#Handel #Polecane #Sektory rynku #Telewizja dozorowa

Internet rzeczy i inteligencja w kamerach

Kamery sieciowe są już nie tylko elementem systemu zabezpieczeń, ale też stanowią podstawę do rozwoju IoT. Mogą służyć zarówno do generowania/rejestrowania obrazów, jak i podłączenia innych sensorów lub urządzeń. Oferują jakość HDTV obrazów przesyłanych w czasie rzeczywistym i zarejestrowanych, a także najnowsze dostępne na rynku inteligentne funkcje wideo – nieocenione narzędzia analityczne. Doskonałym przykładem takiego wykorzystania kamer IP jest segment handlu detalicznego.

Rynek aplikacji najszybciej rozwija się w segmencie handlu detalicznego. Menedżerom sklepów i sieci handlowych kamery mogą bowiem służyć do kilku celów jednocześnie – oprócz zabezpieczenia i ochrony przed kradzieżami mogą też zliczać kupujących, pomagać w regulowaniu kolejek lub mierzyć frekwencję w różnych miejscach sklepów, ułatwiać optymalne rozmieszczenie towarów. Najwyższy poziom technologiczny mają aplikacje umożliwiające kamerom tworzenie dokładnych statystyk demograficznych kupujących na podstawie analizy rysów twarzy. Z pierwotnej, czysto kosztowej pozycji inwestycja w bezpieczeństwo staje się w ten sposób inwestycją w marketing.

Do najważniejszych korzyści wynikających z instalowania kamer sieciowych należy:
zapobieganie stratom spowodowanym kradzieżami towarów i pieniędzy,
szybszy zwrot z inwestycji dzięki zminimalizowaniu strat i zwiększeniu wydajności,
zoptymalizowanie aranżacji sklepu, planowanie zatrudnień i poprawa wyników reklamy wewnętrznej,
łatwość integracji sieciowych kamer wideo z istniejącymi systemami, takimi jak POS czy EAS oraz systemami kontroli dostępu,
poprawa wyników finansowych i wzrost sprzedaży,
zapewnienie skutecznej kontroli dostępu i identyfikacji osób.

ph_ret_groceryshoppingKamery Axis stanowią otwartą platformę dla aplikacji programowych firm trzecich (tzw. ACAP). W ten sposób uzyskują dodatkowo samodzielną inteligencję, która umożliwia analizę danych z obrazu lub inne zaawansowane funkcje. Dzięki temu, że przetwarzanie obrazu przebiega bezpośrednio w kamerze, cały system może być bardziej elastyczny, co więcej, wymagania po stronie serwerów sieciowych są mniejsze. Jedną z firm partnerskich Gold ADP jest firma Top-Key, która opracowała autorskie oprogramowanie umożliwiające analizę obrazów z kamer sieciowych Axis na potrzeby sieci handlowych. Firma Top-Key posiada w swoim portfolio wiele ciekawych realizacji, ale na wyróżnienie zasługuje projekt wykonany przez nią na potrzeby Galerii Katowickiej. Top-Key zainstalowała zintegrowane systemy liczenia klientów, bazujące na kamerach firmy Axis Communications. Urządzenia zapewniają świetną jakość obrazu i podgląd w czasie rzeczywistym, co umożliwia największą dokładność gromadzenia danych.
Zaproponowane i wdrożone przez Top-Key innowacyjne rozwiązania oraz instalacja kamer w każdym z wynajmowanych lokali sprawiły, że system liczenia klientów w Galerii Katowickiej jest największy w Polsce i jednym z największych w tej części Europy. Decyzja o utrzymaniu kamer w każdym z lokali była podyktowana potrzebą prostego i efektywnego monitorowania konwersji (liczby osób odwiedzających sklep do dokonujących zakupu) u każdego z najemców. Dzięki temu jest możliwie dopasowanie działań marketingowych do aktualnych potrzeb najemców oraz reagowanie na ich problemy i potrzeby z wyprzedzeniem.
Co ciekawe, w zakresie wykorzystywanych urządzeń Top-Key instaluje te same kamery zarówno w centrach handlowych, jak i w sklepach należących do sieci handlu detalicznego. W rezultacie dostawca systemów zarządza już ponad 5000 urządzeń, w tym 4000 w sieciach handlu detalicznego.

Oprócz systemu liczenia klientów Top-Key oferuje system liczenia samochodów i rozpoznawania tablic rejestracyjnych. To rozwiązanie pozwala na określenie realnego zasięgu oddziaływania centrum handlowego (tzw. catchment), czasu pobytu samochodu na parkingu (dwell time) czy tzw. lojalności klientów, czyli częstotliwości ich powrotów.
System umożliwia wygenerowanie informacji, z jakich powiatów czy regionów geograficznych pochodzą klienci. Dla Warszawy możliwe jest nawet określenie przyjazdu klientów z dokładnością do dzielnicy.
Oprogramowanie oferuje porównanie liczby osób odwiedzających centrum do liczby samochodów, ponieważ systemy zliczania w centrum handlowym i na parkingu mają ten sam system raportujący i mogą być zintegrowane. W rezultacie możliwe jest określenie „najpopularniejszej” strefy parkingowej. W połączeniu z systemem zliczania klientów można oszacować, ilu klientów spośród wszystkich odwiedzających centrum przyjechało własnym samochodem.
Dane są gromadzone i mogą być odczytywane w czasie rzeczywistym. W obu przypadkach kamery Axis Communications stanowią platformę zarówno rozwiązań zliczania klientów, jak i rozpoznawania tablic, realizowanych bezpośrednio w kamerach pracujących z dedykowanymi oświetlaczami podczerwieni.
W przypadku sieci handlowych lub centrów handlowych zarządzanych przez jeden podmiot użytkownicy mają możliwość porównywania wyników swoich obiektów dzięki spójnemu gromadzeniu danych na jednej platformie.

ph_grocery_store_cashier_sweethearting_1012Wśród zalet rozwiązań oferowanych przez Top-Key należy wyróżnić w pełni zautomatyzowany serwis zdalny utrzymujący w ruchu ponad 5000 urządzeń analitycznych, który gwarantuje terminowość oraz poprawność przesyłania informacji do hurtowni danych czy szeroką bazę klientów. To największy system raportujący, oferujący dużą liczbę raportów. Należy zauważyć, że Top-Key oddaje inwestorom systemy, które można rozbudowywać o dodatkowe funkcje analityczne, np. mapy cieplne (HeatMap czy PathMap) oraz rozpoznawanie płci/wieku.

Firma Top-Key nieustannie rozwija swoje narzędzia analityczno-raportujące, czego przykładem jest nowy interfejs z tablicą danych przeznaczony dla klientów sieciowych. Rozwiązanie pozwala na dostosowanie raportów do indywidualnych potrzeb i jest w pełni dostosowane do pracy na urządzeniach mobilnych. Dzięki temu można analizować raporty w dowolnym miejscu, które posiada dostęp do internetu, a generowanie raportów odbywa się w czasie rzeczywistym.
Dane dotyczące odwiedzania stanowią kluczowe informacje w procesach negocjacji warunków umów z najemcami, a także do oceny implementowanych działań promocyjnych obiektów, co potwierdzają zarządcy centrów handlowych.
Klienci Top-Key podkreślają jedną z kluczowych zalet systemu: nieprawidłowości są wykrywane automatycznie, a zdecydowaną większość z nich można szybko usunąć zdalnie, bez konieczności przyjazdu ekipy serwisowej, co stanowi oszczędność zarówno kosztów, jak i czasu.
W procesie skalowalność oraz elastyczność platformy ACAP zaimplementowanej w kamerach Axis Communications stanowi bardzo istotny element całego systemu.

Axis Communications Poland Sp. z o.o.
ul. Domaniewska 39A
02-672 Warszawa
tel.: +48 22 208 27 07
www.axis.com

Zostaw komentarz

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.