Rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa dla kolei i metra
Dla operatorów kolejowych i metra bezpieczeństwo infrastruktury, w tym tuneli kolejowych i przejazdów, jest priorytetem. W Europie główną przyczyną śmiertelnych wypadków na terenach kolejowych jest wtargnięcie osób nieuprawnionych. Zapobieganie tego typu incydentom nabiera dużego znaczenia.
Do wykrywania intruzów w tunelach stosuje się zaawansowane technologie, takie jak detektory laserowe REDSCAN Pro firmy OPTEX. Urządzenia te wykorzystują analizę danych i odpowiednio dopasowane algorytmy detekcji do precyzyjnego wykrywania osób, ignorując jednocześnie ruch pociągów.
Wykrywanie intruzów wewnątrz tuneli
Tunele kolejowe i tunele metra to zamknięte, ciemne i często wilgotne przestrzenie. Warunki oświetlenia nie mają wpływu na działanie detektorów laserowych, co czyni je rozwiązaniem idealnym do tego rodzaju zastosowań. Ponadto detektory LiDAR są wyposażone w funkcję analizy środowiska, co umożliwia im dostosowanie strefy detekcji, automatyczne adaptowanie się do zmian oraz informowanie systemu zabezpieczeń o potencjalnych zakłóceniach, takich jak zabrudzenie soczewki.
Detektory laserowe z serii REDSCAN Pro analizują rozmiar i odległość wykrywanych obiektów, co oznacza, że śledzą je w obrębie obszaru detekcji i rozpoznają zależność między rozmiarem obiektu a jego odległością od detektora. Daje to możliwość precyzyjnego wykrywania obiektów różnej wielkości zarówno oddalonych, jak i znajdujących się blisko detektora. W przypadku tunelu oznacza to np. możliwość odróżnienia osoby od pociągu.
Prawidłowo działająca detekcja nieuprawnionego wejścia do tunelu musi ignorować pociągi, wykrywając osoby, a funkcję tę spełnia specjalnie opracowany algorytm. Jeśli ruchomy obiekt wielkości pociągu znajdzie się w tunelu, alarm nie zostanie wygenerowany. Jeśli jednak do tunelu wejdzie obiekt wielkości człowieka, nawet gdy równocześnie będzie wjeżdżał pociąg, osoba ta zostanie wykryta, co spowoduje włączenie alarmu.
Bezpieczniejszy przejazd kolejowy
Bezpieczeństwo przejazdów kolejowych jest również kluczowe. Laserowe systemy detekcji REDSCAN Pro zostały zastosowane na ponad 400 przejazdach w Wielkiej Brytanii. Umożliwiają one wykrywanie niebezpiecznych sytuacji, takich jak kierowcy próbujący ominąć szlabany oraz piesi lub rowerzyści, którzy mogą utknąć między szlabanami. Systemy LiDAR potrafią wykrywać na torach nawet małe dzieci. Dzięki integracji czujek LiDAR z systemami telewizji dozorowej operatorzy mogą „obejrzeć” przebieg zdarzenia, unikając poważnego wypadku i ostrzegając zawczasu maszynistę nadjeżdżającego pociągu. Uzyskane w ten sposób obrazy można wykorzystać w postępowaniu przeciwko osobie kierującej pojazdem, która naruszyła przepisy.
Układ sygnalizacji informuje system LiDAR, gdy przejazd kolejowy jest aktywny, a system detekcji skanuje obszar przejazdu znajdujący się między szlabanami. Jeśli przejazd jest „czysty” lub jeżeli na przejeździe nie znajdują się żadne osoby lub inne obiekty, semafor zmienia kolor na zielony, a pociąg może bezpiecznie przejechać. W przypadku wykrycia obiektu bariery podnoszą się, umożliwiając pieszemu lub pojazdowi opuszczenie monitorowanego obszaru, zanim będzie możliwy przejazd pociągu. Jeśli obiekt jest nieruchomy, a system wykona trzy cykle detekcji, możliwe jest wysłanie komunikatu ostrzegającego maszynistę i nakazującego mu jazdę z prędkością nieprzekraczającą 8 km/h w celu rozpoznania obiektu, który znalazł się na torach. ⦁
ZOBACZ FILM
OPTEX Security
ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa
optex@optex.com.pl
www.optex.europe.com/pl