Strona główna Kontrola Dostępu Monitoring nie tylko wizyjny, czyli o zaletach audio

Monitoring nie tylko wizyjny, czyli o zaletach audio

Globalny rynek monitoringu IP wciąż rośnie. Jak wynika z raportu Allied Market Research, do 2026 r. jego wartość będzie wzrastać średnio o blisko 13% w skali roku.

Kamery monitoringu są stosowane powszechnie w miastach, instytucjach publicznych czy prywatnych firmach w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Przyszłość systemów dozoru wizyjnego to już jednak nie tylko kamery IP, ale także wykorzystanie sieciowych rozwiązań audio. Nie bez powodu – zintegrowane z monitoringiem pozwalają na aktywne zapobieganie kradzieżom czy aktom wandalizmu i zwiększają skuteczność systemów nadzoru, podnosząc tym samym bezpieczeństwo.

Dźwięki od zawsze wpływają na ludzki umysł – stwarzają poczucie bezpieczeństwa lub motywują do działania w sytuacji zagrożenia. Współcześni neurobiolodzy doszli do wniosku, że ludzki słuch, emocje i zachowanie łączy więcej, niż początkowo sądzono. Różne dźwięki wpływają jednak na nas w odmienny sposób.

W tradycyjnym podejściu do systemów dozoru wizyjnego nagrania z monitoringu były wykorzystywane głównie post factum, do zidentyfikowania sprawcy kradzieży czy aktu wandalizmu. Obecnie oczekiwania wobec tych systemów idą znacznie dalej – mają nie tylko monitorować, ale także umożliwić zapobieganie niepożądanym zdarzeniom, zanim jeszcze te będą miały miejsce. Właśnie w takich przypadkach swoje zastosowanie znajdują rozwiązania audio. Kamery monitoringu mogą na przykład automatycznie wyemitować ostrzegawczy komunikat głosowy w momencie gdy nieupoważniona osoba przekroczy granice określonej strefy lub wtargnie na teren firmy poza godzinami jej otwarcia. Taki w pełni zautomatyzowany proces pozwala chronić obiekt nawet jeśli po drugiej stronie nie jest obecny operator systemu.

W sytuacji wtargnięcia intruza na teren objęty systemem dozoru, sygnał alarmowy może zostać też wysłany bezpośrednio do centrum monitorowania, a operator może natychmiast zareagować i zdalnie interweniować w celu powstrzymania incydentu, np. próby włamania na teren magazynu.

Na wykorzystanie rozwiązań audio w monitoringu coraz częściej decyduje się też branża retail, która musi się mierzyć z rynkową konkurencją (także ze strony e-commerce) i rosnącymi wymagania klientów. Dziś trudno wyobrazić sobie sklep stacjonarny bez choćby podstawowego systemu monitoringu zainstalowanego z myślą o zapobieganiu kradzieżom, bezpieczeństwie personelu i klientów. Dzięki zintegrowaniu go z rozwiązaniami audio można jednak wykorzystać już istniejący system by zwiększyć jakość doświadczenia klienta i zoptymalizować działanie firmy.

Dzięki wykorzystaniu technologii cyfrowych, sieciowe głośniki (w przeciwieństwie do analogowych, polegających na tradycyjnych kablach) zapewniają doskonałą jakość dźwięku, niezależnie od odległości na jaką jest on przesyłany.

Informacja prasowa