VCA dźwignią handlu
Dominika Majsterek
Hikvision Poland
Czasy, kiedy kamery i rejestratory udostępniały wyłącznie funkcje związane z obserwacją i rejestrowaniem obrazu, minęły bezpowrotnie. Zaawansowana analiza obrazu pozwala nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo w obszarach handlowych, ale także dodatnio wpływa na efektywność działań marketingowych.
Standardem w polskich centrach handlowych stało się wyposażanie sklepów w inteligentne kamery i rejestratory. Za ich pomocą właściciel może uzyskać informacje o tym, ile osób przekroczyło próg sklepu. Zastosowane technologie pozwalają także określić profil klientów odwiedzających sklep oraz uzyskać informacje, które półki sklepowe cieszą się największym zainteresowaniem. Wszystko to zwiększa efektywność oddziaływania na pracowników i korzystnie wpływa na podejmowanie decyzji związanych ze stanem magazynowym.
Dokładne dane ze zliczania mogą stanowić źródło odniesienia do efektywnego i precyzyjnego zarządzania oraz podejmowania decyzji. Technika zliczania osób stosowana przez firmę Hikvision bazuje – na wzór ludzkiego wzroku – na efekcie stereowizji. Umożliwia to wykrywanie i śledzenie ruchu w przestrzeni 3D, a także filtrowanie obiektów według wzrostu. Ponadto kamera analizuje drogi poruszania się ludzi, gromadząc szczegółowe dane zliczania. Przyjmując, że głowa jest zawsze wyżej niż np. wózek, kamera potrafi wykryć głowę, dzięki czemu jest skupiona na osobie. Po ustawieniu ostrości kamera śledzi ją do momentu opuszczenia strefy. Technika ta skutecznie zapobiega możliwości ponownego naliczania osób wałęsających się w strefie. Dzięki możliwości zdefiniowania wysokości celu zliczania można łatwo zapobiec liczeniu takich obiektów, jak wózki sklepowe czy wózki dziecięce.
Kolejną funkcją, która świetnie sprawdza się w sklepach lub centrach handlowych, jest mapa ciepła (Heat Map). Pozwala ona poznać zachowania i preferencje klientów, a także wyświetlać statystyki natężenia w czasie i przestrzeni w różnych kolorach (kolor czerwony – obszary najczęściej odwiedzane przez klientów, kolor niebieski – małe zagęszczenie ruchu).
Dzięki nawiązaniu współpracy z Movidius i NVIDIA firma Hikvision oferuje kilka interesujących rozwiązań mających na celu poszerzenie arsenału narzędzi, jakimi może posłużyć się właściciel sklepu lub zarządca systemu. Korzyścią wynikającą z zaimplementowania w rejestratorach i kamerach algorytmów sztucznej inteligencji jest możliwość rozpoznawania twarzy i postaci. Inteligentna kamera automatycznie wykrywa twarze lub sylwetki i przesyła kadry do rejestratora sieciowego.
Inteligentny rejestrator sieciowy na podstawie algorytmów sztucznej inteligencji buduje model danych umożliwiający rozpoznawanie i porównywanie twarzy lub sylwetek w czasie rzeczywistym. Pozytywny lub negatywny wynik dopasowania może powodować zezwolenie na dostęp, odmowę dostępu lub wywołać alarm. Rozwiązanie to umożliwia integrację z systemami kontroli dostępu, a także obserwację i identyfikację osób z „czarnej listy” albo osób skategoryzowanych jako goście VIP, np. w luksusowych sklepach.
Systemy inteligentne pozwalają lepiej zrozumieć potrzeby i wymagania klienta. Z większą łatwością pozyskuje się informacje na temat jego oczekiwań, co w efekcie wpływa na lepsze wyniki sprzedaży. Dzięki zaimplementowaniu algorytmów zaawansowanej analizy obrazu system monitoringu wizyjnego jest także niezastąpionym elementem nadzoru i bezpieczeństwa w handlu.
Hikvision Poland
ul. Krakowiaków 50, 02-255 Warszawa
tel. 22 460 01 50
e-mail: info.pl@hikvision.com