#Handel #Telewizja dozorowa

Sieci handlowe dostosowane do potrzeb klienta

Galeria handlowa

Od momentu pojawienia się w połowie XX wieku centra handlowe nieustannie zmieniały się, aby nadążyć za nawykami i potrzebami konsumentów. Dawniej skupiały kilka sklepów wielobranżowych, obecnie są to już miejsca kojarzone z pracą, stylem życia, a także rozrywką. Centra handlowe łączące handel detaliczny, restauracje, centra rozrywki, miejsca, gdzie można spędzać czas, a także powierzchnie biurowe stały się powszechne.

Zmieniające się preferencje zakupowe i rosnąca popularność e-commerce przyczyniły się do konieczności wprowadzenia nowych pomysłów, w celu sprostania oczekiwaniom klienta. A ten coraz bardziej ceni swój czas. Podczas wizyty w centrum handlowym oczekuje spersonalizowanej oferty zaspokajającej jego potrzeby, a także komfortu przebywania. Katalizatorem zmian jest też troska o zdrowie i bezpieczeństwo.
Od centrum handlowego wymaga się teraz, by było miejscem bezpiecznym i przyjaznym, które dostosowuje swoje usługi i podejmuje działania, kierując się opiniami klientów. Obie kwestie są dla klientów priorytetowe i można je zapewnić na różne, ale powiązane ze sobą sposoby.

Z punktu widzenia bezpieczeństwa fizycznego kluczowym elementem jest monitoring incydentów. Centra handlowe są miejscami, gdzie często dochodzi do kradzieży, aktów wandalizmu lub konfliktów. Pracownicy ochrony muszą wiedzieć o wszelkich zajściach w każdym zakątku. Interwencja na wczesnym etapie jest bardzo cenna, ponieważ personel może zapobiec eskalacji incydentu. Dozór wizyjny z takimi funkcjami, jak inteligentna analiza dźwięku może wspierać pracowników w wykrywaniu niepożądanych zachowań.
Przykładowo, analiza dźwięków może być wykorzystywana do monitorowania odgłosów agresji lub tłuczonego szkła.

To się doskonale sprawdza w praktyce. Centrum Le Piazze w Bolonii musiało zmodernizować istniejący system monitoringu wizyjnego, aby poprawić skuteczność i lepiej wspierać personel ochrony. Wzbogacając monitoring o sieciowe głośniki, system pasywny przekształcono w instrument proaktywny, który może nadawać wiadomości na żywo lub wcześniej nagrane. Zapobieganie niepożądanym zdarzeniom i zarządzanie awaryjnymi sytuacjami stało się dzięki temu bardziej skuteczne. Przyczyniło się również do wyraźnego obniżenia kosztów, zarówno dzięki zmniejszeniu liczby fałszywych alarmów, jak i wyeliminowaniu patroli na terenie obiektu.

W odniesieniu do bezpieczeństwa zdrowotnego właściciele centrów handlowych są zobowiązani do zapewnienia klientom także środków zachowania higieny i dystansu społecznego. Liczenie osób odwiedzających, by móc kontrolować wskaźnik zajętości, jest niezbędne ze względu na wymagania BHP. Ta sama technologia może być również wykorzystywana przed obszarami, w których klienci są narażeni na bliski kontakt, np. w strefach odpoczynku w celu analizowania natężenia ruchu i automatycznego powiadamiania personelu sprzątającego po określonej liczbie wizyt gości.

Rozwiązania umożliwiające liczenie osób doskonale sprawdzą się również przy podejmowaniu decyzji marketingowych oraz operacyjnych. Pozwalają uzyskać precyzyjne informacje dotyczące liczby klientów wchodzących do centrum handlowego i wychodzących z niego. Ruch osób oraz miejsca, gdzie zatrzymują się kupujący, stanowią również źródło przydatnej wiedzy i wskaźników wydajności dla kierownictwa centrów handlowych i najemców.

Centra handlowe mogą stosować strefowe liczenie osób pozwalające zrozumieć czynniki przyciągające klienta czy wybrać najbardziej atrakcyjnych najemców. Analiza demograficzna klientów może posłużyć do zmierzenia sukcesu konkretnej kampanii i informowania o planowaniu kolejnej. W ten sposób można poprawić wydajność sprzedaży centrum handlowego i rozwijać działalność.

Tworzenie spójnego i spersonalizowanego doświadczenia zaczyna się od zrozumienia potrzeb klienta – poznania jego nawyków zakupowych, ulubionych miejsc czy sprawdzenia, ile czasu poświęca na wizytę w centrum handlowym. Warto też mieć świadomość, jakie elementy stanowią utrudnienie czy niewygodę dla klientów. Przykładowo miejscem, które często doprowadza do frustracji, są parkingi. Tu w szybkim znalezieniu wolnego miejsca parkingowego może pomóc technologia. Po przyjeździe klienta kamery z zaimplementowaną analityką wizji monitorujące parking mogą dostarczyć kierowcy informację o dostępnych miejscach za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub digital signage. Technologia może także wesprzeć kierowcę opuszczającego centrum, pomagając w odszukaniu zaparkowanego auta. Dzięki temu zarządzający mogą mieć pewność, że dostępność istotnych usług poprawia klientowi komfort zakupów.

Spróbujmy wybiec nieco w przyszłość. Wyobraźmy sobie sklep, gdzie drzwi otwierają się automatycznie po zeskanowaniu twojego osobistego kodu QR. W sklepie wita cię nagrane wcześniej powitanie, a w tle słychać muzykę. Z głośnika dochodzą informacje dotyczące najnowszych ofert dopasowanych do twoich potrzeb. Wizja cyfrowego sklepu nie jest już odległym marzeniem. Zwłaszcza od wybuchu pandemii koronawirusa cyfryzacja w sektorze detalicznym wyraźnie nabrała tempa, rośnie także akceptacja autonomicznych sklepów przez konsumentów.

Poznaliśmy już supermarkety z kasami samoobsługowymi, które z pewnością się sprawdziły. Jednak trend ten idzie dalej, rozwija się, ewoluując w kierunku supermarketów bez kas i całkowicie bez personelu. Wszystko wskazuje na to, że powoli, aczkolwiek nieustannie trend w kierunku zautomatyzowanych supermarketów będzie rozwijał się także po pandemii.

W Stanach Zjednoczonych Amazon od dawna wykorzystuje rozwiązanie Amazon Go, które umożliwia klientom robienie zakupów zgodnie z zasadą grab-and-go (chwyć i idź). Nie ma tu konieczności korzystania z kas, jest to w pełni zautomatyzowane rozwiązanie wykorzystujące kody QR (do zalogowania się i wejścia do sklepu) oraz kamery. Ten zaawansowany model sklepów powoli wkracza również do Europy.

W niektórych europejskich krajach, np. w Niemczech, w pełni zautomatyzowane minisupermarkety próbują znaleźć swoje miejsce w centrach miast. Jednym z przykładów jest „teo”, czyli cyfrowy samoobsługowy sklep sieci supermarketów Tegut w Fuldzie. Klienci mają łatwy dostęp do sklepu dzięki aplikacji zainstalowanej w smartfonie, skanują produkty prosto z półki i dokonują zapłaty w aplikacji lub za pomocą terminala. Wszystko jest dostępne 24 godziny na dobę.

Axis Communications Poland
ul. Domaniewska 44 bud. 4
02-672 Warszawa
www.axis.com/pl

Sieci handlowe dostosowane do potrzeb klienta

Konferencja EBS Security 5.0

Zostaw komentarz

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.