Strona główna Bezpieczeństwo biznesu Głos branży – bezpieczeństwo w handlu

Głos branży – bezpieczeństwo w handlu

Jak branża security może pomóc w zapewnieniu bezpieczeństwa w obiektach handlowych w dobie pandemii? Głos zabierają przedstawiciele różnych sektorów gospodarki.

Bezpieczeństwo w handlu w dobie pandemii
Adam Brzezicki
Axis Communications

Jeszcze kilka miesięcy temu nikt nie przypuszczał, że nasze życie zmieni się w ciągu kilku tygodni. Pandemia pojawiła się bez ostrzeżenia, a my znaleźliśmy się w zupełnie nowej rzeczywistości. W rzeczywistości, w której powinno się wychodzić na ulicę w maseczkach ochronnych, a pojęcie przestrzeni osobistej nabrało innego znaczenia. Życie osobiste i zawodowe musieliśmy dostosować do nowych warunków. Dotyczy to wielu dziedzin biznesu, w tym handlu detalicznego.

W branży security najważniejsze jest bezpieczeństwo. Zawsze staramy się dostarczyć jak najlepsze narzędzia do walki i z włamywaczami, i z rozprzestrzenianiem się wirusa. Na szczęście obecne rozwiązania zabezpieczeń są na tyle zaawansowane, że można wdrażać systemy zapewniające bezpieczeństwo na wielu płaszczyznach.
Kamery z aplikacjami analitycznymi pozwalają odpowiednio zarządzać klientami w obiektach handlowych. Aktualne informacje o liczbie osób w sklepie mogą być prezentowane bezpośrednio przed wejściem, co ułatwia pracę ochronie, a klienci sami decydują, czy do sklepu wejść, czy nie.

Odpowiednie algorytmy analizujące obraz mogą pilnować, czy osoby stojące w kolejce zachowują odpowiedni odstęp. Mogą również wykrywać, czy klienci wchodzący do sklepu mają na twarzy maseczkę ochronną. Jeżeli połączymy monitorowanie wizyjne z sieciowymi systemami audio oraz dodamy funkcje automatyczne, otrzymamy w pełni autonomiczny system informujący o procedurach, który zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa pracownikom i klientom.

Systemy kontroli dostępu zapewniające bezdotykowe poświadczenia tożsamości, takie jak zbliżeniowe karty dostępu bądź kody QR, pozwalają zminimalizować liczbę punktów dotykowych. Oczywiście wyzwania, z którymi mierzyły się systemy przed pandemią, są równie istotne. Trwałe i niezawodne rozwiązania, dobrze zaplanowane wdrożenia i długoterminowe wsparcie są dziś ważne, jak nigdy dotąd.

 

Technologia pomaga w nowej rzeczywistości
Marcin Walczuk
BCS

Rok 2020 na każdym kroku przynosi w naszym życiu zmiany, i to niekoniecznie takie, na które jesteśmy odpowiednio przygotowani. W głównej mierze mam na myśli pandemię
COVID-19, której zarówno gospodarcze, jak i społeczne skutki będziemy odczuwać jeszcze długo po uporaniu się z samym wirusem.

Musimy odnaleźć się w nowej codzienności i dla wspólnego dobra stosować do obostrzeń, zakazów czy nakazów. W tej kwestii najwięcej zależy od nas – czy poważnie podejdziemy do tematu naszego bezpieczeństwa. W niektórych sytuacjach z pomocą mogą przyjść technika i rozwiązania zaadaptowane do warunków, w jakich przyszło nam żyć.
Miejscami, w których takie rozwiązania znajdują zastosowanie, są obiekty handlowe, zarówno te małe, jak i duże centra handlowe. Gromadząca się w nich większa liczba osób zwiększa ryzyko zakażenia, nawet gdy my odpowiednio się zabezpieczymy. Niestety nie wszyscy mają na tyle zdrowego rozsądku, aby zadbać o własne zdrowie, nie mówiąc już o zdrowiu innych.

Dlatego do kontroli, czy klienci stosują się do obowiązku noszenia maseczek ochronnych, można wykorzystać urządzenia telewizji dozorowej. Kamery BCS Line serii AI wykrywające tego typu nieprawidłowości w połączeniu z odpowiednim rejestratorem NVR BCS Line mogą stanowić alternatywę dla osób, które teraz przy wejściu do sklepu pilnują, czy osoby wchodzące faktycznie mają zasłonięte nosy i usta. Taki zestaw, oprócz wykrycia niepożądanej sytuacji, uruchomia alarm informujący o braku zabezpieczenia. Wykorzystując do tego wyjście alarmowe lub wyjście audio z podłączonym głośnikiem, można wyemitować komunikat głosowy.

Kolejną funkcjonalnością dostępną w urządzeniach BCS Line, a którą można z powodzeniem wykorzystać do zwiększenia bezpieczeństwa w obiektach handlowych czy usługowych, jest funkcja liczenia ludzi. Kamery współpracujące z rejestratorem mogą monitorować do czterech wejść, licząc osoby, które znajdują się w danym pomieszczeniu. Jeśli w obiekcie został określony limit osób mogących tam przebywać, w systemie ustawiamy próg, którego przekroczenie uruchomi odpowiednią reakcję alarmową.

Różnego typu systemy zabezpieczeń w czasach pandemii mogą być stosowane w sposób nieco inny niż zakładał ich projekt. Pokazuje to, jak uniwersalne są to urządzenia i jak w łatwy sposób, np. przez wgranie nowszej wersji oprogramowania, można zyskać funkcjonalności, dzięki którym bezpieczniejsze będzie to, co dla wszystkich powinno być najważniejsze – nasze zdrowie.

 

Nowe wyzwania w branży retail
Pawel Sobocinski
Hikvision Poland

Dziś, poza standardowymi zagrożeniami, na które są narażeni klienci obiektów handlowych, musimy mierzyć się również z nowymi, takimi jak stan epidemiologiczny wywołany przez globalną pandemię COVID-19. Tego typu niebezpieczeństwo niesie dwa skrajnie odmienne wyzwania. Pierwsze to bezpieczeństwo w zakresie pandemicznym. Aktualnie największym wyzwaniem jest przestrzeganie wymaganych obostrzeń sanitarnych pod względem zgromadzeń w miejscach publicznych.

Obiekty handlowe, przez swoją specyfikę, stają się miejscami potencjalnego zagrożenia epidemiologicznego. Zwiększający się footfall w placówkach handlowych, społeczne rozluźnienie w kontekście noszenia maseczek ochronnych i nieprzestrzeganie odpowiedniego dystansu społecznego mogą sprzyjać wzrostowi zachorowań. W tej sytuacji przejmujemy odpowiedzialność za klientów i pracowników placówek handlowych w nowej formie, nie tylko w zakresie standardowej „prewencji wizyjnej”. W odpowiedzi na to wyzwanie Hikvision prezentuje nowe linie produktowe kamer termowizyjnych, kamer IP wspieranych algorytmami analitycznymi, które dostarczają dodatkowych informacji pozwalających na wyszukiwanie sytuacji wykraczających poza zasady określone w danym obiekcie handlowym.

Koncepcja wykorzystywania big data w celu zapobiegania naruszeniom przyjętych norm jest coraz powszechniejsza. Na przykładzie galerii handlowych możemy zaprojektować komplementarne rozwiązanie, które dostarcza informacji nt. temperatury osób przebywających w pomieszczeniach, zachowania odpowiedniego dystansu społecznego lub noszenia maseczek ochronnych w miejscu publicznym. Całość jest nadzorowana z poziomu punktu centralnego w postaci platformy zarządczej, sterującej działaniem wszystkich urządzeń podłączonych do systemu. Rozwiązanie oszczędza czas wymagany do wyegzekwowania przez osoby kontrolujące odpowiednich działań. Dodatkowo tego typu technologia może działać na szeroką skalę w systemie rozproszonym. Operator ma za zadanie jedynie reagować na komunikaty dostarczane przez platformę administracyjną.

W efekcie konieczności stosowania się do obostrzeń sanitarnych powstało drugie zagrożenie dla właścicieli powierzchni handlowych. Jest nim ograniczenie widoczności twarzy poprzez nakaz noszenia maseczek ochronnych w miejscach publicznych, a co za tym idzie – zmniejszenie skuteczności identyfikacji osób popełniających wykroczenia. Przekłada się to na możliwy wzrost strat generowanych poprzez kradzieże. Rozwiązaniem w tego typu sytuacjach ponownie stają się kamery wyposażone w algorytmy analizy obrazu. Jedna z funkcji, czyli analiza regałów sklepowych, pozwala na przeanalizowanie drogi produktu, jaką musi on przebyć od momentu wzięcia z półki po dokonanie transakcji. W przypadku zerwania łańcucha operator otrzymuje odpowiedni komunikat. Wymiana danych między systemem wizyjnym a POS ma tutaj kluczowe znaczenie.

Kolejnym rozwiązaniem wspierającym jest analiza twarzy przysłoniętych maską. Tym sposobem na podstawie pamięci lotnej (przechowywanej czasowo) urządzenia jesteśmy w stanie śledzić osoby dokonujące wykroczenia. Każde pojawienie się w kadrze takiej osoby może zostać odpowiednio zakomunikowane.

 

Nowe zadania firm ochrony w czasach pandemii
Tomasz Kozłowski
Grupa Impel

W czasie pandemii zadania firmy świadczącej usługi bezpieczeństwa zostały rozszerzone o dodatkowe obowiązki, głównie o charakterze prewencyjnym i informacyjnym. Musimy dbać, aby klienci obiektów handlowych stosowali się do rządowych restrykcji, a te nie dość że nieustannie się zmieniają, to jeszcze mogą być różnie interpretowane.W krótkim czasie musieliśmy się nauczyć właściwego reagowania na nowe sytuacje, z jakimi ani firmy, ani my sami nie mieliśmy jeszcze do czynienia. Konieczne było napisanie i uzgodnienie z naszymi klientami nowych procedur postępowania – odpowiadających potrzebom pandemii – na wypadek zaistnienia zdarzenia. Przykładem takich sytuacji jest np. ujęcie sprawcy kradzieży, który informuje, że jest zarażony chorobą COVID-19, albo postępowanie z osobami, które nie chcą zastosować się do godzin wyznaczonych na zakupy dla seniorów. Dlatego też bardzo istotne stały się rozwiązania elastycznie dostosowujące naszą pracę do zmieniających się okoliczności, by nasi klienci czuli wsparcie w każdym trudnym momencie i mogli skupić się na przetrwaniu swojego biznesu.

Prawie wszyscy zarządcy większych obiektów handlowych zostali zmuszeni ze względów ekonomicznych do radykalnych ograniczeń liczby personelu ochrony i innych firm outsourcingowych. Głównie dotyczyło to posterunków na pasażach i parkingach na terenach zewnętrznych. Wydawałoby się, że z chwilą złagodzenia rządowych ograniczeń i zmniejszania zakresu izolacji społecznej systemy bezpieczeństwa w obiektach handlowych wrócą do stanu sprzed epidemii. Nic bardziej mylnego. Branża retail znacząco odczuła czas izolacji, co zobowiązało zarówno zarządców, jak i najemców powierzchni do dalszych oszczędności lub wręcz zamknięcia lokali.
Niemniej jednak niektóre sieci handlowe, które bez przerwy prowadziły działalność (np. sieci spożywcze czy markety budowlane) dokonały znaczących wzmocnień ilościowych personelu ochrony lub poszerzyły zakresy obowiązków pracowników. Było to związane głównie z nowymi obowiązkami kontrolnymi, prewencyjnymi i informacyjnymi.

Jako Grupa Impel możemy z perspektywy kilku miesięcy przyznać, iż ten trudny egzamin zdaliśmy bardzo dobrze. Pomogła nam świadomość zagrożenia i odpowiedzialność, jaka spoczęła na naszych pracownikach realizujących usługi u naszych klientów. Należą im się za to głębokie wyrazy uznania… Jednakże doświadczenie nauczyło nas, że w dobie nadciągającego kryzysu gospodarczego, a co za tym idzie – wzrostu bezrobocia zagrożenie drobną przestępczością w obiektach handlowych będzie rosnąć.

Istotne jest więc, by pomiędzy firmą świadczącą usługi ochrony a zarządcą obiektu handlowego zostały wypracowane nowe zapisy w umowach, które będą podstawą do działania w analogicznych okolicznościach, jakie mogą wystąpić w przyszłości.

 

Szybka adaptacja
Jakub Sobek
Linc Polska

Mało kto przewidywał w zeszłym roku dynamikę zdarzeń, jaka miała miejsce w ostatnich miesiącach. Praktycznie każdy obszar gospodarki odczuł lub przez długi jeszcze czas będzie odczuwać konsekwencje tych wydarzeń.
Jednym z takich segmentów jest branża handlowa. Zamknięcie sklepów, a potem wprowadzenie wielu ograniczeń z powodu pandemii miało i ciągle ma negatywny wpływ na wiele przedsiębiorstw. W USA ograniczenia w prowadzeniu handlu nałożyły się na potężne zamieszki, jakie przetoczyły się przez cały kraj. Wiele sklepów zostało zupełnie zniszczonych i splądrowanych. Skali tych wydarzeń nie można było przewidzieć w 100 proc. Choć tworząc analizy ryzyka, zakłada się różne, z pozoru nawet najbardziej nierealne scenariusze, nie sposób przewidzieć wszystkiego. Jeszcze trudniej próbować się na wszystko przygotować.

Zatem jakie systemy zabezpieczenia technicznego wygrywają w takich nieprzewidywalnych sytuacjach? Te, które potrafią się szybko adaptować do zmieniających się warunków. Dzisiaj kamera i algorytmy mogą być wykorzystywane do zliczania liczby osób w sklepie, by można było zachować zgodność z ograniczeniami. Po ustaniu restrykcji ta sama kamera zliczająca pozwoli prowadzić analizy dotyczące liczby wizyt w sklepie, np. analizować zachowania klientów. Na tym właśnie powinna polegać elastyczność – jedno rozwiązanie, wiele zadań. To, co szczególnie istotne w sytuacji nagłych zdarzeń, to możliwość szybkiego przełączenia całego systemu w awaryjny tryb pracy. W kontekście dużych sieci handlowych, gdy mówimy o setkach czy tysiącach sklepów, jedyną możliwością, aby to wykonać w ekspresowym tempie, jest zdalne zarządzanie wszystkimi systemami. A tylko pełna integracja systemów z wykorzystaniem usług chmurowych może na to pozwolić. Chmura daje bowiem olbrzymią łatwość zdalnego zarządzania.

Zalety płynące z takiej integracji będą przynosić wymierne korzyści i oszczędności także w spokojnych czasach. Pora wyciągnąć wnioski i czerpać korzyści z następnego, już dobrego dnia.

 

W trosce o bezpieczeństwo klientów
Maciej Ptaszyński
Polska Izba Handlu

Pandemia pokazała, jak ważną i niezbędną branżą jest handel detaliczny. To właśnie sklepy są odpowiedzialne za zapewnienie społeczeństwu dostępu do żywności. Obecna sytuacja stanowi wyzwanie dla zarządzających sieciami handlowymi – w sklepach bezpiecznie muszą czuć się zarówno klienci, jak i pracownicy. Po czterech miesiącach funkcjonowania w nowej rzeczywistości wyraźnie widać, że branża handlu spożywczego stanęła na wysokości zadania.

Z pewnością należy przestrzegać zasad higieny w placówkach, bo to teraz dla kupujących szczególnie ważny czynnik przy wyborze miejsca zakupów. Sieci handlowe na bieżąco monitorują zarówno zalecenia ze strony organów państwowych, jak i z własnej inicjatywy podejmują kroki o charakterze prewencyjnym. Bardzo szybko wprowadziły zaostrzone procedury dotyczące zasad higieny i bezpiecznej sprzedaży, w większości przypadków wyprzedzając przyjęte później rozwiązania prawne. Nierzadko sklepy oddolnie podejmują działania, które idą znacznie dalej, jeżeli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa, a także są przygotowane na inne scenariusze i rozwój sytuacji.

Warto podkreślić, że zgodnie z dostępnymi wynikami badań Polacy najbardziej ufają sklepom osiedlowym. Jeżeli chodzi o zachowania konsumenckie, daje się zauważyć mniejszą częstotliwość wizyt w sklepach przy jednoczesnym znacznym zwiększeniu wartości koszyka. Taki trend wskazuje też pośrednio, iż konsumenci wolą sklepy lokalne blisko domu jako główne miejsce robienia zakupów – być może pozostanie on również po epidemii.

 

Pracownicy ochrony na pierwszej linii
Marcin Pyclik
Polska Izba Ochrony

Firma ochrony spełnia teraz zadania mające szczególne znaczenie dla bezpiecznego funkcjonowania placówek handlowych. W dobie pandemii jest to przede wszystkim kontrola osób wchodzących do obiektu – pod kątem dezynfekcji rąk, stosowania środków ochrony typu maseczki czy rękawiczki, jak również sprawdzanie przepustowości wchodzących oraz maksymalnej liczby osób przebywających jednocześnie w sklepie.
Pracownicy ochrony podczas patrolowania zwracają szczególną uwagę na zachowanie osób przebywających na terenie centrum handlowego – czy zachowują odpowiednią odległość między sobą, czy nie tworzą większych zbiorowisk.
Kolejnym szczególnym zadaniem dla służb ochrony jest pomiar temperatury osób wchodzących na teren centrum oraz obsługa specjalistycznych urządzeń, które taki pomiar w sposób automatyczny wykonują. W przypadku podejrzewania u klienta objawów zakażenia COVID-19, np. stwierdzenia podwyższonej temperatury, zachowując środki ostrożności (przyłbica, kombinezon ochronny), mają odseparować taką osobę w specjalnie utworzonym do tego celu pomieszczeniu do czasu przyjazdu służb ratunkowych. Każde centrum handlowe powinno posiadać stosowne procedury na taki wypadek.
Pandemia na pewno uświadomiła wszystkim, a szczególnie właścicielom firm ochroniarskich i pracownikom ochrony, którzy działają na pierwszej linii, jak ważne jest bezpieczeństwo i zdrowie ich samych oraz osób przebywających w chronionych obiektach. Kwestia higieny, czyli to, co powinno być od dawna standardem, staje się nim dopiero w czasie pandemii. Mam tu na myśli np. zabezpieczenie w środki dezynfekcyjne, maseczki ochronne, częste mycie rąk itp.
Pandemia wykreowała również nowe standardy w zakresie pracy, czyli home office, co również wpłynie na wprowadzenie tego systemu pracy i obejmie niektóre działy w firmach ochrony, np. controlling, księgowość. Bardzo ważną rolę w czasie pandemii odegrała komunikacja wewnętrzna z pracownikami i zapewne zostanie wprowadzona na stałe do firm, co usprawni przepływ informacji i szybsze reagowanie na potencjalne kryzysy.
Niestety część branż szczególnie dotkniętych epidemią będzie musiała redukować koszty i oczekiwać od firm ochrony alternatywnych usług związanych z ochroną fizyczną. Pole do popisu będą miały firmy rozwinięte technologicznie, posiadające w swojej ofercie usługi z zakresu monitoringu wizyjnego z zaawansowaną analityką obrazu, zapewniające dostawy systemów, np. do pomiaru temperatury, zliczania osób.
Pandemia na pewno zweryfikuje obecne niedoskonałości w systemach zarządzania w agencjach ochrony.

 

Konieczne są jednolite przepisy
Renata Juszkiewicz
Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji

Obecnie największym wyzwaniem dla branży jest sprawienie, by klienci stosowali się do nakazu noszenia maseczek na terenie sklepów. Personel placówek handlowych nie jest upoważniony do egzekwowania tego wymogu. Po pierwsze nie ma podstawy prawnej, która nakładałaby na personel sklepów ten obowiązek. Po drugie część klientów unika noszenia maseczek w sklepie, tłumacząc to złym stanem zdrowia – kto w związku z tym miałby decydować i na jakiej podstawie, czy stan zdrowia klienta jest na tyle zły, aby zwolnić go z obowiązku noszenia maseczki w sklepie? Co z przepisami RODO? Po trzecie pojawia się zasadniczy problem z oddelegowaniem do pełnienia tych zadań osobnego personelu. W okresie pandemii sklepy działają w systemie rotacyjnym, tj. przy zmniejszonej liczbie pracowników na jednej zmianie. Pamiętajmy też, że część pracowników musi nadal pozostawać w domu z dziećmi i pracuje w systemie zdalnym.

Branża handlowa dołożyła wszelkich starań, aby w czasie pandemii COVID-19 zapewnić klientom bezpieczeństwo zakupów oraz stały dostęp do towarów. Poniosła w związku z tym ogromne nakłady finansowe i organizacyjne. Jedyne, czego oczekujemy od klientów, to przyjęcia przez nich odpowiedzialnej postawy. Apelujemy po raz kolejny do wszystkich o noszenie maseczek i tym samym poszanowanie pracy oraz zdrowia pracowników handlu i ich rodzin.

W związku z pandemią COVID-19 branża retail może odczuć zwiększone zapotrzebowanie na automatyzację procesów i innowacyjne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa. Przewidujemy też wzmożone zainteresowanie branży rozwiązaniami zapobiegającymi kradzieżom w sklepach.

 

Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa
Michał Miazek
Polska Rada Centrów Handlowych

Poziom bezpieczeństwa w obiektach handlowych jest na bardzo wysokim poziomie. Właściciele, zarządcy i firmy usługowe, wspierające galerie w kwestii wdrażania i przestrzegania procedur bezpieczeństwa, bardzo dobrze przygotowywały się do zniesienia ograniczeń w handlu nałożonych z powodu COVID-19. Ma to bezpośrednie odzwierciedlenie w wynikach badań przeprowadzonych przez agencję badawczą Inquiry przy współpracy z Polską Radą Centrów Handlowych. Wynika z nich, że 79% badanych w galeriach handlowych czuje się bezpiecznie.
Dziś jesteśmy w innej rzeczywistości niż jeszcze kilka miesięcy temu. Obiekty handlowe mają bezpośredni udział w kreowaniu i podtrzymywaniu odpowiedzialnych postaw klientów. Świadomość konsumentów jest na zdecydowanie wyższym poziomie niż na początku bieżącego roku, a sytuacja wraca do poziomu sprzed pandemii, co bardzo cieszy. Centra handlowe stanęły przed ogromnym wyzwaniem i świetnie sobie z nim poradziły. Swobodny przepływ klientów został zaplanowany i wdrożony z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa, co przełożyło się na duże poczucie bezpieczeństwa odwiedzających obiekty.
Polska Rada Centrów Handlowych od początku działalności wspiera firmy stowarzyszone m.in. w zakresie dostępu do szczegółowych danych i analiz. Jako największe stowarzyszenie w branży nieruchomości komercyjnych blisko współpracujemy z administracją rządową, m.in. biorąc czynny udział w opracowywaniu wytycznych dla ponownego pełnego otwarcia i funkcjonowania obiektów handlowych. Dodatkowo PRCH powołała grupę ekspercką, która na bieżąco realizuje i będzie realizować zadania mające na celu poprawę poczucia bezpieczeństwa wśród klientów galerii handlowych.
PRCH Safe & Security to grupa ekspertów oraz przedstawicieli centrów handlowych powołana w celu wypracowywania wspólnych praktyk dla zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa w obiektach na terenie całego kraju. Program nie skupia się wyłącznie na kwestiach bezpieczeństwa sanitarnego. Zespół współpracuje m.in. z przedstawicielami CBŚP. Jednym z zadań jest edukacja menedżerów rynku retail oraz ich zespołów, a cel nadrzędny to zaoferowanie wsparcia i możliwość dzielenia się doświadczeniami wynikającymi ze specyfiki branży w zakresie lokalnym i międzynarodowym. Umożliwia to współpraca PRCH z kilkunastoma organizacjami z pozostałych krajów europejskich.
Ogromne znaczenie ma współpraca z ekspertami firmy Securitas. Podmiot od wielu lat działa w większości krajów europejskich, jednocześnie i wielokrotnie zapewniał bezpieczeństwo podczas wydarzeń organizowanych przez PRCH. Częścią prac grupy eksperckiej jest program dostępu do wiedzy dla menedżerów ochrony oraz ich pracowników, aby sukcesywnie podnosić umiejętności i poziom wiedzy w zakresie utrzymywania porządku i zachowywania bezpieczeństwa w obiektach handlowych. Program ruszy już jesienią.
</td

 

Dodatkowe obowiązki podczas pandemii
Tomasz Wojak
Polski Związek Pracodawców Ochrona

W okresie pandemii zakresy obowiązków służb ochraniających obiekty handlowe zostały zmodyfikowane, w skrajnych przypadkach część obiektów została zamknięta, a ochrona wycofana. W placówkach funkcjonujących w czasie pandemii służby ochrony zostały zobowiązane do pełnienia dodatkowych obowiązków, np. kontroli temperatury osób wchodzących, kontroli stosowania się do podwyższonych rygorów sanitarnych – noszenia maseczki, użycia płynu dezynfekcyjnego, a także – po wejściu przepisów łagodzących obostrzenia – do liczenia osób wchodzących do placówki handlowej.

Okres pandemii skłonił wszystkich do przemyśleń na temat zmiany metod pracy, dotyczy to zarówno firm z branży ochrony, jak i klientów branży. O ile część działów firmy odpowiedzialna za finanse i obsługę kadrowo-płacową może pracować zdalnie, o tyle pracownicy ochrony muszą pełnić służbę na wyznaczonych posterunkach, kontrolując ruch osobowo-towarowy, mając podczas swojej pracy kontakt z ogromną liczbą osób, np. z kierowcami ciężarówek przyjeżdżającymi z różnych krajów w centrach logistycznych.

To sprawia, że kluczowym zadaniem pracodawcy jest wyposażenie posterunków i pracowników ochrony w środki dezynfekcyjne, rękawiczki i maseczki chroniące ich przed zagrożeniem. Wyzwaniem dla firmy ochrony w tym czasie jest zapobieganie zakażeniu pracowników, a tym samym zapewnienie ciągłości działania zarówno własnej firmy, jak i firm, które chronimy.

Okres pandemii jeszcze bardziej uświadomił wszystkim, jak wiele aktywności człowieka – w tym też pracownika ochrony – może zastąpić technologia. Spodziewamy się w najbliższej przyszłości wzmożonego zainteresowania technicznymi rozwiązaniami w dziedzinie zapewnienia bezpieczeństwa, które umożliwiają ograniczenie lub zastąpienie udziału człowieka.

 

Doświadczenia z walki z pandemią
Tomasz Grzelak
ROSSMANN SDP

Pandemia koronawirusa w krótkim czasie zmieniła świat, w jakim żyliśmy dotychczas, nie dając nam możliwości odpowiedniego przygotowania się do tych zmian. Nasze przyzwyczajenia dotyczące zakupów oraz spędzania czasu w galeriach handlowych uległy zmianie. Do tego zamknięte sklepy, spadki obrotów, problemy z utrzymaniem ciągłości dostaw – to tylko część problemów, z jakimi musieli zmierzyć się zarządzający firmami handlowymi. Mimo otwarcia galerii handlowych muszą oni dostosować ich pracę do nowych warunków.

Najważniejszym aspektem, na jakim zarządzający muszą skupić uwagę, jest zapewnienie bezpieczeństwa klientom i pracownikom. Zdrowie jest najważniejsze, dlatego firmy wprowadzają odpowiednie środki ochrony – od najprostszych, jak maseczki ochronne, płyny do dezynfekcji czy osłony z pleksi, po zaawansowane technologie. Już teraz widzimy inwestycje w rozwiązania oferowane m.in. przez rynek systemów zabezpieczeń. Branża security bardzo szybko zareagowała na zmieniającą się sytuację, oferując szereg rozwiązań pomocnych w walce z pandemią. Dobrze znane kamery termowizyjne mogą służyć do pomiaru temperatury ciała osób wchodzących do placówek, co jest najprostszym i najszybszym badaniem pozwalającym wykryć jeden z objawów infekcji. Również często spotykane systemy liczące mogą być bardzo pomocne w przypadku ewentualnego powrotu obostrzeń dotyczących liczby osób w danej placówce.

Wykorzystując doświadczenia z walki z pandemią, branża security powinna dalej wprowadzać i udoskonalać rozwiązania mogące zwiększyć bezpieczeństwo w sklepach. Analityka obrazu, systemy wykrywające maseczki na twarzach czy informujące o zachowaniu odpowiedniej odległości pomiędzy klientami wkrótce mogą stać się standardem w wielu placówkach. Wierzę, że już niedługo oprócz znanego nam pojęcia „inteligentnego domu” pojawi się kolejne: „inteligentny sklep”.

 

Dostosowanie procedur do nowych warunków
Ewelina Zalewska
Super-Pharm Holding

COVID-19, pandemia, wirus – to hasła ostatnich paru miesięcy, które wpłynęły na codzienne życie. Z dnia na dzień musieliśmy dostosować się do nowej, niecodziennej rzeczywistości, do zmian i obostrzeń, pamiętając o bezpieczeństwie i zdrowiu każdego z nas. Zapewnienie bezpieczeństwa było też głównym zadaniem, z jakim musiała zmierzyć się każda firma, placówka, szkoła czy każdy urząd. Było to wyzwanie również dla naszej firmy.

Super-Pharm w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo klientów stanął na wysokości zdania i wprowadził prewencyjne procedury oraz zabezpieczenia, takie jak osłona stanowisk kasowych materiałem pleksi minimalizującym kontakt klienta i pracownika, rękawiczki jednorazowe oraz dozowniki z żelem antybakteryjnym dla klientów, ograniczenie liczby klientów, konieczność zachowania odległości 1,5 m w kolejce, tymczasowe wycofanie testerów perfum i kosmetyków, regularna dezynfekcja koszyków. Firma wprowadziła też stałą komunikację społeczną przypominającą zalecenia Ministerstwa Rozwoju oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego dla obiektów handlowych we wszystkich kanałach, tj. plakaty informacyjne wewnątrz drogerii i aptek, w radiowęźle, w social mediach oraz w aplikacji. Ponadto uruchomiła na stronie internetowej czat z farmaceutą, dzięki któremu klienci mogli uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące podstawowej opieki farmaceutycznej.

Dział Loss Prevention, w celu zapewnienia bezpieczeństwa klientom i pracownikom, przeszedł dodatkowe szkolenia. Została wzmocniona współpraca z ochroną centrów handlowych, która stanowiła wsparcie dla naszych pracowników podczas różnych incydentów mających wpływ na bezpieczeństwo nas wszystkich.
W trosce o bezpieczeństwo swoich pracowników firma zapewniła dostęp do maseczek, rękawiczek oraz żeli. Zmienione zostały wewnętrzne procedury i procesy, aby zmniejszyć ryzyko zarażenia się i rozprzestrzeniania wirusów. Pracownicy centrali otrzymali też maseczki i żele antybakteryjne do swoich domów. Wprowadzone specjalne procedury dotyczące pracy w biurze.

Reasumując, nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa przez firmy czy urzędy, ale również świadomość obecnej sytuacji i przestrzeganie obostrzeń przez wszystkich może wpłynąć na zmniejszenie rozprzestrzeniania się wirusa

 

Funkcjonowanie organizacji
Anna Piaskowska
Securitas Polska

W dobie zagrożeń związanych z pandemią wiele uwagi poświęcamy kwestiom bezpieczeństwa. W placówkach handlowych prewencja wyznacza główną oś relacji między pracownikami ochrony, klientami i personelem. Stosowanie procedur, czujność i obserwacja ma w naszej ocenie kluczowe znaczenie. Przykładamy szczególną wagę do wzmożonych kontroli przestrzegania obowiązujących zasad bezpieczeństwa i higieny oraz dystansu społecznego. Pracownicy ochrony odpowiadają za kontrolę prawidłowego zakrywania ust i nosa, utrzymanie dystansu społecznego, dostępność środków dezynfekujących przy wejściach oraz stan zabezpieczeń stref i miejsc zamkniętych.

Do zadań pracowników ochrony należy również przygotowanie i właściwe wyposażenie pokoju medycznego służącego do wyizolowania osób potencjalnie zarażonych oraz wytypowanie pracownika, który – z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego – jest odpowiedzialny za nadzór nad osobami zgłaszającymi złe samopoczucie na terenie obiektu. We wszystkich obiektach chronionych przez Securitas jesteśmy w stałym kontakcie z zarządcami centrów i wszystkimi serwisami, co pozwala na szybkie podjęcie działań prewencyjnych.

Wdrażane rozwiązania muszą zapewniać bezpieczeństwo osób przebywających w obiektach handlowych, ale jednocześnie być przyjazne dla klientów. Tworzenie dodatkowych barier nie sprawdza się w handlu. W obiektach handlowych wdrażamy systemy PSIM (Physical Security Information Management) integrujące urządzenia systemów zabezpieczeń, zapewniając dzięki temu lepszą interpretację zdarzeń i szybszą reakcję pracowników.

Pandemia ma duży wpływ na funkcjonowanie naszej organizacji. Ciągle dostosowujemy się do zmian w otoczeniu rynkowym, a tych obecnie nie brakuje. Naszą przewagą jest stabilna sytuacja finansowa, globalny zasięg oraz możliwość dzielenia się wiedzą i czerpania doświadczeń z grupy spółek Securitas na całym świecie. Dokonaliśmy rewizji naszych procedur działania, wprowadziliśmy nowe regulacje oraz model pracy zdalnej, rozbudowaliśmy również system szkoleń i spotkań online.

Nasza działalność operacyjna przebiega bez zakłóceń. Wyjątkowo pomocne są zdalne usługi monitoringu i inteligentnej analizy obrazu, chociaż nie są one czymś nowym w naszej branży. Sprawdzają się też usługi zdalnego nadzoru realizowane przez centrum zarządzania bezpieczeństwem (Securitas Operation Center). Czas pandemii przyspieszył procesy automatyzacji – stanowiska pracy oparte na procesach powtarzalnych programujemy w ten sposób, by rutynowe i powtarzalne czynności kilku osób wykonywała jedna osoba, ale wyposażona w nowoczesny sprzęt i najnowsze technologie.