Strona główna Handel Analiza obrazu zwiększa obroty centrów handlowych

Analiza obrazu zwiększa obroty centrów handlowych

Sposób, w jaki dokonujemy zakupów, zmienia się. Popularny od pewnego czasu handel przez Internet pozwala zamówić dowolny towar wraz z dostawą do domu. Powodem, dla którego ludzie wciąż odwiedzają centra handlowe, jest m.in. różnorodność oferty w miejscu, do którego się udają.

Współczesne centra handlowe są czymś więcej niż tylko miejscem robienia zakupów – zapewniają odwiedzającym dodatkowe rozrywki i korzyści. Tak będą funkcjonować zapewne również w przyszłości. Do centrów handlowych przychodzi się, by spotkać znajomych, wymienić doświadczenia z klientami o podobnych gustach lub samodzielnie porównać marki, w efekcie płynnie przechodząc od zakupów online do zakupów w realu. Naprzeciw rosnącemu zapotrzebowaniu klientów na bogatszą ofertę zakupowo-rozrywkową najszerzej wychodzą centra handlowe w Azji.

Zgodnie z wynikami raportu „Przyszłość centrów handlowych” przeprowadzonego przez AT Kearney, zarządcy będą musieli opanować dwie grupy technologii pomocnych w uzyskaniu pełnego zadowolenie klienta:

  • technologie, z których na co dzień korzystają konsumenci do komunikowania się i realizowania działań handlowych, takie jak telefony komórkowe, tablety oraz ich aplikacje;
  • technologie, których firmy używają i będą używać do identyfikacji poszczególnych kupujących, śledzenia zakupów, obliczania czasu przebywania w danym miejscu, analizy zachowania, komunikacji z klientami oraz kreowania akcji promocyjnych, marketingowych i reklamowych.

Uogólnienia są zawsze ryzykowne, jednak badania i doświadczenie wskazują, że wielu zarządców centrów handlowych nie dotrzymuje jeszcze kroku najemcom pod względem wykorzystania zaawansowanych analiz biznesowych.

Jak centra handlowe mogą zwiększyć swoje dochody dzięki możliwościom analizy obrazu
Najemcy lokali w centrach handlowych zwykle płacą czynsz na podstawie stałej kwoty ustalanej dla danej lokalizacji, wielkości i układu wynajmowanego lokalu, a także wynegocjowanego procentu od sprzedaży. W zamian oczekują od właścicieli obiektu zapewnienia odpowiedniego ruchu klientów.

Natężenie ruchu w centrum handlowym odzwierciedla atrakcyjność jego oferty. Z kolei natężenie ruchu w centrum w porównaniu z ruchem w danym sklepie pokazuje, w jakim stopniu najemcy potrafią przyciągnąć do siebie klientów (by ostatecznie osiągnąć większą sprzedaż). Zliczanie odwiedzających pozwala zobrazować aktywność w centrum handlowym, tendencję i okresy szczytowe, a nawet pomaga dokonać wysokopoziomowej oceny wpływu takich czynników dodatkowych, jak pogoda, wakacje czy promocje.
Na podstawie uzyskanych danych można również określić najlepsze okresy prowadzenia codziennych kampanii marketingowych mających na celu zachęcenie klientów do odwiedzenia sklepu.

Kamery firmy Axis z zaimplementowaną aplikacją AXIS People Counter umożliwiają efektywne automatyczne zliczanie w czasie rzeczywistym osób przechodzących. Aplikacja informuje również o kierunku, w którym te osoby się udały. Po zintegrowaniu z systemem PoS pozwala też gromadzić niezbędne dane dotyczące współczynników konwersji – na ich podstawie można podejmować kluczowe decyzje. Aplikacja gromadzi też informacje dotyczące przepływu klientów w sklepie. Na ich podstawie uzyskujemy wgląd w zachowania klientów i możemy podejmować właściwie działania.

Menedżerowie operacyjni centrów handlowych poświęcają sporo czasu na możliwie najlepsze rozmieszczenie poszczególnych sklepów w obiekcie. Pomocne mogą być dane pozyskane ze zliczania odwiedzających zestawione z innymi danymi, np. demograficznymi (wiek i płeć). Porównując popularność i wyniki sprzedażowe z różnych lokalizacji oraz częstość odwiedzin różnych sklepów przez te same osoby, można określić, jakie grupy konsumentów odwiedzają centrum handlowe i jak spędzają w nim czas. Aplikacja AXIS Demographic Identifier umożliwia właśnie porównanie statystyk dotyczących płci i wieku klientów w różnych sklepach i o różnych porach. Można dzięki niej ukierunkować działania marketingowe na konkretne grupy demograficzne, do których należą klienci sklepu w danym obszarze czy o danej porze dnia.

Innym obszarem istotnym z punktu widzenia zarządców centrów handlowych, również dotyczącym zachowania klientów, jest optymalizacja układu obiektu. Aplikacje analizy obrazu, np. zliczanie odwiedzających, obliczanie czasu przebywania w danym miejscu czy mapy pogody pomagają zobrazować całościowo ruch klientów. Pozwalają zidentyfikować miejsca szczególnie oblegane oraz tzw. wąskie gardła w sklepie i na ich podstawie określić pożądane zmiany aranżacji, a także pokazać wpływ przedsięwzięć o ograniczonym czasie trwania – np. sklepy typu pop-up (tymczasowe), na zainteresowanie klientów danym centrum handlowym. Tę wiedzę można następnie wykorzystać do oceny oddziaływania, jakie potencjalni najemcy będą mieć na centrum handlowe, a nawet do ustalania cen najmu.

Dla zarządców centrów handlowych, którzy we współpracy z najemcami chcą budować kulturę podejmowania decyzji opartą na dobrze udokumentowanych faktach, zbieranie wiarygodnych i cennych danych na potrzeby świadomej analizy decyzji biznesowych stanowi właściwy punkt wyjścia do uzyskania tego celu.

Axis Communications Poland
ul. Domaniewska 44 bud. 4
02-672 Warszawa
http://www.axis.com/pl