Technologia drogą do odporności biznesu w dobie COVID-19
Deloitte
Technologia może stać się jedną z najpotężniejszych broni w arsenale każdej organizacji do skutecznego i zdecydowanego reagowania na wyzwanie, jakim jest pandemia COVID-19. Liderzy IT powinni w tym czasie wesprzeć całą organizację narzędziami technologicznymi, które pomagają biznesowi utrzymać ciągłość działania.
Odporność biznesowa organizacji zależy od technologii i systemów, jakimi dysponuje, a liderzy za nią odpowiedzialni powinni dołączyć do sztabu kryzysowego firmy. Aby zmierzyć się ze stojącym przed nami wyzwaniem, liderzy technologii muszą opracować i realizować swoje strategie w trzech głównych wymiarach: planów działania, wsparcia pracowników i klientów oraz zachowania ciągłości operacji biznesowych. Każda z nich jest niezbędna do zapewnienia bezpieczeństwa i produktywności ludzi oraz do stworzenia odpornej organizacji.
Podobnie jak cała kadra kierownicza, liderzy technologii mają obowiązek przejąć stery dowodzenia w czasie kryzysu. Ponoszą oni również kluczową odpowiedzialność za wspieranie całego przedsiębiorstwa w zakresie rozwiązań technologicznych wplecionych w strukturę biznesu i wspierających jego pracę. Oprócz upewnienia się, że podstawowe systemy działają poprawnie, liderzy technologii muszą również poszukać rozwiązań i wspierać kluczowe obszary działalności, takie jak łańcuch dostaw czy HR.
Liderzy technologii mają okazję wspomóc swoje organizacje w tym kryzysie wiedzą i siłą rozwiązań technologicznych. Odporność biznesowa organizacji zależy dziś od technologii i systemów, jakimi dysponuje. Ważne, aby pamiętać, że takie sytuacje pojawiły się w przeszłości i będą miały miejsce w przyszłości, dlatego technologia może stać się jedną z najpotężniejszych broni w arsenale każdej organizacji do skutecznego i zdecydowanego reagowania na tego typu wyzwania. Dlatego warto być przygotowanym, racjonalnym, a nawet altruistycznym w szukaniu rozwiązań wspierających pojawiające się potrzeby. To być może przełomowy moment dla organizacji – rozwiązania wprowadzone w czasie kryzysu mogą również wpłynąć na długofalowy rozwój organizacji.
Natychmiastowa reakcja
Aby odpowiedzieć na stojące przed nami bezpośrednie wyzwanie, jakim jest prowadzenie biznesu w dobie COVID-19, liderzy technologii muszą opracować swoje strategie i realizować je w trzech głównych wymiarach: planów, ludzi i biznesu. Każdy z tych wymiarów jest niezbędny do zapewnienia przemyślanej reakcji, zapewnienia bezpieczeństwa i produktywności ludzi oraz stworzenia prężnej organizacji.
Plan:
Opracowanie strategii działania i reagowania
Liderzy technologii w organizacjach często muszą szybko reagować na taktyczne, operacyjne i logistyczne wyzwania w sytuacjach kryzysowych – dziś jest nim pandemia
COVID-19. Najważniejsze potrzeby wymagające szybkiego reagowania to zwiększenie możliwości pracy zdalnej i zabezpieczenie zasobów krytycznych. Konieczne jest wdrożenie strategii i planów organizacyjnych w celu zapewnienia odporności organizacyjnej. To wczesne skupienie się na planowaniu może ostatecznie pomóc szybko i skutecznie wykonać najpilniejsze zadania.
Kluczowe kroki
- Przejrzyj plany ciągłości działania (BC) / odzyskiwania po awarii (DR).
- Załóż biuro zarządzania kryzysowego.
- Opracuj plan komunikacji.
- Wykonaj planowanie scenariusza, aby zrozumieć potrzeby technologiczne.
- Zdefiniuj rolę i oczekiwania zarządu w planowaniu i komunikacji.
- Zaplanuj powrót do zdrowia.
- Poznaj swoją organizację, role i priorytety.
Ludzie:
Zapewnienie zdrowia, dobrego samopoczucia i wydajności pracowników
Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa pracownikom jest najwyższym priorytetem. Organizacje powinny edukować swoich pracowników oraz ich kluczowych dostawców na temat objawów COVID-19 spowodowanych koronawirusem SARS-CoV-2, a także na temat sposobów zapobiegania infekcji. Wykazać gotowość do słuchania, aby zapewnić swoim zespołom poczucie bezpieczeństwa w obronie przed pracą, która zagraża ich zdrowiu lub zdrowiu innych.
Kluczowe kroki
- Wdrożenie środków zapobiegawczych i ponowne sprawdzenie zasad dotyczących zwolnień lekarskich.
- Przegląd i aktualizacja zasad dotyczących pracy zdalnej, w tym wytyczne dotyczące podróży.
- Plan absencji.
- Zapewnienie dostępności zasobów krytycznych.
- Ustanowienie pozapasmowych kanałów komunikacji.
- Jasne (i wielokrotne) komunikowanie zasad, oczekiwań i procedur.
Biznes:
Zachowanie ciągłości operacji biznesowych
Po opracowaniu przemyślanej strategii oraz zapewnieniu zdrowia i dobrego samopoczucia swoich pracowników liderzy mają obowiązek zachowania ciągłości działalności biznesowej. Oto kilka zaleceń dla liderów w celu ustalenia najlepszych praktyk.
Kluczowe kroki
- Racjonalizuj projekty technologiczne i portfele.
- Wyposaż swoją łączność, bezpieczeństwo i infrastrukturę do nowych wzorców ruchu i użytkowania.
- Przygotuj się na zakłócenia w ekosystemie biznesowym i technologicznym.
- Przygotuj się na funkcjonowanie bez dostępu do centrum danych.
- Zrozum i umieść w swoich planach wymagania dotyczące bezpieczeństwa, zgodności i prywatności.
- Określ krytyczne usługi biznesowe i dostosuj umowy o gwarantowanym poziomie usług (SLA).
- Upewnij się, że istnieją procedury ustalania priorytetów pomocy technicznej i plany awaryjne.
- Przygotuj się na ograniczenia przepływów pieniężnych, a także bądź gotów walczyć o dodatkowe inwestycje.
Skutek długoterminowy: prężny lider zmieniający wyobrażenie o przyszłości pracy
W kryzysach prężni przywódcy określani są najpierw poprzez to, kim są, a następnie przez działania, które podejmują. Z jasnością i determinacją najbardziej odporni spośród nich natychmiast podejmą misję. Ustabilizują sytuację, podejmując zdecydowane działania, stawiając na pierwszym miejscu szybkość zamiast elegancji. Jednocześnie jednak zapewnią takie przywództwo i wizję, jakich wymaga chwila, tworząc narrację o jasnej ścieżce naprzód i obejmującą długą perspektywę. Nawet w momencie nieładu prężni przywódcy nigdy nie tracą z oczu możliwości, które są na horyzoncie.
Wielu liderów technologii ma dziś wyjątkową pozycję, aby pomóc swoim organizacjom w ponownym wyobrażeniu sobie przyszłości pracy, siły roboczej i miejsca pracy stymulowanego technologią.
Jesteśmy w punkcie zwrotnym, w którym możliwości technologiczne są gotowe przekształcić każdy aspekt pracy, jaką znamy. Poprzez automatyzację, robotykę, chmurę i w obliczeniach kognitywnych praca wykonywana przez ludzi zostanie zasadniczo zmodyfikowana. Dzięki współpracy, usługom w chmurze i pracy zdalnej miejsce pracy zmieni się na zawsze. Wymaga to wizjonerskiego przywództwa i egzekucji. I jest szansą na przyspieszenie przyszłości pracy z powodu kryzysu, jaki stwarza COVID-19.
Liderzy technologii mają możliwość wykazania się wizjonerskim przywództwem i realizacją w następujących wymiarach:
- Zachowaniu metodyczności i zdyscyplinowania w automatyzacji procesów manualnych.
- Propagowaniu podejścia opartego na chmurze i agresywnej migracji do usług w chmurze.
- Zastosowaniu wirtualnej/zdalnej współpracy jako domyślnej.
- Przewidywaniu nowych możliwości biznesowych i sposobów pracy.
Dobra wiadomość jest taka, że wiele głównych proponowanych zmian technologicznych jest w toku lub powinno być w toku dla wielu organizacji. W miarę rozwoju obecnego kryzysu istnieje szansa na przyspieszenie tych wysiłków. Kluczem jest wykorzystanie obecnie wprowadzanych rozwiązań, jako okazji do kształtowania przyszłych sposobów pracy, które będą bardziej wydajne, efektywne i oparte na współpracy, wykraczające poza granice funkcji i przedsiębiorstwa.
WIĘCEJ