Strona główna HoReCa Głos branży – bezpieczeństwo obiektów hotelowych i instytucji finansowych

Głos branży – bezpieczeństwo obiektów hotelowych i instytucji finansowych

Zapewnienie bezpieczeństwa obiektów użyteczności publicznej – banków, hoteli i szkół – stanowi ogromne wyzwanie dla security managerów. W odróżnieniu od wielu budynków IK czy przemysłowych, nie mamy tu wyłącznie świadomej i przeszkolonej załogi, ale wiele zupełnie przypadkowych osób.

Okiem menedżera

Tomasz Krzysztanowski
Novotel Poznań Centrum

Wraz z cyfryzacją i rozwojem techniki XXI wiek przynosi systematyczny wzrost liczby zagrożeń stojących przed zarządzającymi hotelami, a przede wszystkim przed osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo obiektów. Mówiąc o bezpieczeństwie, należy brać pod uwagę nie tylko bezpieczeństwo gości hotelowych (konferencyjnych) i pracowników, dostawców towarów oraz usług, ale także bliskiego sąsiedztwa obiektu. Ponosimy odpowiedzialność prawną z zakresu ochrony pożarowej, prawa budowlanego, przetwarzania i ochrony danych osobowych, ale też bezpieczeństwa fizycznego osób przebywających na terenie i dokoła naszego obiektu.

Moje 17-letnie doświadczenie w branży hotelarskiej wskazuje na olbrzymie znaczenie posiadania oraz efektywnego wykorzystywania systemów zabezpieczeń technicznych. W pierwszej kolejności należy wymienić wszystkie systemy zabezpieczeń technicznych (system sygnalizacji pożarowej SSP, dźwiękowy system ostrzegawczy, system detekcji ulatniania się gazów, system oddymiania, oświetlenie awaryjne z wizualizacją i autotestem, przeciwpożarowy wyłącznik prądu), awaryjne źródła i systemy energii. Ważne jest połączenie tych systemów z zewnętrznymi organami wsparcia ratowniczego (monitoring pożarowy, alarmy napadowe), przy czym sygnały alarmowe o konieczności wsparcia przekazywane są w sposób automatyczny. Muszą one być wspierane przez zdalne monitorowanie poprawności działania przez serwisy specjalistyczne z możliwością interwencji, bez konieczności przyjazdu do obiektu. Coraz częściej jest stosowana okresowa weryfikacja prawidłowości wykonywania czynności obsługowych i konserwacji tych systemów przez zewnętrzne centrum monitorowania, dodatkowo wspierające obiekt.

Bardzo ważne są elementy zabezpieczeń biernych, np. stosowanie odpowiednich materiałów i urządzeń, dodatkowe zabezpieczenie przeciwpożarowe elementów konstrukcyjnych i wyposażenia przy użyciu materiałów odpornych na ogień i działanie wysokich temperatur, wydzielenie stref w obiekcie, tworzenie bariery dla dymu i ognia na terenie dróg ewakuacyjnych itd. Mówimy tutaj o realizacji zobowiązań wynikających z Ustawy o ochronie przeciwpożarowej z 26.08.1991, gdzie w myśl art. 3 ust. 1 tej ustawy właściciele korzystający ze środowiska, budynku, obiektu lub terenu są obowiązani zabezpieczyć je przed zagrożeniem pożarowym lub innym miejscowym zagrożeniem. Równolegle jesteśmy zobowiązani do wypełnienia zobowiązań wynikających z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12.04.2022 (Dz.U. nr 75, poz. 690).

W zakresie realizacji zobowiązań budowlanych warto zgłębić ustawę Prawo budowlane z dnia 7.07.1994, rozdz. 6 Utrzymanie. W myśl art. 62 naszym obowiązkiem jest regularne kontrolowanie budynku i jego wyposażenia. Tutaj też warto rozważyć zastosowanie systemów, które pomogą nie tylko przygotować się do kontroli, ale też zapewnić bezpieczeństwo na co dzień.

Szczególnie istotną kwestią dla zapewnienia bezpieczeństwa obiektu jest posiadania profesjonalnego systemu telewizji dozorowej (CCTV), który przesyła obraz z kamer do wyznaczonego zestawu monitorów i rejestratorów obrazu o właściwych parametrach. Ważne, moim zdaniem, jest zadbanie o odpowiedni dobór kamer (umożliwiających czytelność obrazu w każdych warunkach, w tym zadymienia), ich należytą liczbę oraz właściwą lokalizację i odpowiednie parametry, rejestratory o wystarczająco dużej pamięci i odpowiednim poziomie zapisu w celu archiwizacji obrazu. Bardzo ważne jest bezpieczeństwo i pewność rejestracji, w tym zapewnienie odpowiedniego zasilania w energię oraz przeciwdziałanie możliwości sabotażu. Im dłuższa archiwizacja, tym lepiej (na podstawie Kodeksu pracy nie może jednak być dłuższa niż 3 miesiące) zarówno dla nas, jako zarządcy obiektu, jak i służb, np. policji, które często korzystają z zapisów monitoringu wizyjnego dla weryfikacji zdarzeń mających miejsce dookoła hotelu (zwłaszcza w centrach miast). W parze z posiadanym systemem CCTV rekomenduję zaopatrzenie obiektu i pracowników w tzw. przyciski napadowe, które w przypadku zagrożenia pozwalają szybko uzyskać wsparcie fizyczne. Niejednokrotnie zdecydowanie szybciej aniżeli reakcja służb mundurowych.

Wskazane jest stosowanie kamer i systemów CCTV w windach (zasłabnięcie, działania przestępcze). Ważne jest również monitorowanie ewakuacji osób niepełnosprawnych w sytuacji pożaru lub innego zagrożenia.

Niestety poziom zabezpieczeń często bywa przestarzały, poszczególne systemy działają w sposób niedostatecznie ze sobą skoordynowany. Dlatego w większych obiektach zlokalizowane są centra monitorowania bezpieczeństwa i ratownictwa wyposażone w systemy zbierające informacje ze wszystkich instalacji, a w sytuacji alarmu lub zagrożenia wyodrębniające sektor zagrożenia i pracę systemu zabezpieczeń. Monitoruje również pracę systemów ochrony przeciwpożarowej (zapas wody pożarowej, gotowość lub działanie maszynowni oraz instalacji systemów bezpieczeństwa i wentylacji pożarowej, gotowość źródeł awaryjnych, wyłączenia, awarie i odstawienia). To znacznie zwiększa bezpieczeństwo obiektu. Brakuje odpowiednich norm i polskich przepisów regulujących zabezpieczania hoteli, musimy implementować normy europejskie.

Podsumowując, pragnę podkreślić znaczenie posiadania systemów zapewniających bezpieczeństwo na wymaganych prawem polach. To nietania inwestycja, ale istotna, ponieważ pozwoli skupić się na działalności operacyjnej prowadzonego obiektu. Umożliwia wcześniejszą reakcję zapobiegającą, co znacznie ogranicza zagrożenia i ich skutki.

 

Nowoczesne technologie w zarządzaniu hotelami
i apartamentowcami

Radosław Suchodoła
Global Security Partner

W dzisiejszych czasach skuteczniejsze zarządzanie, lepsze decyzje, większa efektywność i niższe koszty stanowią priorytety w utrzymaniu hoteli i apartamentowców. Wyobraź sobie sytuację, w której gość w hotelu może samodzielnie się zameldować i wymeldować, a bramy lub szlabany otwierają się automatycznie. Nie musisz już martwić się o włączoną klimatyzację czy otwarte okno w pokoju hotelowym. Klient zostawiający włączone urządzenia elektryczne czy oświetlenie również nie stanowi problemu.

To nie musi być tylko wyobraźnia, wszystko to już istnieje. Odpowiednio zaprojektowane systemy zabezpieczeń, automatyka budynkowa oraz nowoczesne technologie hotelowe wspomagają zarządzanie takimi obiektami i pomagają zapomnieć o wielu problemach.

Dzięki tym rozwiązaniom goście mogą cieszyć się samodzielnym meldowaniem i wymeldowaniem, a bramy oraz szlabany otwierają się automatycznie, zapewniając wygodę i swobodę. Kontrola klimatyzacji czy otwartych okien w pokojach staje się sprawą zautomatyzowaną, eliminującą niepotrzebne obawy. Dodatkowo, systemy bezpieczeństwa zapobiegają zostawieniu włączonych urządzeń elektrycznych i oświetlenia przez klientów.

Właściwie wdrożone systemy zabezpieczeń, zintegrowane z automatyką budynkową umożliwiają minimalizację problemów związanych z funkcjonowaniem hotelu. Nowoczesne technologie hotelowe nie tylko poprawiają wydajność i efektywność zarządzania, ale również przyczyniają się do zwiększenia satysfakcji gości. Dzięki nim wszelkie problemy związane z zarządzaniem i utrzymaniem obiektów są skutecznie rozwiązywane, a personel może skoncentrować się na zapewnieniu najwyższej jakości obsługi.

 

Dyskretnie, ale bezpiecznie

Bogumił Szymanek
Axis Communications

Systemy zabezpieczeń odgrywają niezwykle istotną rolę we wszystkich obiektach, gdzie przebywa duża liczba ludzi. W takich miejscach jak hotele, szkoły, uczelnie codziennie pojawiają się pracownicy danej instytucji, pracownicy firm zewnętrznych, goście, dostawcy, uczniowie, studenci itd. Otwarta formuła sprawia, że potencjalnie zwiększa się ryzyko wystąpienia aktów wandalizmu, kradzieży, niewłaściwego zachowania czy nieautoryzowanego dostępu.

Jednocześnie systemy służące do dozoru nie powinny negatywnie wpływać na poczucie prywatności i komfortu osób.
Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo stoją przed trudnym zadaniem zabezpieczenia obiektu systemem kamer i kontroli dostępu. Dobierane urządzenia powinny być dyskretne, estetycznie wtapiać się w wystrój wnętrza, a jednocześnie widoczne, aby pełniły funkcje prewencyjną i zwiększały poczucie bezpieczeństwa gości obiektu.

Bardzo często klienci doceniają możliwości nowoczesnych sieciowych systemów audio od Axis. Są one idealnym uzupełnieniem systemów zabezpieczeń, gdyż pozwalają na zdalną komunikację głosową do miejsca zdarzenia oraz wywoływanie automatycznych komunikatów po wykryciu zdarzenia, np. przez kamery z analizą obrazu.

Elastyczność instalacyjna oparta na transmisji IP sprawia, że można łatwo budować systemy kilkuset głośników podzielonych na wiele stref. Rozwiązanie to może zapewnić przyjemny klimat jako źródło muzyki w tle oraz nadawać komunikaty informacyjne i reklamowe wg ustalonych reguł i harmonogramu. W razie potrzeby menedżer może przywołać pracownika albo przekazać bieżące komunikaty. Dodatkową korzyścią jest możliwość zarządzania wieloma, nawet rozproszonymi systemami audio z poziomu jednego interfejsu, np. w przypadku sieci hoteli, wydziałów uczelni, oddziałów szkoły.

 

Zapewnienie bezpieczeństwa w hotelu

Marcin Walczuk
BCS

W celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony hotele stosują różne systemy zabezpieczeń technicznych, które mają za zadanie wykrywać zagrożenia takie jak kradzieże, sabotaże czy pożary i zapobiegać im. Systemy te są często zintegrowane i współpracują ze sobą, tworząc wielopoziomową i wieloaspektową platformę bezpieczeństwa.
Jednymi z podstawowych systemów zabezpieczeń w hotelach są systemy telewizji dozorowej i kontroli dostępu.

Pierwszy pozwala na monitorowanie wszystkich obszarów hotelu za pomocą kamer, z których obraz i ewentualnie dźwięk są zapisywane na rejestratorach. Drugi natomiast umożliwia dostęp do konkretnych pomieszczeń tylko osobom uprawnionym, wykorzystując do tego czytniki kart, linii papilarnych lub wprowadzenie kodu PIN, które zastępują tradycyjne klucze do pokoi gościnnych.

Kolejnym ważnym ogniwem zabezpieczenia hotelu jest system sygnalizacji pożarowej wraz z systemem oddymiania, DSO oraz oświetleniem ewakuacyjnym i awaryjnym. Całość ma za zadanie samoczynnie wykryć pożar, ostrzec o zagrożeniu i umożliwić szybką ewakuację osób ze strefy zagrożenia.

Niezbędny przy prawidłowym zabezpieczeniu takiego obiektu jak hotel jest system alarmowy antywłamaniowy, ale może nawet bardziej antynapadowy. Takie zabezpieczenie pozwoli reagować na próby włamania lub napadu na recepcję lub inne miejsca w hotelu, wysyłając sygnał do ochrony lub służb ratunkowych. Alarm może być aktywowany przez czujki ruchu, magnetyczne lub po zbiciu szyby albo zostać wywołany ręcznie przy użyciu pilotów lub przycisków napadowych.

Ciekawym uzupełnieniem jest system parkingowy, który kontroluje ruch pojazdów na terenie. Składa się ze szlabanów, bram lub innego typu barier i kamery do rozpoznawania numerów tablic rejestracyjnych. Jego głównym zadaniem jest zapewnienie bezpiecznego ruchu na parkingu, prowadzi również analizę dostępnych miejsc parkingowych oraz zapobiega nieuprawnionemu parkowaniu.

Najlepiej jeśli wszystkie wymienione powyżej systemy zabezpieczeń są kontrolowane i zintegrowane z nadrzędnym systemem typu BMS (Building Management System), który wizualizuje wszystkie dane i sygnały związane z bezpieczeństwem.

 

Monitorujemy nie tylko bezpieczeństwo

Krzysztof Mika
Hikvision Polska

Branża turystyczna i hotelarska, mimo powrotu do normalności po okresie pandemii, wciąż staje przed wieloma trudnościami. W sprostaniu tym wyzwaniom i zapewnieniu najwyższej jakości obsługi coraz większą rolę odgrywają nowoczesne systemy zabezpieczeń. Systemy monitoringu wizyjnego nie tylko podnoszą poziom bezpieczeństwa gości i personelu, ale także mają istotny wpływ na efektywność pracy całego obiektu.

Urządzenia, wykorzystując sztuczną inteligencję, potrafią identyfikować obiekty, sygnalizują jedynie istotne zdarzenia dla obsługi hotelowej. Dzięki temu operatorzy mogą skutecznie reagować na sytuacje wymagające natychmiastowej interwencji. Nowoczesne kamery umożliwiają m.in. odczytywanie tablic rejestracyjnych pojazdów, co eliminuje konieczność stosowania tradycyjnych kart parkingowych i zapewnia wygodę gościom.

Systemy monitoringu wizyjnego dostarczają dane przydatne w innych obszarach działalności hotelowej. Kamery pozwalają na śledzenie liczby gości i zapewniają bezpieczeństwo poprzez wykrywanie porzuconego bagażu oraz wtargnięcie osób niepowołanych do strefy tylko dla personelu. Dzięki inteligentnym funkcjom, np. automatycznej kontroli kolejek, kamery dostarczają cennych informacji dla zarządcy hotelu, ułatwiających podejmowanie działań zarządczych, decyzji marketingowych oraz podnoszących jakość obsługi gości.

Innowacyjne technologie monitoringu wizyjnego przynoszą liczne korzyści dla branży hotelarskiej, zapewniając bezpieczeństwo, wygodę i doskonałą obsługę gości. Systemy monitoringu nie tylko minimalizują fałszywe alarmy, ale także generują cenne dane analityczne. Dzięki temu hotele mogą skutecznie reagować na sytuacje kryzysowe i optymalizować procesy zarządzania.

 

Trendy w kontroli dostępu

Błażej Ożga
Nedap Security Management

Żyjemy w świecie ciągle zmieniających się trendów. Spośród setek z nich widać te wyraźnie wyłaniające się, jak (AI), i te, które już straciły nieco na popularności (3D). Jedno jest pewne – powinniśmy trzymać rękę na pulsie, ponieważ dużo się dzieje również w naszej branży. Przyjrzyjmy się zatem temu, co najczęściej pojawia się w prognozach.

Potencjał AI: Dane generowane przez systemy zabezpieczeń, w tym przez KD, stają się coraz ważniejsze. AI może wzmocnić automatyzację poprzez wykorzystanie tego, co oferują nam te dane z potencjalnym zastosowaniem we wszystkich formach kontroli dostępu, zarządzania budynkami, bezpieczeństwa IT, jak również procesów biznesowych. Generowanie raportów czy też wykrywanie anomalii to jedno z nielicznych możliwych zastosowań.

Automatyzacja i integracja: Automatyzacja może nie tylko poprawić reakcję na incydenty i reaktywność systemu, ale także pomóc zaoszczędzić na kosztach. W połączeniu z nowymi technologiami, takimi jak AI i zaawansowana biometria, firmy mogą skuteczniej zabezpieczać obiekty, a dane mogą być gromadzone i wykorzystywane w celu poprawy optymalizacji i budowania większej odporności systemu. Automatyzacja może być kluczowa dla firm, które koncentrują się na cyberbezpieczeństwie i zintegrowanych systemach IT.

On-Premises czy ACaaS (Access Control as a service): Współcześni pracownicy oczekują i wymagają większej elastyczności, dlatego nowoczesne miejsce pracy musi być na to gotowe. Modułowa kontrola dostępu jako SaaS może elastycznie dostosowywać się do zmieniających się potrzeb firm, czyniąc je łatwiejszymi w implementacji, proaktywnymi i zorientowanymi na przyszłość. W niektórych przypadkach organizacje mogą wdrożyć połączenie rozwiązań lokalnych i ACaaS. Kluczem do przyszłości bezpieczeństwa w organizacjach jest jednak elastyczność przyjętych rozwiązań.

Potęga chmury: Potęga technologii chmurowych i natywnej infrastruktury chmurowej doprowadziła do wielu innowacji w ciągu ostatniej dekady. Coraz częściej platformy dostępne w chmurze oferują firmom korzyści, które mogą mieć wpływ na budżet, wydajność operacyjną i zgodność z przepisami. Elastyczność i zdolność adaptacji będą kluczowe w nadchodzących latach. Firmy mogą podejmować lepsze, skuteczniejsze decyzje dzięki danym osiąganym w czasie rzeczywistym. Ponadto utrzymanie takich systemów jest łatwiejsze, a aktualizacje i dodatki są wdrażane bez przestojów, co jest niezbędne we współczesnych systemach kontroli dostępu.

Biometria: Biometria zagościła w naszym życiu dzięki używaniu urządzeń mobilnych. W połączeniu z coraz większą akceptacją interakcji bezdotykowych oznacza to, że technologie biometryczne, takie jak rozpoznawanie twarzy i głosu lub bezdotykowe czytniki odcisków palców, stają się coraz bardziej realistyczne i skuteczne w systemach kontroli dostępu. Choć z biometrią wiążą się istotne kwestie dotyczące prywatności, to jednak ta technologia ma ogromny potencjał do upraszczania i optymalizacji systemów KD w przyszłości.

 

Wygoda użytkownika wyznacza kierunek KD

Daniel Kamiński
smart-i

Trzy lata po najbardziej znaczącym odejściu od tradycyjnych środowisk pracy pracownicy zaczęli wracać do biur, ale dynamika ich powrotów uległa zmianie. Kiedyś musieli być cały czas na miejscu w biurze, teraz oczekują elastycznych godzin pracy, środowisk hybrydowych i większej liczby udogodnień. Oczekiwania, które nie podlegały negocjacjom, są dzisiaj zaktualizowanymi zasadami, procedurami i procesami zapewniającymi pracownikom, najemcom i mieszkańcom większą wygodę.

Nigdzie ta zmiana nie jest bardziej widoczna, jak w kontroli dostępu. Szczególnie jeśli chodzi o wygodę otwierania drzwi. Z badania przeprowadzonego przez Brivo wśród użytkowników kontroli dostępu wynika, że za najwygodniejsze uznano uwierzytelnianie za pomocą twarzy (51%). Odblokowywanie telefonem (22%) zajęło drugie miejsce, a korzystanie z karty dostępu trzecie (12%).

Respondenci badania wyraźnie podkreślili wygodę jako główną wartość dodaną rozwijającego się mobilnego cyfrowego rozwiązania kontroli dostępu. Mobilna kontrola dostępu została oceniona znacznie wyżej niż w przypadku tradycyjnych kart plastikowych lub breloczków: dwie najczęstsze odpowiedzi odzwierciedlały znaczenie doświadczenia użytkownika.

Wygoda użytkownika jest istotnym trendem nie tylko w dziedzinie bezpieczeństwa, ale także w innych obszarach. Przekłada się to na różne dziedziny życia, korzystanie z kont bankowych, zamawianie biletów na koncerty, korzystanie z opłat drogowych na autostradach czy otrzymywanie recept. Użytkownicy oczekują podobnej wygody w miejscach pracy, dlatego mobilna kontrola dostępu szybko się rozwija.

Aplikacje mobilne dla najemców to kolejny rosnący trend w sektorach przedsiębiorstw i nieruchomości komercyjnych. Pozwalają one pracownikom rezerwować sale na spotkania i prezentacje, zmieniać temperaturę i oświetlenie, poruszać się po dużych budynkach, zgłaszać potrzebę konserwacji, zapisywać się na wydarzenia, a nawet korzystać z rynku usług, takich jak posiłki, dostawa jedzenia i wysyłka paczek.
Wygodna przestrzeń biurowa zachęca użytkowników do powrotów do pracy, dlatego pracodawcy szybko dostosowują swoje biura, aby sprostać nowym wymaganiom pracowników i ich oczekiwaniom w zakresie wygody i dostępności usług mobilnych.
Temat wygody dotyczy również specjalistów ds. bezpieczeństwa. Dzięki mobilnemu dostępowi mogą szybko reagować na incydenty i pytania ze strony biznesu. Na pytanie, jakie problemy chcieliby rozwiązać za pomocą aplikacji, specjaliści ds. bezpieczeństwa wymienili kilka, które ułatwiają im pracę. Należą do nich w szczególności: zdalne zarządzanie drzwiami, natychmiastowe tworzenie, modyfikacja i unieważnianie poświadczeń oraz outsourcing zarządzania i nadzoru nad systemem kontroli dostępu.

Dostęp mobilny dla pracodawcy oznacza niższe koszty związane z dystrybucją kart kontroli dostępu. Spada liczba zagubionych kart, ponieważ personel pilnuje swoich telefonów i ich nie pożycza, co przekłada się na wzrost bezpieczeństwa. Korzystanie z telefonów umożliwia wprowadzenie wieloskładnikowego uwierzytelniania przy użyciu danych biometrycznych (np. rozpoznawanie twarzy i odciski palców), co również zwiększa bezpieczeństwo. Administratorzy nie muszą przebywać w biurze, aby wystawić fizyczną przepustkę, mogą łatwiej zarządzać dostępem i poświadczeniami z dowolnego miejsca. Mobilne systemy kontroli dostępu to teraźniejszość i przyszłość.

 

Bezpieczeństwo instytucji finansowych

Marcin Kamieniorz
ING Bank Śląski

W instytucjach finansowych utrzymywany jest wysoki poziom zabezpieczeń technicznych, co wynika z wielu powodów. Przede wszystkim minimalne wymagania i normatywy znajdują się bezpośrednio w Ustawie o ochronie osób i mienia z dnia 22 sierpnia 1997 r. oraz powiązanych rozporządzeniach MSWiA, a także w regulacji Prawa bankowego oraz rozporządzeniach Prezesa NBP i rekomendacji tzw. regulatorów, m.in. KNF, EBA. Te regulacje określają wymagane obowiązki oraz konieczny dla stosowania minimalny poziom środków i sposobów organizacji bezpieczeństwa fizycznego, co już kwalifikuje te środki na istotnym poziomie jakości i skuteczności.

Kolejnym istotnym czynnikiem wpływającym na wysoki poziom zabezpieczeń technicznych jest wysoka dojrzałość instytucji finansowych w zarządzaniu ryzykiem niefinansowym wynikająca z kilku powodów.
Jednym z najistotniejszych jest przyjęty koszt ryzyka rozumiany jako koszt potencjalnej lub realnej straty finansowej. W analizie biznesowej przyjęty koszt inwestycji w środki dla obniżenia tego ryzyka jest często dużo niższy niż możliwa strata finansowa. Powoduje to konieczność ciągłej analizy stosowanych środków technicznych oraz ich rozwoju, gdyż istotne w tym sektorze jest utrzymanie wysokiej jakości opinii rynkowej, przez co strata wizerunkowa instytucji finansowej jest niepożądana.

Nie mniej ważnym czynnikiem jest dostępny budżet do inwestowania w ten obszar ryzyka. Instytucje finansowe z natury swojej działalności w naturalny sposób inwestują w „narzędzia”, a obszar ryzyka jest nieodłącznym zakresem takiej działalności. Mając na uwadze wysoką wrażliwość w tym obszarze, stosowane środki są niebanalne, a bardzo często zastosowane rozwiązania są na bardzo wysokim poziomie technologicznym i jakościowym.

Dotychczas stosowane techniki i rozwiązania w takich obszarach jak wykrywanie naruszeń dozorowanych powierzchni (detekcja PIR), monitorowanie wizyjne (CCTV), kontrola dostępu są znane już od kilkudziesięciu lat i nadal z powodzeniem są stosowane. Warto podkreślić, że jakość stosowanych czujek, kamer oraz czytników/kart wraz z rozwojem technologii niewątpliwie wzrosła, jednak nie ma i nie spodziewam się istotnej rewolucji w tym obszarze.

W obszarze zabezpieczenia wartości pieniężnych rozwiązania mechaniczne zostały uzupełnione o elementy elektroniczne, które z powodzeniem mapują obszar dostępu (zamki elektroniczne), rejestrują operacje na/w urządzeniu czy wykrywają niepożądane czynności. W tym obszarze również nie spodziewam się istotnego progresu rozwoju tych technologii.

Natomiast warto zwrócić uwagę na kilka kwestii. Zauważam niewykorzystany potencjał biometrii w powszechnych zastosowaniach w obszarze bezpieczeństwa fizycznego. Zastanawiają mnie wciąż występujące obawy i brak akceptacji w systemach kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania, metod autentykacji opartych na biometrii, a jednocześnie zachwycanie się biometrią szeroko stosowaną w smartfonach, które obecnie są naszym „oknem na świat”, portfelem, sejfem, pocztą, pamiętnikiem itp.
Kolejnym obszarem wymagającym, w mojej opinii, uwagi jest bezpieczeństwo danych. Mam tu na myśli urządzenia i systemy stosowne w obszarze zabezpieczeń technicznych. Dotyczy to danych przesyłanych i przetwarzanych przez te systemy i urządzenia – dane spoczynku oraz dane w tranzycie. Z pewnym niepokojem zauważam stosowane systemy kontroli dostępu oparte na jawnych danych na kartach czy protokół Wieganda w transmisji pomiędzy czytnikiem a kontrolerem. Jednocześnie nie należy zapominać, że do systemów kontroli dostępu mamy dedykowane rozwiązania, np. standard OSDP2, który jest skuteczną propozycją dla zabezpieczenia danych w tranzycie.

Podobnie dużym wyzwaniem jest obszar bezpieczeństwa danych wideo w systemach monitoringu wizyjnego (CCTV). Mając na uwadze rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych… (RODO), wizerunek osoby jest daną wrażliwą, a takie dane powinniśmy chronić. Co więcej, ochrona tych danych powinna być zapewniona nie tylko w urządzeniu rejestrującym (DVR/NVR), ale także w czasie transmisji tych danych do oraz z tego urządzenia. Ponadto takie dane skopiowane na nośnik zewnętrzny również podlegają ochronie.

Intryguje mnie także duży potencjał w rozwiązaniach integracji lokalnych systemów zabezpieczeń technicznych, gdzie w naturalny sposób migrujemy te systemy do narzędzi z obszaru IT. Takie rozwiązania pozwalają istotnie zautomatyzować zarządzanie rozproszonymi systemami zabezpieczeń i zapewniają automatyzację pomiędzy nimi, np. sterowanie uzbrojeniem stref alarmowych z systemu kontroli dostępu itp.

Ponadto, jeśli poprawnie zaprojektujemy architekturę takiej integracji oraz zastosujemy wydajne rozwiązania sprzętowe i programowe, uzyskamy również wysoki poziom bezpieczeństwa w transmisji danych przetwarzanych przez systemy zintegrowane. Należy nadmienić, że szeroko rozumiany obszar IT posiada już wysokie standardy i normy bezpieczeństwa, co pozwoli w czasie takiej integracji zastosować wysoko skuteczne rozwiązania w obszarze bezpieczeństwa danych. ⦁