#Smart City

SINGAPUR – lew inteligentny

William Pao,
a&s International


Singapur (Miasto Lwa) chlubi się mianem jednego z najbardziej inteligentnych. I rzeczywiście, inteligentna technologia jest obecna w codziennym życiu mieszkańców, począwszy od komunikacji, skończywszy na oszczędzaniu energii w domach. Najważniejszymi obszarami, w których Singapurczycy wykorzystują inteligentne technologie, są transport, dom i opieka zdrowotna.

 

Określenie „inteligentne miasto” natychmiast kojarzy się z Singapurem. Agencja Juniper Research umieściła Singapur na pierwszym miejscu listy pięciu najbardziej inteligentnych miast w 2016 r. Na kolejnych znalazły się Barcelona, Londyn, San Francisco i Oslo. Nie budzi żadnych wątpliwości, dlaczego firma przyznała tytuł lidera właśnie Singapurowi, tu bowiem inteligentne technologie i czujniki służą optymalizacji procesów biznesowych, zwiększaniu produktywności mieszkańców oraz poprawie jakości ich życia. To państwo-miasto o powierzchni jedynie 700 kilometrów kwadratowych ma ograniczone zasoby naturalne i ludzkie. Wdrożenie inteligentnej technologii usprawniającej codzienne życie jest koniecznością. Nie mamy wyboru, musimy funkcjonować inteligentnie. Technologie pomagają nam działać lepiej, szybciej i sprytniej – podkreśla Philip Leong, wiceprezes w BellaDati na region Azji i Pacyfiku. – Mamy za mało rąk do pracy i starzejącą się populację, zatem automatyzacja jest jedyną drogą.

Jak twierdzi Patrick Lim, dyrektor grupy sprzedaży i marketingu w Ademco Security Group, niektóre inteligentne technologie – elektroniczny system opłat drogowych, systemy informacji w transporcie publicznym, monitorowanie jakości powietrza, monitorowanie ruchu drogowego na wyspie, kamery dozorowe, sieć czujników czy e-administracja – już są w użyciu lub rozważa się ich wprowadzenie. iInteligentny system czujników i urządzeń pomoże Singapurowi także w zarządzaniu nieruchomościami oraz infrastrukturą użyteczności publicznej. Składają się na to np. inteligentny monitoring wind czy zarządzanie energią i nieruchomościami. Wszystkie te rozwiązania umożliwiają zwiększenie produktywności i skrócenie czasu postoju, co przekłada się na znaczne oszczędności – mówi P. Lim.
Dzięki tabletom i smartfonom mieszkańcy poszerzają swoje umiejętności w zakresie nowinek technologicznych, co sprawia, że ich życie staje się wygodniejsze – wyjaśnia William Goh, dyrektor ADP Tech. – W każdej sytuacji, czy to w autobusie, MRT (system kolejki miejskiej w Singapurze), czy centrum handlowym, dzięki Wi-Fi można sprawdzić interesujące nas wiadomości, np. o sklepach otwartych w danym rejonie, repertuar kin czy menu restauracji. Wszystko przez Internet.

Transport
W Singapurze najważniejszą rolę w inteligentnym transporcie, a szczególnie na parkingach odgrywają czujniki. Coraz częściej do poprawy bezpieczeństwa i jakości usług jest też wykorzystywany obraz z kamer.
Aby usprawnić nawigowanie, na parkingach stosuje się inteligentne czujniki i technologie. Większość parkingów w dużych centrach handlowych w Singapurze jest wyposażona w czujniki wskazujące liczbę wolnych miejsc. Cyfrowe tablice informacyjne znajdujące się przy głównych drogach dojazdowych wyświetlają dostępność miejsc parkingowych w pobliskich centrach. Większość publicznych parkingów jest przekształcana w systemy z bramkami elektronicznymi – wyjaśnia John Tan, menedżer ds. klientów kluczowych w ABB.
Uiszczanie opłat za parking czy poruszanie się autostradą w dużym stopniu zautomatyzowano. Każdy zarejestrowany pojazd został wyposażony w urządzenie z cyfrową kartą-portfelem, z której pobierane są opłaty za parkowanie i przejazd. John Tan podkreśla, że na początku 2016 r. rząd Singapuru rozstrzygnął przetarg o wartości 397 mln dol. na satelitarny system Electronic Road Pricing (ERP). System ten pozwala śledzić dowolny pojazd w Singapurze i naliczać opłaty według trasy przejazdu. Kontrola ruchu i zarządzanie nim są dzięki temu skuteczniejsze.
Na podstawie uzyskanych danych rząd może podejmować decyzje np. o podwyżce opłat ERP w określonych porach dnia w celu zmniejszenia korków, o potrzebie rozbudowy dróg czy też budowie nowych autostrad – podkreśla J. Tan.
Kamery dozorowe odgrywają ważną rolę nie tylko w utrzymaniu płynności ruchu. Obraz przyczynia się do podniesienia jakości usług i pomaga zidentyfikować pewne zachowania kierowców.
Aby zapewnić ochronę i bezpieczeństwo podróżującym, funkcję analityki wideo stosuje się np. do analizy zmian we wzorcach zachowań oraz w profilu wieku i płci ludności. Dane te mogą być również wykorzystywane w planowaniu i optymalizacji rozkładu jazdy autobusów – mówi Lim Kok Quee, dyrektor zarządzający w Singapurze w NEC na region Azji i Pacyfiku. – Od roku 2014 NEC i SMRT (operator komunikacji miejskiej w Singapurze) współpracują przy wdrożeniu pierwszego systemu telematycznego do monitorowania zachowania kierowców autobusów. Pozwoli to operatorowi zoptymalizować plany szkoleniowe konkretnego kierowcy na podstawie jego umiejętności.
Kolejną technologią, którą interesują się włodarze Singapuru, są pojazdy autonomiczne. W niedalekiej przyszłości mogą stać sie podstawą transportu publicznego.
Za pomocą smarftonu wezwiemy taksówkę, która bez kierowcy zawiezie nas np. na dworzec kolejowy. Większość ludzi nie będzie potrzebowała własnych samochodów, więc zwolnią się miejsca parkingowe i zmniejszą korki, co usprawni poruszanie się po mieście – podkreśla P. Leong. – Pojazdy bez kierowców są wciąż w fazie prób związanych z bezpieczeństwem i uregulowaniem kwestii prawnych. Pracujemy nad tym z nadzieją, że za trzy czy pięć lat po Singapurze będą się poruszać pojazdy autonomiczne.

Życie w stylu smart
Poprawa monitorowania zużycia energii elektrycznej to jeden ze sposobów, w jaki technologia przyczynia się do inteligentnego życia w Singapurze.
Technologie inteligentne zapewniają mieszkańcom Singapuru liczne korzyści. Wśród nich duże znaczenie ma oszczędność energii elektrycznej. Technologie komunikacji smart, takie jak system i-bus KNX czy system automatyki inteligentnego domu, pozwalają na bardziej wydajne korzystanie z energii i zapewniają zdalny dostęp do funkcji za pośrednictwem aplikacji w urządzeniach mobilnych. Co więcej, ta sama aplikacja może zarządzać systemem telewizji dozorowej i zużyciem prądu – mówi J. Tan. Czujniki i generowane przez nie dane przynoszą korzyści zarówno mieszkańcom, jak i władzom w tworzeniu przepisów. W raporcie Engadget przytoczono przykład osiedla Yuhua, gdzie zainstalowano tysiące czujników informujących dostawców o nawykach mieszkańców, pozwalając ograniczyć zużycie prądu i wody, która stanowi w mieście ogromny problem. Singapur co roku importuje dziesiątki miliardów litrów wody z Malezji. Rząd może te dane połączyć, a stosując narzędzia analityczne i symulacje komputerowe – jak podano w raporcie – usprawniać planowanie, projektowanie i prace konserwacyjne osiedli.

Singapurczycy nieustannie mierzą się w życiu codziennym z koniecznością wielozadaniowości i w coraz większym stopniu polegają na inteligentnych technologiach. Mieszkańcy Singapuru stają w obliczu coraz większych wyzwań w życiu codziennym, co wymusza poprawę organizacji pracy. Muszą zachować równowagę pomiędzy pracą a obowiązkami w domu. Inteligentne technologie pomagają je połączyć, jednocześnie usprawniając zarządzanie każdej z nich – wyjaśnia Shermaine Koh, dyrektor marketingu i komunikacji w igloohome, firmie produkującej inteligentne zamki. – Podam przykład: będąc w pracy, musisz wpuścić do domu osobę, która raz na jakiś czas przychodzi sprzątać. Nie jest to problem, ponieważ można to zrobić zdalnie. Co więcej, możesz ustawić czas dostępu w taki sposób, że po wyjściu tej osoby dom będzie znowu chroniony. Z tej technologii mogą korzystać także zarządcy nieruchomości, którzy z poziomu panelu informacyjnego oceniają status setek nieruchomości. Nikt nie musi jechać do tych miejsc, aby sprawdzić, co się tam dzieje.

Inteligentna opieka zdrowotna
Singapur podejmuje intensywne działania w zakresie inteligentnej opieki zdrowotnej. W obliczu starzejącego się społeczeństwa zdrowie i komfort życia seniorów są kwestią priorytetową.
Inteligentne technologie, takie jak czujniki ruchu w domach czy detektory, mogą pomóc w opiece nad osobami starszymi. Staramy się wykorzystywać dostępną technologię, zwłaszcza w służbie osobom starszym – mówi P. Leong. – Gdy np. ktoś w domu się poślizgnie i upadnie, uruchamia się alarm, który powiadomi bliskich lub odpowiednie służby.
Innym obszarem zastosowania inteligentnych technologii jest telemedycyna – kontynuuje P. Lim. – Pacjenci nie muszą udawać się na badania kontrolne czy rehabilitację do szpitala. W ciągu ostatnich dziesięciu lat Singapur testował różne rodzaje telemetrycznych usług medycznych z centralną bazą danych. Trwają poszukiwania sposobu, w jaki big data mogłyby dostarczyć większą ilość gotowych informacji o trendach zdrowotnych i kontroli schorzeń.
Telemedycyna może być pomocna w powrocie do zdrowia. Ofiary udaru mogą np. przebywać w domu i tam ćwiczyć pod okiem rehabilitantów monitorujących ich zdalnie. Dowiedziono, że dane pacjentów przetwarzane przez inteligentne technologie SI zapewniają dokładniejszą ocenę i rokowania powrotu do zdrowia pacjentów po udarze. Z takimi informacjami jesteśmy w stanie skuteczniej dopasować opiekę pielęgniarską innych pacjentów, którzy jej bardziej potrzebują – mówi Mervyn Cheah, szef NEC Laboratories w Singapurze.
Chorzy na gruźlicę pracują, a jednocześnie muszą pojawić się w klinice raz lub dwa razy dziennie, by zażyć lekarstwo, co jest raczej trudne – W. Goh z APD podaje inny przykład. – Inteligentne rozwiązania natomiast będą wiedzieć, kiedy lekarstwa zabraknie, i zorganizują dostawę do domu.

Bądź smart dzięki robotom
Kilka specyficznych cech sprawiło, że Singapur zwrócił się w kierunku robotyki.
Jedną z nich jest niedobór rąk do pracy. Poważne wyzwania, z jakimi borykają się firmy w Singapurze, wynikają z braku siły roboczej, co z kolei jest związane z surowymi przepisami dotyczącymi pracy cudzoziemców. Żeby móc produkować mimo braku pracowników, rząd Singapuru zdecydował się pójść w stronę innowacji i zmniejszyć uzależnienie od siły ludzkich rąk – mówi John Tan, menedżer ds. klientów kluczowych w ABB. Kilka korporacji gastronomicznych, np. McDonald’s, KFC i Yoshinoya, wprowadza samoobsługowe automaty do zamawiania i płacenia w większości swoich restauracji na wyspie. Ma to skrócić czas zamawiania potraw i zmniejszyć liczbę pracowników potrzebnych do obsługi tradycyjnej kasy.

Od niedawna firmy coraz liczniej zwracają się w stronę robotyki, która pozwala wyeliminować żmudną pracę ręczną. Lokalna chińska restauracja, znana jako Supreme Tastes Jiang Nan Chun, wprowadziła robota, który pomaga w zbieraniu naczyń – opisuje J. Tan. – Inteligentne technologie pozwalają firmom ograniczyć zapotrzebowanie na pracowników, a jednocześnie umożliwiają lepszą alokację kadry i poprawę zarządzania.

W sektorze opieki zdrowotnej zaczęto używać robotów np. do rozdzielania leków w szpitalach. Na brak pracowników cierpi także opieka medyczna. Inteligentne technologie zaczynają przejmować proste prace manualne, takie jak funkcja gońca szpitalnego – twierdzi J. Tan. – W szpitalu Changi General w Singapurze robot o nazwie HOSPI rozwozi leki, próbki czy dokumentację pacjentów.

Oprócz wykonywania prac automatycznych roboty w służbie zdrowia mogą mieć namiastkę cech człowieka. W tym kierunku podążają prace nowo powstałego przy szpitalu Changi General Centrum Technologii Wspierania Opieki Zdrowotnej i Robotyki (Center for Healthcare Assistive and Robotic Technology, CHART). Jednym z projektów jest interaktywny robot, którzy będzie zabawiał pacjentów podczas oczekiwania na wizytę, a także odwracał uwagę dzieci w czasie szczepień – opowiada z uśmiechem J. Tan. – Kolejnym pomysłem jest automatyczna maszyna kąpiąca.

Inicjatywa Inteligentnego Narodu

Za rozwój inteligentnego miasta odpowiada inicjatywa Smart Nation (Inteligentny Naród) zapoczątkowana w 2014 r.

Jej celem, zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie internetowej, jest „poprawa poziomu życia, upowszechnianie inteligentnej technologii w społeczeństwie oraz udostępnianie jej większym grupom”. Twórcy tej inicjatywy zamierzają realizować to poprzez technologię służącą „rozwiązywaniu problemów i radzeniu sobie z życiowymi wyzwaniami”.

Projekt wskazuje pięć najważniejszych obszarów, na które technologia cyfrowa może wywrzeć istotny wpływ. Są to: transport, dom i środowisko, wydajność przedsiębiorstw, zdrowie i godne starzenie się oraz sektor usług publicznych. Wprowadzenie tej inicjatywy ma zachęcić obywateli i przedsiębiorstwa do wspólnego tworzenia rozwiązań zmieniających codzienne życie, rząd natomiast ma zadbać o infrastrukturę, przepisy i środki sprzyjające innowacji. Ponadto rząd przeznaczył dla firm i naukowców tereny, na których mogą rozwijać, wypróbowywać i wdrażać swoje technologie. I tak dzielnica północna stała się pierwszym w Singapurze miejscem testów samochodów autonomicznych, czyli poruszających się bez kierowcy, oraz nowych koncepcji przemieszczania się.

Prawdziwie smart

Inteligentne technologie pomagają mieszkańcom Singapuru na różne sposoby. Czujniki zamontowane w całym mieście i generowane przez nie dane usprawniają procesy i usługi dotyczące transportu, gospodarstw domowych i opieki zdrowotnej.

Przykład godny naśladowania
Specyficzne cechy Singapuru pomogły w uzyskaniu statusu miasta inteligentnego. Inteligentne technologie, począwszy od czujników zainstalowanych na ulicach, skończywszy na urządzeniach pracujących w domach, wspierają firmy i mieszkańców w skutecznym działaniu. Analiza danych generowanych przez owe czujniki pomaga rządowi w planowaniu rozwoju i usprawnianiu zarządzania. Nieprzerwany rozwój Singapuru stanowi dla innych miast azjatyckich przykład do naśladowania.

SINGAPUR – lew inteligentny

W poszukiwaniu miasta przyszłości

SINGAPUR – lew inteligentny

Spacer po smart city

Zostaw komentarz

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.