Bezpieczeństwo na lotniskach z wykorzystaniem nowoczesnych technologii

Infrastruktura krytyczna, w tym lotniska, wymaga szczególnej ochrony, a bezpieczeństwo transportu towarów i pasażerów stanowi jedno z kluczowych wyzwań operatorów tych strategicznych obiektów oraz władz.
Skuteczna ochrona wymaga zastosowania jednocześnie wielu zaawansowanych systemów zabezpieczeń, co pozwala na efektywne przeciwdziałanie zagrożeniom i zapewnienie nieprzerwanego, bezpiecznego funkcjonowania portów lotniczych.
Bezpieczne i sprawne zarządzanie ruchem na parkingach lotniskowych
Wszystko zaczyna się już na parkingu przed terminalem, gdzie seria czujników parkingowych OVS wykrywa obecność pojazdów i aktywowania bram oraz szlabanów. OVS to naziemne rozwiązania stosowane na parkingach lotniskowych. Pomagają zapobiegać wypadkom i ułatwiają płynne kierowanie ruchem. Dzięki temu przyczyniają się do efektywnego zarządzania parkingami lotniskowymi oraz zwiększenia ich bezpieczeństwa.
Ochrona ogrodzeń i obszarów otaczających lotniska
Dzięki systemom światłowodowym, zapewniającym pełną detekcję prób wtargnięcia poprzez wykrywanie wibracji wzdłuż ogrodzenia, cały obwód lotniska może być skutecznie chroniony. W newralgicznych miejscach wymagających szczególnej ochrony, takich jak bramy wjazdowe, magazyny paliwa czy hangary lotnicze, dodatkowo są rozmieszczone detektory laserowe REDSCAN, wspierane monitoringiem wizyjnym, pozwalając na jeszcze szybsze i precyzyjniejsze wykrywanie intruzów. Dzięki połączeniu tych systemów możliwe jest skuteczne zabezpieczenie całego obwodu lotniska i uniknięcie powstawania martwych stref.
Systemy światłowodowe, takie jak EchoPoint OPTEX, są niezastąpione na dużych obszarach, gdyż pozwalają na szybką i dokładną lokalizację miejsca wtargnięcia, z dokładnością do 6 m, nawet na dystansach do 100 km. Montowane na ogrodzeniach lub umieszczane pod ziemią, umożliwiają efektywną detekcję wszelkich prób ich przekroczenia, przecięcia czy sforsowania pojazdem. System EchoPoint zapewnia pełną redundancję, co powoduje, że awaria pojedynczego punktu awarii nie wpływa na skuteczność działania całego systemu. Przykładowo, w konfiguracji pętli nawet w przypadku przecięcia światłowodu system dalej działa stabilnie, chroniąc cały obiekt.
Systemy wykrywające przerzucanie paszportów
Zdarza się, że osoby, które przeszły przez kontrolę paszportową, celowo przerzucają swoje dokumenty innym, które jeszcze nie przeszły kontroli. Takie działania stanowią poważne naruszenie procedur bezpieczeństwa. Aby skutecznie je wykrywać i zapobiegać nieuprawnionemu przekraczaniu granic, w obszarze przed i za kontrolą paszportową instalowane są detektory laserowe z serii REDSCAN. Urządzenia z serii REDSCAN Mini umożliwiają wykrywanie nawet niewielkich obiektów i natychmiastową reakcję służb ochrony.
Inne zastosowanie technologii LiDAR na lotniskach to ochrona nieczynnych stanowisk odprawy biletowo-bagażowej tak, aby alarmować o próbach przekroczenia tego krytycznego obszaru przez jakikolwiek przedmiot lub osobę.
Zaawansowana detekcja zagrożeń w strefie oczekiwania przy bramkach
Wejścia do tych miejsc często prowadzą przez schody lub rampy, w których mogą się tworzyć martwe strefy, co ogranicza skuteczność nadzoru. Istnieje ryzyko nieautoryzowanego dostępu do tej przestrzeni poprzez omijanie wcześniejszych punktów kontroli, co może stanowić poważne zagrożenie bezpieczeństwa. Aby skutecznie eliminować takie ryzyko, firma OPTEX rekomenduje instalację detektorów laserowych wzdłuż schodów i ramp prowadzących do bramek. Pozwalają one na wykrywanie osób próbujących ominąć standardowe procedury, a także szybką reakcję w przypadku incydentów, takich jak upadki pasażerów.
Systemy zapobiegania uszkodzeniom samolotów w hangarach
Hangary lotnicze często charakteryzują się ograniczoną przestrzenią, co wymaga niezwykle precyzyjnego manewrowania samolotami, aby uniknąć kolizji ze ścianami lub innymi obiektami. Instalacja detektorów laserowych znacząco minimalizuje ryzyko takich incydentów. W przypadku zbliżenia samolotu do strefy zagrożenia detektory laserowe uruchamiają alarm, ostrzegając personel i umożliwiając podjęcie odpowiednich działań w celu uniknięcia uszkodzeń.
Systemy wykrywające próby nieautoryzowanego dostępu przez strefę odbioru bagażu
Strefa odbioru bagażu to jednokierunkowy korytarz prowadzący do wyjścia. Zdarzają się próby nielegalnego przedostania się do tej strefy, w chwili otwierania automatycznych drzwi, z ominięciem punktów kontroli bezpieczeństwa. Detektory OPTEX skutecznie rozpoznają takie próby, umożliwiając natychmiastowe uruchomienie alarmu lub powiadomienie służb ochrony.

REDSCAN to wielokrotnie nagradzany system ochrony LiDAR, który precyzyjnie identyfikuje rozmiar i odległość poruszających się obiektów.
Wszechstronność detektorów REDSCAN sprawia, że są one wykorzystywane do zabezpieczania różnorodnych obiektów i środowisk przy użyciu niewidzialnych, laserowych ścian lub płaszczyzn obejmujących otwarte przestrzenie, sufity lub dachy.
Wdrożone w tysiącach lokalizacji na całym świecie, odporne na trudne warunki atmosferyczne, zapewniają niezawodność w różnorodnych środowiskach, co czyni je najlepszym rozwiązaniem dla terenów wymagających wysokiego poziomu bezpieczeństwa.
Przykładowe rozmieszczenie systemów zabezpieczeń na lotnisku
Na grafice przedstawiono schematyczne rozmieszczenie systemów zabezpieczeń stosowanych na lotniskach, obejmujących różne strefy wymagające precyzyjnej detekcji zagrożeń. Skala ilustracji jest poglądowa i może nie oddawać rzeczywistych wymiarów lotniska.

1. EchoPoint DAS

- Zasięg detekcji 100 km
- Analityka klasyfikacji alarmu lub hybrydowy.
- Lokalizacja miejsca naruszenia z dokładnością do 6 m
- Podział na strefy detekcji wielkości od 10 m do 100 km
2. REDSCAN Pro

Czujka LiDAR, detekcja 50 x 100 m, 190 stopni, PoE+, ONVIF, montaż zewnętrzny/wewnętrzny
- Zaawansowane algorytmy zapewniające precyzyjne śledzenie intruzów
- Daleki zasięg, 50 x 100 m, możliwość dostosowania detekcji w pionie lub poziomie
- Wbudowana kamera pomocnicza umożliwiająca podgląd zdarzenia wywołującego alarm
- 8 niezależnych stref detekcji; ustawienia czułości, rozmiaru celu, sygnału wyjściowego
3. REDSCAN mini Pro

Czujka laserowa, wew./zew., 20×20 m, 95°, odporna na trudne warunki środowiskowe.
- Algorytmy rozpoznające rozmiar, położenie, odległość poruszających się obiektów
- Wbudowana kamera Full HD
- Możliwość dostosowania krótkiego zasięgu detekcji w pionie lub poziomie
- 8 niezależnych stref detekcji; ustawienia czułości, rozmiaru celu, sygnału wyjścia.

4. OVS 02-GT
Niezawodny czujnik do wykrywania pojazdów przeznaczony do integracji z systemami otwierającymi bramy i szlabany.
- Montaż nad ziemią
- Detekcja do 35 km/h
- Zasięg detekcji maks. 8 m • Ignoruje ruch pieszych
OPTEX Security
ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa
optex@optex.com.pl
www.optex.europe.com/pl