Strona główna Handel Nowe wyzwania przed branżą retail – jak technologie mogą pomóc sprzedawcom?

Nowe wyzwania przed branżą retail – jak technologie mogą pomóc sprzedawcom?

Jeszcze niedawno odwiedziny w sklepie były jednym z prozaicznych codziennych zajęć, dzisiaj okazują się nie lada wyzwaniem zarówno dla kupujących, jak i sprzedawców. Obostrzenia związane z bezpieczeństwem sanitarnym sprawiają, że handel musi szybko i elastycznie dostosowywać się do nowych realiów. W przestrzeganiu zasad, jednocześnie zapewniając klientom komfort zakupów, może pomóc technologia.

Obecnie większość sklepów w Polsce przystosowała już przestrzeń handlową do nowych warunków, zapewniając tym samym bezpieczeństwo swoim klientom. W dużej części punktów handlowych przy kasach zamontowano plastikowe przesłony, a na podłogach wyznaczono linie wskazujące prawidłową odległość pomiędzy kupującymi. Pozostałe placówki coraz częściej oferują sprzedaż w modelu zakładającym zakup online i odbiór produktu na miejscu. Niezależnie od przyjętej formuły sprzedawcy mogą znacznie ułatwić sobie wdrażanie nowych zasad i przestrzeganie obowiązków dzięki technologii, a przede wszystkim zintegrowanym rozwiązaniom sieciowym – kamerom i głośnikom, które mogą wesprzeć właścicieli sklepów nie tylko dzisiaj, ale także w przyszłości.

Automatyczna kontrola

Wprawdzie wspomniane wcześniej środki ochrony z pewnością pozwalają klientom czuć się bezpiecznie na terenie sklepu, ale ich egzekwowanie może okazać się wyzwaniem. – Choćby dlatego, że narysowane na podłodze znaki nie oznaczają, że kupujący zawsze się do nich dostosuje. Podobnie, jeśli chodzi o regularne mycie i dezynfekowanie dłoni czy sprzętów przez pracowników – trudno ustrzec się przed sytuacją, w której pracownik po prostu zapomni o nowych zasadach – mówi Dagmara Pomirska z Axis Communications. – Właśnie w takich przypadkach pomocna być może analityka stosowana w systemach wizyjnych, w szczególności rozwiązania takie jak IP Audio oraz analiza ruchu.

Wymienione funkcjonalności systemów mogą skutecznie skrócić kolejki do kas, a co za tym idzie, zapobiegać grupowaniu się klientów w jednej części sklepu. Monitoring wizyjny wyposażony w narzędzia do analizy ruchu może zestawiać dane dotyczące liczby oczekujących i informować o tzw. wąskich gardłach. W takim przypadku system automatycznie włączy wcześniej nagrany komunikat, np. „Pamiętaj, by zachowywać 2 metry odległości od kolejnego klienta oczekującego w kolejce”, który kupujący usłyszą przez głośnik. To samo rozwiązanie może doraźnie informować pracowników o tym, że w kasach potrzebna jest pomoc. W efekcie monitoring wizyjny w połączeniu z IP audio pozwala znacznie przyspieszyć zakupy i rozładować kolejki.

Ponadto analiza ruchu umożliwia rozpoznanie, jak statystycznie zmienia się czas oczekiwania do kas w ciągu dnia. Tym samym sprzedawcy będą wiedzieć, w jakich godzinach potrzebna jest większa liczba personelu, i na podstawie tych danych podejmować decyzje związane z alokacją zasobów ludzkich. Zebrane informacje mogą zostać wykorzystane także w długim okresie, co pozwoli lepiej zrozumieć popyt i oczekiwania klientów.

Monitoring wizyjny wspiera także inne obszary, nie tylko te związane z kolejkami do kas. Nowoczesna analityka pozwala również na precyzyjne liczenie osób przebywających na terenie danego sklepu. Ponieważ dane są dostarczane i analizowane w czasie rzeczywistym, możliwe jest wysłanie automatycznego komunikatu do operatora, gdy liczba klientów przekroczy określony limit. Co więcej, może to także spowodować natychmiastowe zapalenie czerwonego światła przy wejściu do sklepu czy nadanie automatycznego komunikatu głosowego, podobnie jak w przypadku kas.

Monitorowana dezynfekcja

Jednym z ważnych elementów obostrzeń sanitarnych jest również konieczność dezynfekcji dłoni. Sprzedawcy udostępniają odpowiednie środki, jednak egzekwowanie korzystania z nich przez każdego klienta z osobna to zadanie karkołomne. W tym przypadku także może pomóc technologia. Systemy wizyjne oferują możliwość wprowadzenia tzw. analizy przekroczenia linii. Może to być wirtualna linia na progu danego sklepu bądź toalety w centrum handlowym. System samoistnie poprosi klienta o dezynfekcję dłoni za sprawą IP audio i nagranego wcześniej komunikatu.

W przypadku pracowników cennym rozwiązaniem są systemy zabezpieczenia dostępu do zapleczy sklepów za pomocą urządzeń bezdotykowych: domofonów z kamerami. Wejście może być możliwe dzięki identyfikacji twarzy pracownika – gdy ten spojrzy w kamerę, system automatycznie autoryzuje dostęp i odblokowuje drzwi. W ten sposób eliminuje się potrzebę dotykania i dezynfekcji klamki.

Bezkontaktowy odbiór i dostawa

Niekiedy okazuje się, że choć restrykcje są systematycznie poluzowywane, niektóre punkty handlowe nie mogą zostać otwarte, ponieważ nie spełniają nowych kryteriów, np. są za małe. W takich przypadkach często oferują możliwość zakupów przez Internet, natomiast w sklepie odbywa się tylko ich odbiór. Podobnie radzą sobie punkty gastronomiczne.

Jednym z ułatwień, jakie mogą wdrożyć sprzedawcy, by usprawnić proces odbioru zakupów, jest analityka do rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Kamera przechwytuje numer tablicy rejestracyjnej w czasie rzeczywistym, porównuje go ze wstępnie zdefiniowaną listą i generuje alert, gdy klient przybywa do sklepu w celu odbioru. Zintegrowany z kamerą system IP audio może jednocześnie automatycznie poinformować odbiorcę o kolejnych krokach, np. generując komunikat: „Dziękujemy za zakupy w naszym sklepie. Twoje zamówienie zostanie wydane za minutę. Proszę otworzyć bagażnik”.

Inną możliwością jest instalowanie rozwiązania wykorzystującego kody QR. Sklep może utworzyć listę osób, które danego dnia o konkretnej godzinie powinny zgłosić się po odbiór zakupionych produktów. Każda z nich otrzymuje kod QR, a kiedy pojawi się przed drzwiami, wystarczy, by zeskanowała go w domofonie z kamerą. Pracownicy nie muszą być fizycznie obecni przy tym procesie. Jeśli ktoś chce natomiast zmienić czas odbioru lub go anulować, sprzedawca może to zrobić online, elastycznie i w dowolnym momencie.

Wspomniane technologie mogą okazać się przydatne także w przypadku dostaw towarów – komunikacja z dostawcami, którzy wjeżdżają na teren budynku bądź centrum handlowego, może odbywać się zdalnie przy wykorzystaniu analizy tablic rejestracyjnych pojazdów, kodów QR czy też rozpoznawania twarzy przez kamery.

– Technologie pomagają dostosowywać się do nowych warunków w błyskawicznym tempie. Teraz bardziej niż kiedykolwiek ważne jest, aby sprzedawcy skupili się na rozwiązaniach innowacyjnych zapewniających jednocześnie komfort i bezpieczeństwo klientów – podsumowuje Dagmara Pomirska z Axis Communications.

Axis Communications Poland
ul. Domaniewska 44 bud. 4
02-672 Warszawa
www.axis.com/pl