#Kontrola dostępu

„Wystarczy porozmawiać” – komunikacja w placówkach medycznych

Opieka nad pacjentem wymaga wymiany dużej ilości informacji, często pomiędzy różnymi grupami personelu. Liczba możliwych konwersacji i dróg do wymiany danych dla każdego oddziału zależy ściśle od liczby osób zaangażowanych w proces opieki. Zasadniczo są to trzy grupy: pacjenci, lekarze i pielęgniarki, co daje trzy podstawowe tory komunikacji. Wystarczy jednak rozszerzyć bieżący personel np. o laboratorium lub wyspecjalizowanych lekarzy, m.in. anestezjologów, by dla niektórych oddziałów mieć już 10 możliwych torów komunikacyjnych. To pokazuje, że nawet niewielkie zespoły medyczne mogą generować duże zapotrzebowanie na efektywne sposoby wymiany informacji.
Mateusz Bachański

Systemy przyzywowe w nowoczesnych placówkach medycznych są projektowane jako systemy alarmowe i komunikacji, a więc nie tylko chronią, ale też pomagają i ułatwiają pracę wszystkim osobom zaangażowanym w proces opieki nad pacjentem. Wyobraźmy sobie sytuację, gdy pacjent potrzebujący pomocy aktywuje przycisk alarmu na manipulatorze przy łóżku. Spowoduje to wygenerowanie przywołania w systemie przyzywowym i wysłanie odpowiedniej informacji do personelu w dyżurce oraz pracowników znajdujących się w salach chorych, a także w pokojach socjalnych. Łatwo zauważyć, że już tak banalna czynność jest w istocie prostą wymianą informacji pomiędzy pacjentem a pielęgniarką. Idąc dalej, możemy rozszerzyć ten scenariusz o cały oddział, różnych pacjentów, różne grupy personelu i różne alarmy, dzięki temu zobaczymy, jak duże wyzwanie stoi przed systemem przyzywowym.

Najprostszym rozwiązaniem jest oczywiście implementacja komunikacji głosowej, która pozwala w łatwy sposób rozszerzyć możliwości bezpieczeństwa i przesyłu danych w ramach obiektu medycznego. Funkcja komunikacji głosowej umożliwia personelowi zminimalizowanie zadań, które wymagają ich fizycznej obecności. Przekłada się to na zmniejszenie drogi przebytej przez personel w obiekcie w ciągu dnia. Dzięki temu zarówno pielęgniarki, jak i lekarze mają więcej czasu na to, co jest najważniejsze, czyli pomoc choremu w powrocie do zdrowia.

Bezpośrednia komunikacja głosowa pomiędzy pacjentem a personelem ponadto pozwala na zwiększenie satysfakcji pacjenta z opieki medycznej, a także usprawnia sam proces opieki. Pielęgniarka poprzez rozmowę z pacjentem jest w stanie wstępnie mu pomóc, udzielić szczegółowych informacji medycznych lub zaplanować dalsze działania. Należy przy tym pamiętać o przestrzeganiu zasad RODO i zapewnieniu komunikacji dyskretnej na linii pacjent – personel, np. przez słuchawki przy łóżkach, aby osoby postronne, np. znajomy innych chorych przebywających w sali, nie mieli dostępu do danych wrażliwych.
Rosnące zapotrzebowanie sektora medycznego na inteligentne rozwiązania sprawia, że generowanie i odbieranie przywołań różnego typu oraz komunikacja są dzisiaj standardem, jakiego oczekuje się od systemów przyzywowych. Nietrudno więc zrozumieć, że zarówno użytkownik docelowy, jak i klient biznesowy próbują znaleźć najbardziej użyteczne i praktyczne rozwiązanie.

System przyzywowy Visocall IP firmy Schrack Seconet oferuje wiele różnych opcji komunikacji, w tym komunikacji głosowej. Konstruktorzy położyli duży nacisk na bezpieczeństwo i skalowalność rozwiązania. Podstawowa funkcjonalność systemów przyzywowych – generowanie alarmów – często może negatywnie wpływać na pracę placówki medycznej. Mowa tu o alarmach nieukierunkowanych. Statystycznie typowy oddział 20-łóżkowy potrafi generować dziennie nawet do 1000 różnych alarmów w ciągu doby, co przekłada się na mniej więcej 1 alarm co 90 s. Widać więc, że już liczba i częstotliwość mogą przytłoczyć nawet najbardziej efektywny zespół medyczny, powodując zmęczenie oraz spadek wydajności. W dłuższej perspektywie taki stan może powodować pogorszenie się jakości opieki, wydłużony czas powrotu do zdrowia, a w skrajnych przypadkach nawet możliwość wystąpienia sytuacji zagrażającej życiu i zdrowiu pacjenta.

System Visocall IP radzi sobie z tym zagadnieniem na wielu płaszczyznach.
Szczegółowa identyfikacja zdarzenia – szereg urządzeń generuje różnego typu alarmy w zależności od zapotrzebowania (terminale pacjenta, przyciski przyzywowe moduły we/wy, gniazda diagnostyczne itp.).

Filtracja danych – każdemu zdarzeniu alarmowemu przypisuje się odpowiedni priorytet i typ personelu lub indywidualny albo grupowy numer telefonu, do którego powinno trafić.
Odpowiednia wizualizacja – wiele urządzeń umożliwia wizualizację: terminale z wyświetlaczem, komunikacyjne, oddziałowe, stanowiska wizualizacji, wyświetlacze korytarzowe, urządzenia mobilne. Ponadto wszystkie zdarzenia trafiają bezpośrednio do tych, które zostały przypisane do danej grupy opieki.

Te trzy proste zasady powiązane z komunikacją głosową pozwoliły na wyeliminowanie fałszywych alarmów oraz zoptymalizowanie procesu opieki w zakresie przesyłania informacji.

Funkcja komunikacji głosowej zapewnia też szereg bardzo użytecznych możliwości zarówno pacjentowi, jak i personelowi. Pielęgniarka, korzystając z terminalu oddziałowego, stanowiska wizualizacji lub urządzenia mobilnego, ma możliwość nawiązania połączenia głosowego z dowolnym pacjentem lub inną osobą z personelu. Podczas takiego połączenia może dokonać wstępnego wywiadu medycznego, udzielić prostych informacji lub poprosić pacjenta na badanie. Kiedy potrzebna jest komunikacja z większą grupą osób jednocześnie, personel ma do dyspozycji funkcję zapowiedzi, która może być kierowana do wszystkich na oddziale lub wybranych grup personelu.
Chory, mając przyłóżkowy terminal pacjenta, może rozmawiać z personelem w sposób dyskretny lub głośnomówiący. Dzięki temu terminale spełniają zapisy Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) i ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Terminale mają dodatkowo wyjście słuchawkowe umożliwiające podłączenie zewnętrznych pętli indukcyjnych, aby umożliwić kontakt osobom niedosłyszącym.

Pacjent, korzystając ze znajdującego się przy łóżku terminala w kształcie słuchawki, ma możliwość komunikacji z personelem z wielu różnych oddziałów, np. kobieta na oddziale ginekologicznym może przywołać do siebie pielęgniarkę z oddziału ginekologicznego, a do noworodka pielęgniarkę z oddziału noworodkowego. Personel medyczny może używać urządzeń komunikacyjnych systemu Visocall IP do rozmów i konsultacji w ramach danego oddziału lub pomiędzy oddziałami.

Nowoczesne placówki medyczne mają dzisiaj wiele potrzeb i oczekują dużej elastyczności. Dlatego niezwykle istotna jest możliwość integracji z różnymi systemami jako rozwiązanie zmniejszające koszty indywidualnych instalacji oraz rozszerzające możliwości samego systemu. Na rynku często spotyka się rozwiązania zamknięte, gdzie jeden producent dostarcza wszystko, począwszy od hardware’u, skończywszy na oprogramowaniu i sterownikach. Daje to wiele niezależnych rozwiązań i systemów, które często działają autonomicznie. Firma Schrack Seconet natomiast projektuje systemy jako platformy otwarte z możliwością integracji jak największej liczby systemów w ramach jednego rozwiązania. Tak jest w przypadku systemu Visocall IP. Wykorzystanie interfejsu IP oraz otwartych protokołów w integracjach z systemami zewnętrznymi jest najlepszym wyborem. Pozwala to na uzyskanie wysokiej kompatybilności z jak największą liczbą producentów. Klient nie jest skazany na jednego producenta, ma możliwość wyboru odpowiedniego dla niego rozwiązania.

Dla nas, jako producenta, integracja jest niezwykle istotna, dlatego staramy się wdrożyć ją na każdym etapie naszego systemu przyzywowego, aby rozbudować jego możliwości i funkcjonalność. Zgodnie z rozporządzeniem MSWiA z 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów dźwiękowy system ostrzegawczy projektuje się z wyłączeniem pomieszczeń intensywnej opieki medycznej, sal operacyjnych oraz sal z chorymi. Z tego powodu najlepszym sposobem na usprawnienie procedur związanych z ewakuacją pacjentów jest bezpośrednia integracja z systemem przyzywowym do optycznej i akustycznej sygnalizacji alarmów pożarowych.
Kolejnym elementem, który może rozbudować podstawową funkcjonalność systemu przyzywowego, jest integracja z centralą alarmową. Dzięki otwartym protokołom ESPA 4.4.4 i ESPA-X możliwe jest przesyłanie informacji o typach alarmów (w tym alarmów pożarowych lub z innych zintegrowanych systemów) i ich lokalizacji do urządzeń mobilnych w formie wiadomości tekstowych.

Funkcja komunikacji głosowej może również być w łatwy sposób rozbudowana, np. poprzez integrację z centralą telefoniczną IP. Integracja w ramach systemu Visocall IP może zostać zrealizowana na dwa sposoby. Pierwszy, poprzez zalogowanie poszczególnych przyłóżkowych terminali pacjentów i terminali pielęgniarskich jako indywidualnych użytkowników SIP w centrali telefonicznej (protokół SIP lub H.232). Pozwala to na przypisanie każdemu terminalowi konkretnego numeru w ramach systemu telefonicznego obiektu oraz korzystanie z nich jak z telefonów stacjonarnych. Dzięki temu pacjenci (na oddziałach zamkniętych, geriatrycznych, w DPS-ach itp.) mogą komunikować się między sobą lub z bliskimi.

Drugi sposób to integracja poprzez wykorzystanie protokołu SIP-TRUNK. To rozwiązanie pozwala personelowi medycznemu odbierać na telefonach przenośnych DECT/VoIP i smartfonach wszystkie przywołania z systemu przyzywowego ze szczegółowym opisem każdego zdarzenia (w tym alarmów pożarowych lub z innych zintegrowanych systemów) oraz lokalizacji jego wystąpienia wraz z możliwością prowadzenia rozmów, zdalnego ich zakończenia, a także potwierdzenia przyjęcia alarmu. Ponadto każdy terminal IP (zarówno komunikacyjne personelu, jak i przyłóżkowe pacjentów) może mieć przypisany numer w systemie przyzywowym, na który można później zadzwonić i połączyć się z danym urządzeniem Visocall IP z dowolnego telefonu stacjonarnego lub mobilnego, który jest zarejestrowany w centrali telefonicznej.

W tym roku rozszerzamy portfolio o własne rozwiązanie z zakresu urządzeń mobilnych, które nadal będzie rozwiązaniem w duchu zachowującym koncepcję platformy otwartej. Mowa tu o aplikacji Visocall Mobile. To aplikacja mobilna dostępna na dowolne urządzenie typu smartfon z systemem operacyjnym Android lub IOS. Aplikacja ta pozwala na korzystanie ze wszystkich funkcji terminala pielęgniarskiego: odbieranie wszystkich przywołań z funkcją komunikacji głosowej, generowanie bezpośrednich połączeń z każdym terminalem komunikacyjnym i pacjenta, a także odbieranie przywołań z systemów zintegrowanych, w tym z SSP. Dzięki powiadomieniom push użytkownik zalogowany do systemu dostanie powiadomienia o alarmach w każdym miejscu z dostępem do Internetu. Rozwiązanie to nie tylko zwiększa elastyczność pracy personelu, lecz także optymalizuje proces opieki i zmniejsza koszty dodatkowych instalacji.

Schrack Seconet Polska
ul. A. Branickiego 15,
02-972 Warszawa
www.schrack-seconet.pl

„Wystarczy porozmawiać” – komunikacja w placówkach medycznych

BAS IP: Innowacje w świecie interkomów

„Wystarczy porozmawiać” – komunikacja w placówkach medycznych

Inteligentne rozwiązania parkingowe

Zostaw komentarz

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.