#Handel

Analityka w handlu detalicznym – więcej cennych informacji niż można się spodziewać

Przez długi czas systemy dozoru wizyjnego były gwarantem bezpieczeństwa w sklepie. To się nie zmieniło – jednakże spektrum zastosowań tego typu rozwiązań jest znacznie większe. Systemy te mogą się stać również przydatnym narzędziem biznesowym zwiększającym wydajność i wyniki finansowe firmy. Przydatne będą kompleksowe rozwiązania oparte na monitoringu wizyjnym i analityce.

W minionych latach można było zauważyć znaczący spadek ruchu w sklepach stacjonarnych. Wpływ na to miało kilka czynników, zwłaszcza globalna pandemia i zwiększająca się popularność sklepów internetowych. W 2020 r. w Polsce, według raportu ExpertSender, przybyło aż 11,8 tys. nowych sklepów internetowych. Równocześnie w ostatnich miesiącach w handlu detalicznym zauważalne są znaczne wzrosty – w grudniu 2021 r. według raportu GUS zauważono ośmioprocentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z grudniem 2020 r.

Powoli zaczynamy wracać do sklepów stacjonarnych – przed przedsiębiorcami stoi jednak nie lada wyzwanie związane z powrotem do wyników sprzedażowych sprzed pandemii. Do tego celu niezbędne będą szczegółowe dane analityczne, które mogą zostać pozyskane… wprost ze sklepu. Inteligentne systemy monitoringu wizyjnego, oparte na analityce i rozwiązaniach end-to-end mogą nie tylko dostarczyć aktualnych informacji wpływających na sprzedaż, ale także przyczynić się do znacznej poprawy doświadczeń klientów podczas robienia zakupów.

Liczenie osób i monitorowanie kolejek

Dzięki analityce właściciel jest w stanie wprowadzić do swojego sklepu wiele udogodnień, nie tylko tych skierowanych do klientów, ale także znacznie ułatwiających pracę personelu. Rozwiązania analityczne połączone z monitoringiem wizyjnym można wykorzystać do zliczania osób w czasie rzeczywistym. Uzyskane dane będą przydatne do podejmowania kluczowych decyzji biznesowych, np. o poziomie zatrudnienia w godzinach szczytu. Natomiast monitorowanie kolejek może znacznie zwiększyć poziom zadowolenia klientów dokonujących zakupy w sklepie. Dzięki wykorzystaniu tej funkcji pracownicy zostaną powiadomieni o liczbie oczekujących osób. Dodatkowo informacje o średnim czasie oczekiwania i wskaźnikach rezygnacji pozwalają na szybkie wprowadzenie zmian.

Identyfikacja demograficzna i mapy ciepła

W celu gromadzenia statystyk przydatna będzie funkcja identyfikacji demograficznej polegająca na zbieraniu informacji na temat wieku i płci odwiedzających sklep. Pomoże to właścicielowi zdefiniować grupy docelowe klientów, a także dostosować komunikaty marketingowe kierowane do odwiedzających. Ponadto informacje statystyczne pozyskiwane z map ciepła, identyfikujących gorące punkty i martwe obszary umożliwiają wizualizację wzorców ruchu w czasie.

– Zastosowanie analityki w monitoringu wizyjnym dostarcza przedsiębiorcom garść cennych statystyk, pomocnych w przygotowaniu strategii działania firmy, a także ustalania celów przekładających się na poprawę zysków i doświadczeń klientów. Przykładowo dzięki mapom ciepła można zoptymalizować układ całego sklepu, czyniąc go miejscem bardziej przejrzystym dla klientów – mówi Dagmara Pomirska z Axis Communications.

Nowy typ klienta

Badania potwierdzają, że współczesny klient wymaga specjalnego podejścia. Każda minuta spędzona przez niego w centrum handlowym jest bardzo cenna. Kiedy odwiedza dany sklep czy punkt usługowy chce szybko i sprawnie zaspokoić potrzeby konsumpcyjne, a także spędzić czas w przyjemnej atmosferze. Oczekuje również spersonalizowanej oferty.

Projektowanie spójnego i spersonalizowanego doświadczenia wymaga zrozumienia potrzeb klienta. Najnowsze systemy telewizji dozorowej są w stanie dostarczyć odpowiedzi na szereg pytań, które mogą znacznie ułatwić pracę menedżerom i zarządcom obiektów handlowo-usługowych, np. jakie są nawyki zakupowe klienta, gdzie lubi spędzać czas i jak długo przebywa w centrum handlowym.

– Dzięki kamerom sieciowym z funkcją analiz opartych na technologii sztucznej inteligencji detaliści i menedżerowie zyskują dostęp do niezwykle cennych danych dotyczących zachowań zakupowych klientów i mogą precyzyjnie dostosowywać swoją ofertę do preferencji poszczególnych grup demograficznych – podkreśla Dagmara Pomirska.

Szerokie możliwości audio i analityka IoT

Kamery sieciowe, oprócz dbania o bezpieczeństwo, mają wpływ na kształtowanie doświadczeń klientów, wykorzystując inteligentne rozwiązania audio i IoT. Systemy audio mogą nie tylko wspierać personel sprzedaży, wysyłając alerty głosowe, np. o aktualnym obłożeniu sklepu i obszarach wymagających większego wsparcia, ale także zadbać o nastrój klientów. Muzyka w tle i głosowe komunikaty o okazjach, budują atmosferę pomagającą w podejmowaniu decyzji zakupowych.

Analityka IoT natomiast stwarza całe spektrum inteligentnych możliwości wykorzystywanych do precyzyjnej identyfikacji osób przychodzących do sklepu czy zapewniania optymalnych warunków do zakupów, np. odpowiedniego oświetlenia danej części sklepu czy ustawienia temperatury.

Kompleksowe rozwiązania end-to-end

Rozwiązania analityczne najlepiej działają w kompleksowych, zintegrowanych systemach łączących ze sobą kamery oraz inne sieciowe urządzenia zabezpieczające i analityczne. Ważne jest także dobranie właściwego oprogramowania do zarządzania materiałem wizyjnym, które nie tylko integruje się ze wszystkimi elementami systemu, takimi jak kamery, systemy audio, aplikacje analityczne i czujniki, ale także jest nieskomplikowane w obsłudze. Pomaga to w gromadzeniu wszystkich niezbędnych informacji w jednym miejscu i prostym zarządzaniu nimi.

– Systemy dozoru muszą być skrojone na miarę, co znaczy, że powinny z łatwością odpowiadać na specyficzne potrzeby danej branży – począwszy od wyboru kamer po oprogramowanie zarządzające całym ekosystemem. Istotne jest także to, aby wybrane rozwiązanie nie sprawiało problemów w obsłudze, a interfejs był przejrzysty i dostosowany do potrzeb klienta. Tak kompleksowe rozwiązanie może być pomocne także w innych obszarach, często niezauważalnych. Przykładowo dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu możliwy jest szybki dostęp do dokumentacji montażowej, co pozwala uniknąć błędów podczas montażu – komentuje Dagmara Pomirska.

MŚP

Istotne jest również, aby systemy bezpieczeństwa były skalowane i odpowiadały potrzebom różnorodnych obiektów od małych sklepików po wielkopowierzchniowe centra handlowe. Duże centra handlowe mają wysokie standardy ochrony, ale też dysponują licznymi zespołami pracowników, którzy czuwają nad bezpieczeństwem klientów.

Natomiast na właścicielach małych i średnich firm spoczywa wielka odpowiedzialność. Zapewnienie ciągłości działania biznesu, kontrola stanu faktycznego i ryzyko zajścia niechcianego incydentu to jedne z wielu elementów zarządzania przedsiębiorstwem.

Małe i średnie firmy są kluczowym sektorem dla polskiej gospodarki. Według raportu PARP jest to aż 99,8% wszystkich przedsiębiorstw w Polsce. Ponad 70% z nich to przedstawiciele branży usługowej i handlowej. Istotne więc jest dbanie o bezpieczeństwo tych biznesów.

Wysokiej jakości system telewizji dozorowej pozwala na dokładny przegląd zarejestrowanego wcześniej materiału wizyjnego w celu sprawdzenia, jaki incydent zdarzył się na terenie firmy. Przykładowo, jeżeli zauważymy nagłe braki w sklepie, przejrzenie nagrania może dostarczyć odpowiedzi, czy doszło do kradzieży i kto jej dokonał. Takie rozwiązanie jest cenne także z punktu oceny odpowiedzialności i rozwiązywania sporów.

Aby móc się cieszyć urlopem w pełni i zachować spokój ducha, właściciel firmy może zdalnie, z poziomu swojego smartfona, skorzystać z podglądu na żywo lub przejrzeć nagrania z kamer, by mieć pewność, że wszystko znajduje się na swoim miejscu. Nawet jeśli miałby miejsce jakikolwiek incydent, możliwe jest skonfigurowanie określonych alertów.

W przypadku małych sieci biznesowych, gdzie jedna firma ma kilka lokalizacji, przydatnym rozwiązaniem może być możliwość przyznawania uprawnień dostępu do kamer wielu użytkownikom. Dzięki temu zwiększenie poziomu ochrony, bezpieczeństwa i wydajności może być znacznie łatwiejsze.

Axis Communications Poland
ul. Domaniewska 44 bud. 4
02-672 Warszawa
www.axis.com/pl

Analityka w handlu detalicznym – więcej cennych informacji niż można się spodziewać

35 lat temu zaczęła się nasza historia

Analityka w handlu detalicznym – więcej cennych informacji niż można się spodziewać

HikCentral dla sieci handlowych

Zostaw komentarz

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.