunkowe. System ten pozwala na dynamiczne dostosowywanie środków bezpieczeństwa do zmieniającej się sytuacji.
Na szczeblu unijnym również istnieje wspólna strategia zwalczania terroryzmu. W ramach tej polityki państwa członkowskie wymieniają informacje, koordynują działania operacyjne i wdrażają wspólne procedury prewencyjne, co dodatkowo wzmacnia bezpieczeństwo na kontynencie. Choć konkretne mechanizmy i nazewnictwo (takie jak stopnie alarmowe) mogą się różnić, podstawowym celem wszystkich systemów jest ochrona obywateli i infrastruktury krytycznej poprzez szybkie reagowanie na sygnały zagrożenia
Wprowadzenie obecnego stopnia alarmowego ma również istotne konsekwencje dla infrastruktury krytycznej Polski. Obowiązek wzmożonego monitoringu systemów teleinformatycznych oraz ciągłej gotowości służb wymusza przeprowadzenie licznych kontroli i audytów w obiektach takich jak sieci energetyczne, systemy komunikacyjne i transportowe. Działania te mają na celu nie tylko ochronę przed potencjalnymi atakami terrorystycznymi, ale także zapewnienie ciągłości funkcjonowania kluczowych usług publicznych. Choć wiąże się to z dodatkowymi kosztami operacyjnymi i możliwym ograniczeniem normalnej działalności niektórych sektorów, jest to niezbędny element strategii bezpieczeństwa narodowego.