Podziel obiekt na pięć stref, by skutecznie przeciwdziałać kradzieżom
Przestępczość w handlu detalicznym pozostaje znaczącym wyzwaniem dla branży. Sieciowe rozwiązania do dozoru wizyjnego firmy Axis pomagają w ograniczeniu kradzieży i oszustw oraz działają odstraszająco, chroniąc klientów i pracowników przed przemocą. Podział obiektu handlowego na pięć logicznych stref ułatwia walkę z przestępcami.
Przestępczość w handlu detalicznym jest kwestią złożoną. Trudne warunki ekonomiczne, rosnące koszty życia i zwiększająca się liczba przestępstw dokonywanych przez zorganizowane grupy stanowią wielkie wyzwanie dla osób zajmujących się ochroną obiektów handlu detalicznego. Celem, jaki powinien im przyświecać, jest wdrażanie rozwiązań bezpieczeństwa i ochrony w sposób efektywny, a to wymaga starannego planowania opartego na danych. Pomocna będzie metodologia Pięciu Stref Wpływu opracowana przez działającą na Uniwersytecie Florydy Radę Badań Zapobiegania Stratom(Loss Prevention Research Council, LPRC). Zgodnie z propozycją LPCR każdy obiekt można podzielić na pięć kluczowych obszarów. Taki podział ułatwi m.in. obserwowanie sposobu, w jaki poruszają się obecne w danym miejscu osoby, a następnie wizualizację ich przemieszczania się. To z kolei oznacza łatwiejsze wytypowanie miejsc narażonych na działanie przestępców i nie tylko poprawia świadomość sytuacyjną, ale także pomaga podjąć odpowiednie kroki.
Pięć stref w obrębie nieruchomości handlowej to:
- Strefa 5. Cały obiekt
- Strefa 4. Parking i najbliższe otoczenie
- Strefa 3. Wejście/wyjście ze sklepu
- Strefa 2. Powierzchnia sprzedaży
- Strefa 1. Punkty wysokiego ryzyka
W każdej z tych pięciu stref powinny działać, dostosowane do jej funkcji, rozwiązania dozorowe. Ważne, by zastosowany w obiekcie handlowym system umożliwiał tworzenie inteligentnych scen, dopasowanych do każdej ze stref, by możliwe było gromadzenie danych i błyskawiczna reakcja na incydenty oraz, co nie mniej ważne, zapis nagrań służących jako materiał dowodowy.
Przyjrzyjmy się zatem Pięciu Stefom Wpływu zdefiniowanym przez LPRC i temu, jakie rozwiązania można zastosować w każdej nich, by zapobiegać dokonywaniu przestępstw na terenie obiektów handlowych lub ograniczyć ich konsekwencje.
Strefa 5. Cały obiekt
Jedną z najlepszych metod zapobiegania m.in. kradzieżom jest współpraca sklepów, które w danym obiekcie działają. Bardzo często padają one łupem gangów wyspecjalizowanych w okradaniu konkretnych placówek. Sklepy zlokalizowane tuż obok siebie mają często problemy z tymi samymi przestępcami. Dzieje się tak szczególnie, gdy są to zorganizowane szajki. Współpraca sklepów oraz udostępnianie danych organom ścigania i centrom operacji bezpieczeństwa (SOC) pozwoli opracować wzorzec takich ataków. Z kolei dane z nagrań wideo z całego obiektu umożliwiają profesjonalistom ds. zapobiegania stratom (LP/AP) przeszukanie nagrań i wsparcie organów ścigania w trwających śledztwach, umożliwiając skoordynowaną odpowiedź ze strony społeczności.
Strefa 4. Parking i jego otoczenie
Rejestrowanie i analiza danych w tym miejscu są niezwykle ważne zarówno dla aktywnej profilaktyki, jak i szybkiej reakcji. Inteligentne systemy dozoru wizyjnego mogą umożliwiać prewencję, jeśli dzięki narzędziom rozpoznawania twarzy system „zauważy” twarz rejestrowanego wcześniej przestępcy i dyskretnie zaalarmuje ochronę. Kiedy ta osoba przekroczy granicę tej strefy, ochrona będzie mogła prewencyjnie ją obserwować, zapobiegając tym samym dokonaniu kradzieży lub aktów wandalizmu. W strefie 4. doskonale sprawdza się także oprogramowanie do rozpoznawania tablic rejestracyjnych.
Strefa 3. Wejście/wyjście ze sklepu
Umieszczenie kamer przy wejściach z jednej strony jest jasną informacją o obecności monitoringu, z drugiej – daje klientom poczucie bezpieczeństwa, wiedzą bowiem, że są chronieni. W przypadku jakiegokolwiek incydentu, gdy sytuacja eskaluje, rozwiązania kontroli dostępu mogą uniemożliwić wejście i wyjście, a system audio pozwala przekazać obecnym we wnętrzu stosowne komunikaty od ochrony. Poza godzinami otwarcia wykrywanie obecności osób przy wejściach może służyć jako wczesne ostrzeżenie przed kradzieżą lub wandalizmem, wyzwalając alarmy odstraszające i oświetlenie, aby odstraszyć intruzów.
Strefa 2. Powierzchnia sprzedaży
Ze względu na to, że w dużych obiektach sprzedaż jest często prowadzona na bardzo dużym, skomplikowanym pod względem architektonicznym terenie, szczególnie w okresach wzmożonego ruchu trudno utrzymać całkowitą świadomość sytuacyjną. Niełatwy może być monitoring różnych zaułków, zwłaszcza gdy ochrona próbuje się skupić na konkretnym osobniku lub grupie. Możliwość monitorowania wszystkich obszarów pozwala na interwencję w czasie rzeczywistym i przegląd nagrań po incydencie. Nagrania wideo we wszystkich strefach są niezbędne do skutecznego ścigania przestępstw w handlu detalicznym. Zawsze potrzebne są dowody w postaci nagrań wideo, które bez żadnej wątpliwości pozwolą zidentyfikować sprawcę od momentu jego wejścia w obszar zainteresowania.
Strefa 1. Punkty wysokiego ryzyka
W każdym obiekcie można zidentyfikować miejsca, które wymagają dodatkowej uwagi. Strategiczne umieszczanie urządzeń dozoru wizyjnego w strefach wysokiego ryzyka ułatwi obserwację, szczególnie jeśli zostaną zlokalizowane w pobliżu towarów o wysokim potencjale kradzieży (np. sprzętów elektronicznych lub półek i gablot z biżuterią bądź luksusowymi kosmetykami), a także w okolicy kas samoobsługowych.
Tworzenie spójnego systemu łączącego kamery dozorowe z analizą wideo i rozwiązaniami nasobnymi może być niezwykle przydatne w dostarczaniu szczegółowych i krytycznych informacji dotyczących wszelkiego rodzaju wydarzeń. Połączenie uzyskanych w ten sposób danych z nagraniami dokumentującymi przebieg zdarzenia daje pełny obraz sytuacji.
Rozwijanie i utrzymywanie skutecznej strategii zapobiegania przestępstwom, zazwyczaj kradzieżom, ale też aktom wandalizmu, jest niekończącym się procesem. Wymaga gruntownego zrozumienia celu, jaki powinien przyświecać organizacji chroniącej dany obiekt, i jej ciągłego doskonalenia się. System dozoru dostarczony przez sprawdzonego dostawcę pozwala na gromadzenie i analizowanie danych, które nie tylko służą do prowadzenia ochrony w czasie rzeczywistym, ale także będą bazą działań predykcyjnych. Dozór wideo zapewne pozostanie jednym z najpotężniejszych narzędzi w zapobieganiu przestępstwom, zapewniając, że w razie potrzeby organy ścigania otrzymają niezbędne materiały dowodowe. Równie ważne jest to, że łącząc urządzenia dozorowe z aplikacjami do analizy wizyjnej, można skrócić czas oczekiwania w kolejkach, udoskonalić układ sklepu, kierować personel tam, gdzie jest potrzebny – w konsekwencji zwiększając zyski. Można nawet wykorzystać urządzenia do dozoru jako narzędzia do tworzenia przyjaznego środowiska, które przyciągnie gości i zainspiruje pracowników. Połączenie urządzeń Axis z aplikacjami naszych partnerów pozwoli poprawić bezpieczeństwo, ograniczyć braki towaru i jeszcze bardziej zwiększyć wydajność operacyjną. ⦁
Axis Communications Poland
ul. Domaniewska 44 bud. 4
02-672 Warszawa
www.axis.com/pl-pl/