Inteligentne roboty w security
Robert Sienkiewicz
Dahua Technology Poland
Idea tworzenia sztucznych istot istnieje w ludzkiej kulturze od czasów starożytnych, kiedy Archytas z Tarentu konstruował mechaniczne przedmioty, jednak dopiero schyłek XX wieku przyniósł prawdziwy przełom w tej dziedzinie.
Pierwsze roboty (rok 1961, robot Unimate) były stosowane wyłącznie w produkcji – jako stacjonarne ramię robota wykonywały z góry określone czynności. Dopiero od 1999 r. wkroczyły do wielu dziedzin naszego życia, takich jak rozrywka (zabawka Aibo), medycyna (robot da Vinci) czy odkrywanie kosmosu (łazik Curiosity).
Od 19 lat jesteśmy świadkami niebywałej rewolucji zwanej drugą erą maszyn. Dzięki dynamicznemu rozwojowi sztucznej inteligencji roboty pojawiły się również w branży security. Powierzamy im coraz bardziej odpowiedzialne i skomplikowane zadania: całodobową nieprzerwaną ochronę ludzi i mienia. W branży security są stosowane dwa podstawowe typy robotów: inteligentny robot gaśniczy oraz autonomiczny robot patrolujący.
Walka z ogniem i ratowanie ludzkiego życia to zadanie odpowiedzialne i ryzykowne. Strażacy częściej niż inne grupy zawodowe są narażeni na ryzyko wypadku przy pracy. Zgodnie z danymi PSP w okresie 5 lat miało miejsce 8518 wypadków przy pracy, w których rannych zostało 8635 strażaków [1].
W takich przypadkach nieodzownym wsparciem człowieka jest robot gaśniczy wyposażony w zaawansowane systemy prewencji i eliminowania zagrożenia. Jest na tyle inteligentny, że potrafi zlokalizować źródło ognia, ma czujniki niebezpiecznych związków chemicznych, a przy tym nie jest bezpośrednio narażony na wysoką temperaturę, ponieważ dysponuje zasięgiem strumienia wody do 85 m. Zalety te znacząco poprawiają komfort pracy strażaków, zwiększając jednocześnie ich bezpieczeństwo.
Z kolei pojawienie się robotów patrolujących stanowiło kamień milowy w ewolucji systemów zabezpieczeń. 47 robotów, 24 godz./dobę, w 10 stanach USA pełni swoją służbę [2], patrolując centra handlowe, parkingi i kampusy korporacyjne. Roboty używają różnych środków: laserów, kamer, czujników termicznych i GPS do wykrywania działalności przestępczej i ostrzegania władz. W przeciwieństwie do ludzi nie potrzebują czasu na odpoczynek, pracują w każdych warunkach atmosferycznych. Ponadto ich zmysły wzroku i słuchu są dokładniejsze niż człowieka, a zarejestrowany materiał z pracy robota może stanowić dowód w sprawie. Stawka godzinowa pracy robota w USA jest mniejsza niż ochroniarza, co w przyszłości będzie miało wpływ na branżę ochroniarską.
Czy sztuczna inteligencja w robotach na tym etapie rozwoju poradzi sobie z otaczającą nas rzeczywistością, pełną nieoczekiwanych scenariuszy?
Nawet człowiek ma problem z właściwym podjęciem decyzji, a co dopiero maszyna. Liczne przykłady wskazują, że autonomiczne roboty, mimo ułomności, są akceptowane przez ludzi.
Cofnijmy się do roku 1938, kiedy to Isaac Asimov sformułował trzy prawa robotyki mówiące, że robot nie może skrzywdzić człowieka, musi być posłuszny jego rozkazom, musi też chronić sam siebie, pod warunkiem że nie koliduje to z dwoma poprzednimi prawami. Jeśli będą one rygorystycznie przestrzegane, kolejne generacje robotów mają szansę nam służyć w utrzymywaniu ładu i porządku na świecie.
[1] http://medpr.imp.lodz.pl/The-analysis-outlining-the-occurrence-nand-consequences-of-accidents-in-the-work-environment-nof-the-firefighters-employed-by-the-State-Fire-Service-nin-Poland-in-2008-2013,58298,0,1.html [2] http://www.govtech.com/public-safety/Can-Robots-Replace-Human-Security-Guards.html
Dahua Technology Polandul. Salsy 202-823 Warszawa