Strona główna Handel Inteligentne zarządzanie zapasami w handlu detalicznym

Inteligentne zarządzanie zapasami w handlu detalicznym

Eifeh Strom
a&s International


Sprzedawcy detaliczni są dziś zainteresowani inteligentniejszymi, wydajniejszymi i ekonomicznie bardziej efektywnymi metodami zarządzania zapasami. Tradycyjne metody są czasochłonne i podatne na błędy ludzkie, w których wyniku firmy tracą czas i pieniądze.

Wdrożenie inteligentnych rozwiązań do zarządzania zapasami (smart inventory management – SIM), takich jak autonomiczne roboty magazynowe, inteligentne półki, technologia RFID itp., sprawia, że detaliści mogą poprawić ogólną wydajność sklepu i ograniczyć straty. Zgodnie z badaniami National Retail Security Survey z 2019 r. przeprowadzonymi przez National Retail Federation średni wskaźnik poziomu strat w branży detalicznej w 2018 r. wyniósł 1,4%, co przekłada się na 50,6 mld USD. Większość respondentów badania deklarowała, że jest gotowa zainwestować w działania zapobiegające stratom – wyraża przede wszystkim zainteresowanie wdrożeniem nowych technologii.

Wzrost zapotrzebowania rynku detalicznego na bardziej zaawansowane metody zarządzania zapasami skłania producentów do opracowania inteligentnych i łatwych w użyciu rozwiązań. Co więcej, wobec nowych wyzwań, przed którymi stają detaliści, mogą być one kluczem nie tylko do usprawnienia operacji biznesowych, ale także zapewnienia klientom lepszych wrażeń z zakupów w sklepie.

Dane w czasie rzeczywistym

Inteligentne zarządzanie zapasami umożliwia sprzedawcom podejmowanie świadomych decyzji na podstawie danych dostarczanych w czasie rzeczywistym. Obecnie, gdy rynek detaliczny przesuwa się bardziej w kierunku sprzedaży wielokanałowej (omnichannel) i krzyżowej (cross-selling), potrzeba zdobycia dokładnych danych stała się ważniejsza niż kiedykolwiek.

Tradycyjne zarządzanie zapasami, polegające na ręcznym zliczaniu towarów, jest zdaniem ekspertów odpowiednie tylko dla małych detalistów (tj. sklepów o powierzchni mniejszej niż 500 m2). Na większą skalę metoda ta jest kosztowna i czasochłonna, a także bardziej podatna na błędy ludzkie. Automatyzując proces inwentaryzacji, handlowcy mogą nie tylko zaoszczędzić czas i pieniądze, ale także zwiększyć wydajność operacyjną i zmniejszyć poziom strat. Według raportu MarketsandMarkets globalny rynek automatyki dla handlu detalicznego osiągnie do 2023 r. wartość 19 mld USD.

Dane dostarczone przez robota

Roboty autonomiczne znalazły zastosowanie w wielu branżach, również w handlu detalicznym. Na rynku są już dostępne roboty magazynowe, które wyręczają sprzedawców, wspomagają automatyzację procesu inwentaryzacji zapasów magazynowych i dostarczają wiele cennych danych. Robot może się poruszać samodzielnie i dokonywać inwentaryzacji nawet wtedy, gdy sklep jest otwarty dla klientów, nie angażując personelu zajętego obsługą kupujących. Ponadto nie wymaga dodatkowego sprzętu ani skomplikowanej konfiguracji.

Inteligentne półki informują, kiedy uzupełnić zapasy

Inteligentne półki pojawiły się na rynku na początku 2000 r., stając się alternatywnie rozwijającą się technologią dla branży detalicznej. Dzięki wykorzystaniu różnego rodzaju czujników (np. ruchu, optycznych, ciężaru itp.) pozwalają one nie tylko śledzić na bieżąco dostępność towarów, ale także mogą mierzyć zainteresowanie klientów i wpływać na poprawę komfortu robienia zakupów w sklepie.
W ostatnim czasie Amazon wprowadził rozwiązanie Dash Smart Shelf skierowane do małych placówek. Półka ma wbudowaną wagę i można ją tak skonfigurować, aby automatycznie składała zamówienia w Amazonie w celu uzupełnienia produktów, gdy jest ich już mało. Może też wysyłać powiadomienia anulujące automatyczne zamówienie, gdy na półce jest jeszcze wystarczająco dużo towaru.

Kroger, największa sieć supermarketów w USA i piąty co do wielkości detalista na świecie, współpracuje z Microsoftem w celu opracowania inteligentnej półki EDGE, która jest obsługiwana przez Microsoft Azure i łączy się z urządzeniami IoT. Technologia ma na celu poprawę jakości zakupów spożywczych poprzez połączenie z listą zakupów klienta na smartfonie i zaproponowanie podobnych produktów z półki. Dzięki temu Kroger może lepiej zarządzać zapasami, a przy tym eliminować etykiety (tagi), umożliwiając sklepom szybką zmianę cen na wyświetlaczach cyfrowych.

Analiza podpowie, kiedy zmienić zamówienie

Analityka sprzedaży detalicznej, często zintegrowana z punktami kasowymi (POS), pomaga detalistom optymalizować stany magazynowe i podejmować decyzje dotyczące cen. Badanie przeprowadzone przez National Retail Federation w 2019 r. pokazało, że 55,6% ankietowanych sprzedawców detalicznych wdrożyło już algorytmy POS we wszystkich swoich sklepach. Coraz doskonalsze algorytmy analityczne i wzrost mocy obliczeniowej procesorów zapewniają sprzedawcy coraz więcej danych (i precyzyjne statystyki). Ich pozyskiwanie będzie też łatwiejsze, ponieważ usprawniana jest technologia tagów RFID (Radio-Frequency Identification), które coraz lepiej radzą sobie z odległością i pracą z towarami metalowymi lub zawierającymi ciecz.

Technologia RFID

Zapotrzebowanie na technologię RFID w handlu detalicznym rośnie. Według raportu Frost & Sullivan wynika to zarówno z rosnącej potrzeby śledzenia zapasów w czasie rzeczywistym, jak i rozwoju sprzedaży omnichannel. Handlowcy stosują już RFID, jednak wraz z poprawą algorytmów i wzrostem zapotrzebowania na dane zastosowanie tej technologii zwiększa się dynamicznie. Niektórzy sprzedawcy towarów miękkich szacują, że na zarządzaniu zapasami zaoszczędzili od 10 do 30% zasobów, jednocześnie utrzymując więcej towarów na półkach i poprawiając dokładność zamówień.

Korzystanie z pasywnych tagów RFID jest najlepszą metodą zliczania zapasów magazynowych. Pozwalają na znacznie szybsze i dokładniejsze przeprowadzenie inwentaryzacji niż liczenie ręczne, a jednocześnie dostarczają danych w wersji elektronicznej. Dane z RFID umożliwiają wykorzystanie analityki do monitorowania czasu przechowywania towaru na półce wg kodu produktu SKU (Stock Keeping Unit) lub pozycji na liście, a także szybsze reagowanie na zmiany popytu, monitorując towar od momentu wprowadzenia do sklepu aż do sprzedaży.

Technologia RFID nie jest jednak pozbawiona wad. Problemem są ograniczenia techniczne dotyczące odległości odczytu i trudności z identyfikacją produktów metalowych i płynnych. Oczekuje się, że przyszłe zmiany technologiczne w RFID usuną te niedogodności. Kolejną kwestią jest to, że nie każdy producent tworzy i dołącza tagi RFID do swoich produktów. Najczęściej są one umieszczane na odzieży. Barierą jest również koszt rozwiązania RFID, który obejmuje czytniki, anteny, tagi itp. Zwykle cena jednostkowa zawiera się w przedziale od 0,06 do 0,09 USD. Wraz z rozwojem i postępem technologii oraz rosnącym popytem powinna ona spaść, a koszty wdrożenia staną się bardziej przystępne.

RFID i inteligentne półki

Aby obejść problem oznaczania tagiem pojedynczego przedmiotu, kilka firm rozwija opatentowany system RFID do śledzenia dostępności towarów w czasie rzeczywistym bez potrzeby znakowania etykietą każdego elementu. Wykorzystuje on technologię anteny falowej RFID, dzięki której system inteligentnej półki wykrywa moment zabrania przedmiotu, nawet gdy nie jest on oznakowany, przekazując detalistom informacje o tym w ciągu kilku sekund.

Na podstawie wcześniej określonego kryterium dolnego limitu zapasów oprogramowanie Smart Shelf powiadamia w czasie rzeczywistym kierownika sklepu lub zdalnie personel odpowiedzialny za loss prevention oraz dostawcę towaru o konieczności uzupełnienia zapasów. Może również wyzwalać alarm dźwiękowy i udostępnić obraz ze sklepowej kamery.

Oczekiwania sprzedawców detalicznych

Obecnie bardziej niż kiedykolwiek rynek detaliczny jest zainteresowany inteligentniejszymi i wydajniejszymi rozwiązaniami do zarządzania zapasami. Aby klienci przychodzili do sklepów, detaliści muszą poprawić jakość zakupów, personalizując reklamy w sklepach i delegując personel do zaspokajania potrzeb klientów. Handlowcy poszukują również rozwiązań umożliwiających automatyczne śledzenie zapasów na półkach, szybsze skanowanie kodów produktów, obniżenie kosztów pracy i lepszą widoczność produktów na półce w czasie rzeczywistym. Dzięki informacjom dostępnym z tagów RFID mogą być zaspokajane też inne potrzeby, uzyskanie danych dotyczących okresu leżenia produktów na półce oraz czasu, kiedy są zabierane i odkładane na półkę.

Pokonywanie wyzwań

Wdrażanie nowych technologii wiąże się z wyzwaniami, podobnie jest w sektorze detalicznym. Obecnie detaliści muszą radzić sobie z rosnącym popytem i dynamicznym charakterem przepływu produktów. Ważne są skalowalność, śledzenie, automatyzacja i raportowanie. Ponadto problemem jest szybkość dostaw, która wpływa zarówno na pracę sklepu, jak i satysfakcję klientów. Tu z pomocą przychodzi najnowsza technologia.

Wspieranie nowych technologii

Aby detaliści byli przekonani do wdrożenia inteligentnych rozwiązań zarządzania zapasami, muszą być świadomi korzyści z nich płynących. Często brak wiedzy, niezrozumienie, w jaki sposób działa technologia i jakie korzyści biznesowe może przynieść, powstrzymuje firmy przed zastosowaniem inteligentnych rozwiązań.