Profilowanie klientów dzięki algorytmom wizyjnym
Często w wyścigu o portfel klienta z tradycyjnymi sklepami wygrywają internetowe – ze względu na lepsze dopasowanie oferty i zrozumienie potrzeb konsumenta. Narzędzi, które pozwalają sklepom internetowym badać zachowania kupujących, jest wiele. Czy podobnie możemy analizować klienta offline?
Jest wiele rozwiązań pozwalających na pozyskiwanie danych o kliencie odwiedzającym sklep. Wykorzystując system dozoru wizyjnego, można uzyskać informacje o liczbie odwiedzających i skorelować je z godzinami pracy sklepu. Pozyskanie pogłębionych informacji zazwyczaj wymaga zatrudnienia firmy badawczej i ankietowania klientów.
Specjaliści z Future Processing połączyli oba rozwiązania, tworząc narzędzie umożliwiające nie tylko liczenie klientów i czasu ich przebywania w sklepie, ale także analizę wieku, płci oraz tras poruszania się po sklepie. Powstał system, który dostarcza dane do tej pory możliwe do zebrania tylko przez ankietera. Aplikację analityczną można porównać do automatycznego instytutu badawczego, który zbiera dane o odwiedzających. W przeciwieństwie do ankietera prowadzi jednak badania w sposób ciągły i bez znużenia, analizując przy tym wszystkich odwiedzających, nie tylko wybranych reprezentantów. System jest też całkowicie niewidoczny dla odwiedzających, co sprawia, że badanie nie wpływa na zachowanie klientów.
Jak to możliwe?
System jest kompilacją odpowiedniego rozmieszczenia dyskretnych kamer oraz wykorzystania algorytmów analizy treści obrazu. Algorytmy wykrywają twarz, anonimizują i nadają jej unikatowy ID, szacując wiek i płeć. Dzięki algorytmom deep learning system nie przechowuje zdjęć osób, a jedynie dane wektorowe, zapewniając pełną anonimowość. Na podstawie generowanych raportów można dodawać analizy z dowolnych zakresów czasowych dla wybranych obszarów sklepu, a także porównywać je z dowolnymi okresami z przeszłości – wyjaśnia Helena Milievych, analityk biznesowy w Future Processing.
Wygenerowane przez system dane i odpowiednia ich korelacja pozwalają nie tylko na określanie profilu klienta, ale także na analizę jego zachowań – lojalności, częstotliwości zakupów, czasu przebywania w wybranym sektorze i rodzaju dokonywanych zakupów oraz badanie skuteczności mechanizmów promocyjnych. Odpowiednia analiza i interpretacja tych danych umożliwia opracowanie profili grup klienckich i modelów ich zachowań. Taka wiedza przynosi korzyści zarówno konsumentowi, jak i stosującej model firmie.
Jako rozwiązanie z obszaru Bussines Intelligence stworzony przez gliwickich inżynierów system może być potężnym sprzymierzeńcem zarządzającego sklepem. Uzyskuje nie tylko pełny obraz motywacji zakupowych klienta. Na podstawie wyników prowadzonych badań jest w stanie rekomendować rozwiązania efektywnie wpływające na sprzedaż, np. zatowarowanie sklepu, liczebność niezbędnego personelu czy aranżację ekspozycji.
Nie tylko w sklepie
Aplikacja analityczna znajduje zastosowanie nie tylko w pojedynczych sklepach. W centrum handlowym najemcy mogą otrzymywać dokładne informacje o frekwencji odwiedzających i na tej podstawie racjonalizować decyzje o wynajmie powierzchni oraz dostarczyć niepodważalnych argumentów w negocjacji cen najmu.
Możliwości zastosowania systemu jest o wiele więcej. Algorytmy można zintegrować z elementami Digital Signage, jak infokiosk czy wyświetlacz, by dostarczyć klientowi spersonalizowane treści reklamowe. Weryfikacja skuteczności działań jest wówczas nieodłącznym profitem w takim wykorzystaniu systemu.
Rozwój technologii i algorytmów analizy wizyjnej sprawia, że dobre praktyki zaczerpnięte z rozwiązań e-commerce można zastosować w handlu tradycyjnym, a wirtualne pliki cookies odwzorować w ID klienta. Będzie to korzyścią dla kupujących i sprzedających.
Future Processing
ul. Bojkowska 37A, 44-100 Gliwice
tel.: 32 461 23 00
smartcity@future-processing.com