Strona główna Handel Koniec z kuciem betonu. OVS – czujki parkingowe instalowane nad podłożem

Koniec z kuciem betonu. OVS – czujki parkingowe instalowane nad podłożem

Firma OPTEX w swoim nowym produkcie zastosowała dwie technologie: mikrofalową i ultradźwiękową, tworząc linię bardzo skutecznych detektorów pojazdów. Dzięki nim można uniknąć prac związanych z montażem pętli indukcyjnych, a także w znacznym stopniu usprawnić zarządzanie parkingiem.

Pętle indukcyjne to sprawdzony od wielu lat sposób na automatyczne otwieranie bram i szlabanów. Nie zawsze jednak można je zastosować, np. gdy nawierzchnia drogi jest nieutwardzona, pod powierzchnią ziemi są rury czy został wykonany system odwodnienia. W takich sytuacjach dużo lepiej sprawdzą się skonstruowane przez firmę OPTEX czujki parkingowe OVS. Instaluje się je na słupku, co sprawia, że nie trzeba prowadzić prac ziemnych, a to oznacza koniec z kuciem betonu i niedogodnościami związanymi z zatrzymaniem ruchu na czas prac remontowych. Wystarczy w odpowiednim miejscu postawić słupek i zamontować na nim detektor, a na panelu sterowania ustawić czułość i zasięg detekcji. Proces kalibracji jest zautomatyzowany, wymaga naciśnięcia tylko jednego przycisku.

Czujki parkingowe OPTEX skutecznie rozpoznają pojazdy, ignorując jednocześnie ruch pieszych. Sprawdzą się we wszystkich obiektach, w których ważne jest odpowiednie zarządzanie ruchem pojazdów.

Seria OVS
W serii czujek parkingowych OVS wykorzystano technologię FMCW (Frequency-Modulated Continuous-Wave – radar o fali ciągłej zmodulowanej częstotliwościowo). To nowoczesna technologia, która mimo niewielkiej mocy promieniowania nadajnika (nieprzekraczającej 1 W) pozwoliła zachować zalety radaru impulsowego i dokładnie określać odległości do wszystkich obiektów w zasięgu wiązki. W odróżnieniu od systemów wykrywania i zliczania pojazdów opartych na wideoweryfikacji, czujki serii OVS są odporne na zmienne natężenie oświetlenia i oślepienie w strefie detekcji.

Seria OVS składa się z dwóch modeli: OVS-01GT oraz OVS-01CC.

Model OVS-01GT łączy dwie technologie – mikrofale i ultradźwięki. Z kolei model OVS-01CC wykorzystuje jedynie mikrofale, ale został wzbogacony o algorytm detekcji pojazdów, użyteczny w systemach zliczania. Można go również zastosować w systemach informujących o wolnych miejscach parkingowych (rys. 1).

Rys. 1. Czujkę OVS-01CC można wykorzystać w systemach zajętości miejsc parkingowych. Kierowca, wjeżdżając na teren parkingu, wie, w którym sektorze znajdzie wolne miejsce. Czujki są zamontowane przy pasach ruchu przeznaczonych do wjazdu i wyjazdu

Łatwość instalacji i integracji z systemami parkingowymi
Zainstalowana na słupku lub ścianie czujka OVS-01GT może być łatwo zintegrowana z istniejącymi systemami za pomocą wyjść przekaźnikowych o parametrach obciążalności 30 V, 300 mA. Zasięg działania mikrofali konfiguruje się w zakresie od 0,8 do 5,5 m (8 ustawień), a ultradźwięków w zakresie od 0,1 do 1 m (3 ustawienia). Detektor, który ma czas odpowiedzi 500 ms, wykrywa pojazdy poruszające się z prędkością od 2  do 20 km/h. Przy konfiguracji detektora dostępnych jest pięć poziomów czułości, a także pięć ustawień ignorowania ruchu pieszych. Obudowa o klasie szczelności IP65 pozwala instalować czujkę zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Szeroki zakres zasilania, w którym działa, to 12–24 V. Proces kalibracji jest zautomatyzowany, wymaga naciśnięcia tylko jednego przycisku.

Rys. 2. Czujka OVS-01GT kontroluje otwieranie i zamykanie szlabanu przy wjeździe na parking

Z kolei OVS-01 CC to model zaprojektowany do współpracy z systemami liczenia pojazdów różnej wielkości. Pasy w przeciwnych kierunkach ruchu powinny być od siebie oddzielone. Wykrywane pojazdy mogą poruszać się z prędkością od 2 do 60 km/h. Czas reakcji detektora wynosi 300 ms. Czujkę OVS 01-CC montuje się na słupku albo ścianie, pod kątem 90 stopni do kierunku ruchu pojazdów. Strefa detekcji wynosi do 8 m, można wybrać odpowiednią czułość wykrywania (5 ustawień), by dostosować działanie detektora do konkretnych wymagań. Model OVS-01 CC to urządzenie do zastosowań zewnętrznych (odkryty teren) lub wewnętrznych (np. parking podziemny).

Korzyści z zastosowania
Czujki serii OVS pozwalają wielu integratorom systemów i instalatorom otworzyć się na nowy rynek, jakim są systemy parkingowe, zapewniając klientom wartość dodaną w postaci kompleksowej usługi. Zaproponowanie systemu parkingowego i zarządzania ruchem opartego na pętli indukcyjnej wymagało specjalistycznej wiedzy w zakresie montażu pętli w trudnym środowisku lub generalnie powodowało potrzebę kompromisu pomiędzy poprawnym działaniem systemu a wymaganą przez klienta funkcjonalnością. Ze względu na wyeliminowanie głównej przyczyny tych uciążliwości czujka OVS znacznie ułatwia prace związane z instalacją systemów parkingowych. Instalator poświęci też znacznie mniej czasu na uruchomienie systemu. Styki alarmowe pozwalają w łatwy sposób integrować czujki z systemami parkingowymi, systemami kontroli dostępu czy systemami rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Szczególnie ważnym zastosowaniem są parkingi piętrowe, gdzie nie można naruszyć konstrukcji podłogi. Urządzenie sprawdzi się też w zastosowaniach w smart city, informując o wolnych miejscach na parkingach miejskich czy autostradowych.

Optex Security
ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. 7b
02-366 Warszawa
www.optex.com.pl